• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Honda CBR 1000F - Rozważania o lepkości oleju.

ozzy1979

Użytkownik
Lokalizacja
Legnica
Samochód
VW Golf mk2 1,8 Pb; Jeep Grand Cherokee ZJ 5,2 Pb; Skoda Fabija 1.9 "w tedeiku i w kąbi"; Honda CBR 1000F SC24
Marka motocykla
Honda CBR 1000F
Budżet/ile litrów
200/4
Styl jazdy
Silnik
1000 ccm R4 16V
Jakiego oleju wymaga instrukcja
10W30 - 10W40
Jaki olej masz obecnie
Shell Advance 10W40
Witam. Często tu czytam, że niższa lepkość oleju to szybsza cyrkulacja, lepsze odprowadzanie ciepła itd. Tak mnie więc naszło - a gdybym zamiast oleju 10W40 zastosował 10W30 a lbo 5W30 jednak? Czy coś silnik zyska czy straci? Jak uważacie? Instrukcja krowy dopuszcza 10W30. Upałów u nas nie ma raczej. Rozważam czysto teoretycznie.
PS. Jeśli nie ten dział to proszę o przeniesienie wątku.
 

Attachments

  • IMG_20220420_113913.jpg
    IMG_20220420_113913.jpg
    4,9 MB · Odwiedzin: 156
Pomysł jak najbardziej ciekawy, może przy schodzeniu z lepkością, pod uwagę brał bym nie tyle temperatury, co może bardziej sposób eksploatacji.
O to, czy silnik zyska, czy straci bym się akurat nie martwił, tym bardziej, że obydwie lepkości są przez producenta dopuszczane do stosowania i SAE30 na pewno krzywdy silnikowi nie zrobi, a wręcz przeciwnie, bo mniej lepki olej, powinien mieć pozytywny wpływ na chociażby smarowanie kosza sprzęgłowego. O co bym się tutaj martwił, to o reakcję samej już skrzyni biegów, jednak ma już swoje lata i kilometry w dowodzie i jedyne co miał bym na uwadze, to możliwy negatywny wpływ na precyzję i kulturę zmiany przełożeń.

Jeżeli chcesz spróbować, masz moje błogosławieństwo :D. A nawet polecę Ci świetny olej w tej lepkości - Castrol Power1 Racing 10W30, do wyrwania w dobrych pieniądzach z oficjalnej sieci, a sam olej to bazy gr. III i IV.
Osobiście, jeżeli nie Shell, to bardzo cenię sobie serię Power1 Racing od Castrola, ewentualnie Liqui Moly 4T Street 10W30, niby semisynth, ale, jak każdy LM, z pakietem pod API SN Plus,
 
No to zaryzykuję... :) A jeźdzę do 160-170 km/h, delikatnie, sporadycznie odkręcę manetkę na 50%. Ogólnie ten silnik u mnie nie ma co robić. Sporadycznie do 7-8 tyś podkręcę na moment i to na 50% otwarcia manetki więc nie obciążam zespołu napędowego dużym momentem i przyśpieszeniami. 135 KM mi wystarcza. W trasie lecę 120-140 czyli nawet poniżej 50% zakresu obrotów a manetka ledwo odkręcona (15% mojej narysowanej skali) Czemu uważasz, że będzie negatywny wpływ na skrzynię? A jak niższa lepkość wpłynie na pierścienie? Teoretycznie na panewki lepiej, ale pierścienie? Silnik zdrowy, 4x11,5 bara po równo. Oleju nie łyka nic na 2-3 tyś.
 
Last edited:
Ja bym uważał z 5W30
Duża ilość wiskozatorów, które mają sporą masę cząsteczkową i mogą się pojawić depozyty.
Tak pisał zresztą @Triumphator i to informacja od jakiegoś inżyniera z Trumpha.
Żeby nie było za dużej rozpiętości między lepkością letnią a zimową.
Więc 10W30 wydaje się być najniższą lepkością do zastosowania.
 
@JNC_946 raczej bym się o to zbyt mocno nie martwił. Tak, rozmawiałem kiedyś z inżynierem z Triumpha w kwestii zaleceń 10W40 i 15W50 z pominięciem 10W50. W tym przypadku tak, jest faktem, że czym większa rozpiętość SAE, tym olej jest mniej naszpikowany sterydami.
Tylko widzisz, na przykładzie samego Triumpha właśnie. Kiedy ten współpracował z Mobilem, w instrukcjach widniało coś takiego: "recommended engine oil viscosity 10W40 or 15W50. 10W50 is not recommended!", ale kiedy Triumph zakończył współpracę z Mobilem, na rzecz Castrola, serwisy dostały nowe service-manuale, gdzie widnieje już zapis: "Triumph recommended Castrol Power1 Racing oils with 10W40 or 10W50 viscosity grade".
Pomijając, że Castrol P1R to jedne z moich ulubienych smarowideł, to cały pic polega w tych zapisach na tym, że Mobil1 w serii 4T Racing nie posiada oleju 10W50, natomiast Castrol w P1R nie posiada 15W50 i wot powstał taki śmieszny piesek, że niezalecana lepkość, nagle stała się zalecaną ;).

