• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Shell Helix 0W20 API SP

Bodex

Użytkownik
Samochód
Honda , HR-V 1,5 v-tec 130 ps
Dzisiaj zakupiłem do mojej HR-V 1,5 taki
Shell 0w20 SP.

Co wy na to ?

4448e435f11f46bb968ba69cc9458eb3.jpg


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
@Bodex też go kupiłem ale do 1.8 i-Vtec ale jeszcze nie zalałem. Podobno zastępuje SNplus chociaż nie znalazłem takiego info na stronie Shella.
 
@Boguś zastępuje SNplus, normy API są kompatybilne wstecznie więc kolejna literka alfabetu zawiera w sobie wcześniejsze normy :)
 
Dzisiaj przyszła paczka od dystrybutora Shell, zobaczynmy jak się bedzie sprawował .
204 zł za 5 L za taką jakość to nie dużo w tych czasach.
7c5eb601921742b0d54359c394bfc88f.jpg


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Last edited by a moderator:
2 tygodnie temu kupowałem go do Corolli i płaciłem 185 zł ;) Kobieta zauważyła, że po wymianie silnik chodzi inaczej, tak bardziej metalicznie. Wcześniej był Millers XF Eco 5W30. Jak dla mnie chodzi OK i zdrowo. mam wrażenie jakby był odrobinę żywszy na tym oleju.
 
@D2mian ja to wiem ;)
Chodzi mi bardziej o zastąpienie danego produktu ( w tym wypadku SNplus ILSAC GF5)
 
@Bodex i jak ten olej sie sprawdza w silniku?
Czy te zwiazki wapnia moga szkodzic na zajwisko LSPI?
 
Last edited:
Coż, obawiałem się tego , ze w upały silnik będzie bardzo głośny jak to miałem na Ravenolu 0w20, wtedy słyszalny był metaliczny dźwięk przy niskich obrotach . W shelu tego nie ma . Silnik latwiej / szybciej się wkręca na obroty niż na shell 5w30 .
Wapń w zwłaszcza w turbo benzynach będzie tworzył nagar ma denku tloka i jeśli zbierze się go odpowiednia ilość to tworzy kamień , ktory się będzie żarzył i doprowadzi do niekontrolowanego zaplonu przed GMP tłoka.
Wpływ gęstości / lepkości oleju na odprowadzanie przez pierścienie zgarniające i olejowe.
Dawniej silniki mialy pierścień olejowy o szerokości 2,5- 3 mm czasem więcej, a obecne silniki maja cieńsze 1,7- 2 mm . Zgarniającego kiedyś 2 mm teraz 1 mm .
Oczywiscie dane ogólne bo kazdy producent swoje wymiary wprowadza, ale taki jest trend . Mniejsze tarcie = mniejsze CO² .
No i cały szkopuł w tym , ze przez te wąskie kanały w olejowym troche ciężko przepompować olej o wyższej gęstości.
A prędkości sa zawrotne , mało kto sobie wyobraża. Więc nagar na tlokach to i w kanalikach pierscieni , a to oznacza z czasem blokowanie pracy pierścieni i olej może sie przedostawac do góry nad pierścień uszczelniający , no i ten przez nagar nie pracuje tak jak nowy .
Lspi to mieszanina kropelki oleju i wtryśnietego paliwa, benzyny na wtrysku bezpośrednim . Tam jest cholernie malo czasu na odparowanie .
Badania nad LSPi dowiodły, ze mieszanina oleju z benzyną ma nawet kilkunastokrotnie większą energię zaplonu niz sama benzyna . Wiec detonacja kilkanaście razy mocniejsza nieraz wystarczy tylko jeden raz by tłok nie wytrzymał i uległ zniszczeniu.
Spalanie stukowe jest od nagaru na tłokach , a LSPi to przedostanie się oleju ponad pierścień zgarniajacy i zmieszanie z benzyną.
A więc czemu stosujemy oleje niskiej lepkości w obecnych silnikach ?
Ekologia wymusiła downsizing , miniaturyzację tłoka i pierscieni, przez ktore olej o dużej lepkości płynie z oporem , wolniej a i tym samym też słabiej chłodzi tłok, wiec musi być olej o niskiej lepkosci.
Można ująć, ze inżynierowie doszli do ściany .
Wiec skoro Honda czy Toyota pisze wyraźnie że ma byc 0w20, czy 0w16 to nie jest bez powodu i w tym wypadku dywagacje na temat , ze 5W40 lepiej chroni silnik niz 0w20, to jest podobnie jak rozmowy z płaskoziemcami o okrągłej ziemi.
Dlaczego schell , a nie Ravenol ?
Koledzy tutaj wspomnieli , że baza PAO lubi zostawiać szlaki, czy laki , no i jest drogi. Shell to opatentowana technologia produkcji oleju z gazu ziemnego. Czyli baza GTL pozbawiona zanieczyszczeń które są w ropie.
Baza GTL jest lepsza od bazy HC i prawie dorównuje bazie PAO ., A olej jest tańszy.
Baza PAO nigdy mie może być powyżej 70-80,% bo nie mieszają siè w niej dodatki stabilizujące, a jedynie w mineralnej . To ja wolę tańsza bazę GTL.
Mam Hondę Hr-v 1,5 i-Vtec bez turbo co ubolewam, ale i tak nawet jedzie , a kiedy mi się nie spieszy to potrafi pokazać 4,2 L/100 w pewnych warunkach poza miastem . W dzisiejszych czasach jest to atut.


Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Coż, obawiałem się tego , ze w upały silnik będzie bardzo głośny jak to miałem na Ravenolu 0w20, wtedy słyszalny był metaliczny dźwięk przy niskich obrotach . W shelu tego nie ma . Silnik latwiej / szybciej się wkręca na obroty niż na shell 5w30 .
Na oleju niskolepkosciowym niektore silniki moga "glosniej" pracowac i jest to zauwazalne. Ja czegos takiego nie potwierdze. Wczoraj bylo >35°C do tego jazda autostradowa, korki itp. Silnik pracowal bardzo "przyjemnie" na SAE 0W-16. Odnosnie lepszego wkrecania sie na obroty ? Tego nie komentuje.
Wapń w zwłaszcza w turbo benzynach będzie tworzył nagar ma denku tloka i jeśli zbierze się go odpowiednia ilość to tworzy kamień , ktory się będzie żarzył i doprowadzi do niekontrolowanego zaplonu przed GMP tłoka.
LSPI nie jest do konca poznany, jest kilka teorii np. kropla oleju przedostaje sie przez szczeline pomiedzy tlokiem a cylindrem, nastepnie miesza sie z paliwem, ktora moze ulec samozaplonu. Kolejna sa osady na denku tloka, lecz nie tylko zwiazki Ca. Jak wezmiesz probke tych "osadow", okaze sie, ze znajdziesz tam sladowe ilosci Zn, produktow rozpadu innych detergentow, VM itp. Ma to miejsce przy niskich predkosciach obrotowych oraz przy duzym obciazeniu tzn. kiedy mieszanka paliwowo-powietrzna zapala sie w nieodpowiednim momencie. W skutek czego zachodzi do wysokiego cisnienia. Wiele czynnikow wplywa na to zjawisko m.in. konstrukcja silnika sklad paliwa i oleju. Kompromisem okazalo sie zmiejszenie stezenia Ca (wedlug badan jest prowokatorem LSPI), a zastapienie Mg, istnieja testy silnikowe np. Seq. IX. Sa rowniez inne dodatki, ktore zmiejszaja ryzyko LSPI np. Mo. Ogolne istotne jest monitorowanie cisnienia, jakie panuje w komorze spalania.
No i cały szkopuł w tym , ze przez te wąskie kanały w olejowym troche ciężko przepompować olej o wyższej gęstości.
Lepkosci.
Wiec skoro Honda czy Toyota pisze wyraźnie że ma byc 0w20, czy 0w16 to nie jest bez powodu i w tym wypadku dywagacje na temat
W Kraju kwitnacej wisni stosowali 0W-20 juz w latach 80-tych ubieglego wieku. Wiec to zadna nowosc.
Koledzy tutaj wspomnieli , że baza PAO lubi zostawiać szlaki, czy laki , no i jest drogi. Shell to opatentowana technologia produkcji oleju z gazu ziemnego. Czyli baza GTL pozbawiona zanieczyszczeń które są w ropie.
Tak, ale to dotyczy czystych olejow bazowych lub jak ktos nie potrafi zrobic oleju na mieszaninie gr. IV w szczegolnosci o wyzszych lepkosciach. Te "zanieczyszczenia" do pewnego stopnia sa niezbedne w oleju, np. z powodu polarnosci itp. Ogolnie gr. III+ to taki "zloty srodek".
Baza PAO nigdy mie może być powyżej 70-80,% bo nie mieszają siè w niej dodatki stabilizujące, a jedynie w mineralnej .
Zla interpretacja...