Z resztą, w wartościach KV40 i KV100 w przypadku 10W30 różnice nie są tak znaczne, jak w przypadku 10W50, na którym swoją drogą sam często jeżdżę i szczerze, metodą prób i błędów, to chyba taki złoty środek w przypadku mojego Sprinta. Z resztą, kolega zalewa od kilku lat swoją VFR800Fi Eurolem Sportbike 5W50 i wszystko jest ok, także mając temat na uwadze, jednak zbyt mocno bym go nie demonizował, myślę, że problem dużej rozpiętości SAE i tworzenia depozytów, dotyczy bardziej maszyn, które systematycznie dostają w palnik i ten olej faktycznie osiąga niebezpieczne temperatury.

Czemu uważasz, że będzie negatywny wpływ na skrzynię?
Ze względu na jej mechaniczne wyeksploatowanie, może to nie jest wielki przeskok w lepkości, ale jednak skrzynia będzie miała trochę słabsze tłumienie luzów i drgań.
A jak niższa lepkość wpłynie na pierścienie? Teoretycznie na panewki lepiej, ale pierścienie?
Tego Ci nie powiem, bo...nie wiem. Tutaj @poziom1989 miał by pewnie znacznie więcej do powiedzenia.
 
Czekamy zatem na Poziom1989. Ze skrzynią nigdy nie było problemów. Działa precyzyjnie.
 
Tylko widzisz, na przykładzie samego Triumpha właśnie. Kiedy ten współpracował z Mobilem, w instrukcjach widniało coś takiego: "recommended engine oil viscosity 10W40 or 15W50. 10W50 is not recommended!", ale kiedy Triumph zakończył współpracę z Mobilem, na rzecz Castrola, serwisy dostały nowe service-manuale, gdzie widnieje już zapis: "Triumph recommended Castrol Power1 Racing oils with 10W40 or 10W50 viscosity grade".
Dobrze, ze to podkresliles :> Nawiazalem do podobnej kwestii w watku Alfy tzn. zalecenia olejowe w zaleznosci kto z jakim producentem srodkow smarnych aktualnie wspolpracuje. A pozniej widzimy teksty: Przeciez inzynierowie zaprojektowali tak jednostke napedowa...

jednak zbyt mocno bym go nie demonizował, myślę, że problem dużej rozpiętości SAE i tworzenia depozytów, dotyczy bardziej maszyn, które systematycznie dostają w palnik i ten olej faktycznie osiąga niebezpieczne temperatury.
Mozna zrobic dobre 0W-40, 5W-50 itp. ale trzeba wiedziec jak. Np. mozna zaufac Mobilowi, ich specjalisci potrafili zrobic swietny 0W-40, mimo high-SAPS oraz stosujac mix dwoch roznych VMs. Ktory zachowuje sie reologicznie rewelacyjnie. Lecz nawiazujac do depozytow to prawda, VMs, rozpad chemiczny np. detergentow moze miec wplyw co widzimy czesto w postaci lakieru. Oraz oczywiscie mieszanina olejow bazowych, wedlug badan GTL/PAO sie wyroznia, ale nie zapominajmy, ze bez odpowiednich dodatkow, poprzez poprawe punktu anilinowego oraz wartosci Kauri-Butanolu, te bazy olejowe kiepsko rozpraszaja, rozpuszczaja uboczne produkty rozpadu, mimo nieco lepszej odpornosci na utlenianie w porownaniu z VHVI. I jak juz pisalem, XOM jest w pelni swiadomy i symuluja kontrole depozytow:
1650518154778.png

Lecz przy odpowiednio dobranych skladnikach w postaci mixu AOs, detergentow/bezpopiolowych dyspergatorow itp. Same ich przepisy maja bardzo wysokie stezenie N (wlasciwosci dyspergujace) jak dobrze pamietam >1300 ppm. Nawiazalem przyklad olejow Mobila, bo to bardzo dobry przyklad i pozwoli lepiej zrozumiec. Do tego mamy test Sequence IIIG lub TEOST MHT-4.

Ze względu na jej mechaniczne wyeksploatowanie, może to nie jest wielki przeskok w lepkości, ale jednak skrzynia będzie miała trochę słabsze tłumienie luzów i drgań.
Tak, moze mniej skuteczniej pochlaniac fale dzwiekowe. Ale to kwestia indywidualna.

A jak niższa lepkość wpłynie na pierścienie?
W PCMOs nie ma problemu stosujac oleje z nisza lepkoscia. Ale tutaj ? Ciezko mi powiedziec. Ja bym zastosowal SAE 10W-30.
 
Dobrze, ze to podkresliles :> Nawiazalem do podobnej kwestii w watku Alfy tzn. zalecenia olejowe w zaleznosci kto z jakim producentem srodkow smarnych aktualnie wspolpracuje. A pozniej widzimy teksty: Przeciez inzynierowie zaprojektowali tak jednostke napedowa...
To w takim razie nasuwa się pytanie - jak dobierać olej? Do tej pory panowało przekonanie, żeby sugerować się zaleceniami producenta
 
Czyli śmiało zalać 10W30?
 
@DjStar Juz gdzies pisalem, ze nieoficjalnie duza wiekszosc z branzy potwierdzi, ze kazdy olej, ktory spelnia wymagania API SN/ILSAC GF-5 (w gore), praktycznie wszystko "pokrywa". Te wszystkie aprobaty OEM, okay...fajnie jak olej przechodzi dodatkowe testy silnikowe itp. ale to glownie podzial zyskow.

@ozzy1979 tak. Rowniez polecam sie sugerowac co Ci juz @Triumphator napisal odnosnie doboru konkretnego oleju. SAE 10W-30 to bardzo interesujaca lepkosc, ma zalety. W szczegolnosci w okresie letnim.
 
Bo 10W40 to optymalna lepkośc wg instrukcji. Bo stosujesz wyższą lepkośc w jeepie niż producent zaleca. Wg mnie nielogiczne jest stosowanie niższej lepkości w motocyklu.
 
@DjStar Juz gdzies pisalem, ze nieoficjalnie duza wiekszosc z branzy potwierdzi, ze kazdy olej, ktory spelnia wymagania API SN/ILSAC GF-5 (w gore), praktycznie wszystko "pokrywa". Te wszystkie aprobaty OEM, okay...fajnie jak olej przechodzi dodatkowe testy silnikowe itp. ale to glownie podzial zyskow.
Z tego co kojarzę, oleje spełniające wymagania ILSAC to lepkości XXW20/W30. Co więc w przypadku wspomnianej Alfy, czy BMW z serii M, gdzie faktycznie producent (słusznie czy nie) zaleca 10W60, czy 10W50 w przypadku Abartha?
 
Bo 10W40 to optymalna lepkośc wg instrukcji. Bo stosujesz wyższą lepkośc w jeepie niż producent zaleca. Wg mnie nielogiczne jest stosowanie niższej lepkości w motocyklu.
W Jeepie mam 5W30 Shell HU... Uzasadnij co do moto. Na pewno w okresie zimowym/jesiennym będzie szybciej olej rozprowadzany. Castrol 10W30 ma KV 70 mm/s2 vs 90 Shell 10W40. Spora różnica.
 
Co ja mam uzasadniać? Nie będę pisał o KB czy stężeniu N czy masie czasteczkowej wiskozatora. Nie mam o tym pojęcia.

Po prostu nie widzę racjonalnych przesłanek dla tej zmiany. Moto uzytkujesz chyba głównie okresie letnim. Ale jak masz ochotę to stosuj 10W30.
 
Ale przepalam w zimie... Po prostu myślałem, że uzasadnisz swoje zdanie stojące w kontrze do wypowiedzi innych.
 
uzasadnisz swoje zdanie stojące w kontrze do wypowiedzi innych

Wcale nie w kontrze. Nie przesadzałbym z doborem oleju do 30 letniego silnika Hondy, gdzie i tak wymieniasz częściej niż zaleca instrukcja, lejesz lepszy olej niż zaleca instrukcja, robisz jakieś płukanki, nie pałujesz tego silnika.

Przepalać motocykla na dużym mrozie nie polecam.

Ja w aucie nie odczułem różnicy pomiędzy 5W30 a 5W50 w żaden sposób, a nagle czytam, że zrobią się depozyty od wiskozatorów w motocyklu z olejem zmienianym co
Oleju nie łyka nic na 2-3 tyś

Jeśli co tyle jest zmienany ofc.

Trochę już to zalatuje marginal gains i kolarzami, którzy kupują kółka przerzutki po kilkaset euro i dorabiają do tego teorię jak to wpływa na jazdę. Zaraz ktoś wpadnie i napisze, że 10W40 lepiej się sprawdzi przy skrajnych warunkach w upalne lato i lepiej się na tym skupić, zamiast na tym jak olej pływa przy przepalaniu w zimę.
 
Back
Top