>30% gr. IV taki olej wymaga wiekszej wiedzy i doswiadczenia. Oleje silnikowe z reguly skladaja sie z mieszaniny olejow bazowych od ca. 70-80%, wiec wyzej....juz ciezko. Ale sa jeszcze na rynku oleje, ktore bazuja tylko i wylacznie na gr. IV (plus pakiet dodatkow).

Baza GTL jest lepsza od bazy HC i prawie dorównuje bazie PAO ., A olej jest tańszy.
Ogolniki...widac slabo czytasz forum.

Ogolnie widac: Ktos wie, ze dzwonia, ale nie wie w ktorym kosciele.
 
@poziom1989
Widac mi to wystarczy do mojej Hondy.
Ty to interpretujesz z punktu naukowego chemicznego .
Ja z punktu mechanicznego.
Honda ma słabo wyciszoną gródź komory silnika , wszystko słychać.
Po jeździe autostradowej gdy skrzynia rozgrzana słychać rzężenie kół zębatych tak do 2 tys obr , bo olej MTF3 to też tłusta woda po parówkach .

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
Baza GTL jest lepsza od bazy HC i prawie dorównuje bazie PAO
Liczy się produkt końcowy, a PAO to tylko baza, która ma swoje zalety, ale można zrobić mierny olej na PAO, jak i bardzo solidny olej HC, który sprawdzi się lepiej.

A i tak najważniejsze są interwały ;)
 
@Bodex tak sie sklada, ze wybrales jeden z najbardziej ciekawszych 0W-20 na rynku.

Moj przekladniowy ma KV100°C ca. 6 cSt, natomiast w silniku ca. 7 cSt. Dzis rowniez u mnie temperatury zewnetrzne prawie 40°C, panewki wydechem nie wyplul :>
 
Sama temperatura zewnetrzna to nie wszystko. Mysle, że znaczenie ma tez jak obciazony jest silnik bo to w tym momencie olej moze nie dac rady. Podkreslam slowo "moze"
 
Sama temperatura zewnetrzna to nie wszystko. Mysle, że znaczenie ma tez jak obciazony jest silnik bo to w tym momencie olej moze nie dac rady. Podkreslam slowo "moze"
W czwartek upały a ka wracam do domu 1200 km trochę załadowany .
Moja hanka ma tylko 130 koni .
A co powiesz na hanke type R 2,0 320 koni i honda wręcz zabrania innego oleju niz 0w20 ??
Nie słyszałem , żeby ktoras się zatarla..a chłopaki sobie używają skoloko godno

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
@poziom1989,proponuję banować każdego, kto użyje stwierdzenia "ciasne pasowanie" względem silnika,który ma zalecenie olejów niskolepkościowych ... ;)

PS
Na serio,myślę, że kwestię pasowań współpracujących elementów trzeba jasno opisać, aby nie było więcej nieporozumień.
 
Zalałem ten olej do Vitary 1.4 Hybrid zamiast poprzedniego Shella SN Plus który już jest mało dostępny.
Po przejechaniu 2100 km silnik chodzi równo, cicho bez nadmiernych wibracji, spalanie na tym samym poziomie.
 
Back
Top