• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Analiza dodatków do paliw

Najpierw z nimi pogadaj. Jak sie uda, to pomyślisz jak zachęcić forum
 
Czyli chcesz badać czy cetany i oktany faktycznie podnoszą moc tak?

Ja czekam na update do licznika, żebym mógl mierzyć w danym przedziale prędkości (bo teraz mogę tylko 0 - 100) i porobię jakieś drogowe teściki na jednym biegu, żeby nie było udziału zmiany biegu. Jakieś 50-150 albo coś w tym stylu. Tylko, że to tylko i tak z ciekawości ponieważ jakoś nie widzę potrzeby lania czegoś aby mieć 1-2 konie więcej bo ani to potrzebne, ani to warte wydawania pieniędzy.


Dla mnie te dodatki powinny łączyć pozyteczne z przyjemnym czyli dbać o zużycie bebechów, a jednocześnie powodować jakieś delikatnie niższe zuzycie paliwa i umilać pracę silnika. Dojazd do świateł o 0,5s szybciej mi zbędny :D
Jakoś nadal nie udowodniłem sobie, tak niepodwazalnie, że zużycie paliwa spada, a praca jest milsza, więc chociaż może to badanie czy polepsza się smarność paliwa i na ile jest modyfikowany skład, da mi podstawy do stosowania tego. Bo mi się naprawdę podoba cena takiego 6900-D i jego zakres działania i bardzo chciałbym, żeby to działało tak jak piszą.
 
złożyć się na pakiet dodatków- dogadać się z Karolem JagodowyTV i niech testują środki do paliwa- REALNE wartości na hamowni.
Pytanie tylko, co chcesz sprawdzić? Jeżeli zadowolą Was wszystkich dwie kreski na wykresie i jakieś ewentualnie marginalne różnicę w wykresie mocy i momentu, to spoko, dla mnie to płytkie i denne, bo chyba każdy mający coś pojęcia w tej kwestii zdaje sobie sprawę, że ECU szybko dostosuje się do konkretnego paliwa, przyspieszy/opóźni sobie to i tamto i w sumie będziemy obracać się w zakresie błędu pomiarowego.
W samym badaniu będzie już danych znacznie więcej, chociażby liczba cetanowa, smarność, i przede wszystkim, analiza pokaże o ile, jak i czy w ogóle stosowanie dodatku wpływa w jakikolwiek sposób na samo paliwo. Test na hamownii, może coś tam pokaże, może coś się zmieni, ale co miało by mieć ewentualny wpływ na wykres dwóch krzywych nadal nikt nie będzie wiedział. Tym bardziej, czy dodatek będzie miał jakiś wpływ na smarność, co nie oszukujmy się, jest chyba najbardziej pożądanym wśród użytkowników klekotów, mając nadzieję, że znaczne obniżenie smarności będzie miało odzwierciedlenie w trwałości pomy i wtrysków.

Moim zdaniem, na hamownii to można sobie sprawdzić, czy silnik/osprzęt nie planuje zaraz wywalić kopyta, a nie, czy jakiś dodatek działa, lub nie, bo jeżeli ktoś się spodziewa spektakularnych różnic, to się chyba z dorodnej choinki urwał 🤣
 
Czyli chcesz badać czy cetany i oktany faktycznie podnoszą moc tak?
Tylko, że mapa w ECU najpierw "musi umieć" wykorzystać lepsze paliwo, żeby można było coś testować. W "cywilnych" silnikach w uproszczeniu wtryskiwacze przy lepszym paliwie zrobią uboższą mieszankę i będzie można liczyć co najwyżej na niższe spalanie.
 
Jagodowy odpisał, że są zainteresowani tylko pytanie co chcemy sprawdzić/czego oczekujemy.
 
@Misiek, zaproponowałeś, to zdefiniuj wymagania "testu" ...

Swoją drogą, @Triumphator opisał mniej więcej wątpliwości co do "badania", ale dalej brniecie w te "testy".
HFRR sprawdzi TYLKO wpływ dodatku na smarność paliwa, a ten wpływ będzie różny na paliwo zimowe (HFRR ok 400um) i letnie (HFRR ok 200um).
Dodatkowo, błąd analizy HFRR to około 100um (lub jak kto woli +/-50um).
LC wpływa na przebieg spalania, a na zużycie paliwa TYLKO jego kaloryczność.

Ogólnie, trzeba mieć wór kasy i tęgą wiedzę żeby cokolwiek wywnioskować po takich analizach.

Powodzenia.
 
Tak jak pisałem w temacie dodatków, mogę udostępnić olej b0 zimowy.
Co do analizy to byłem chętny do puki nie przeczytałem o tym że błąd pomiarowy smarnosci to aż 100 jednostek, jak dla mnie trochę za duży rozrzut, a nie ukrywam że to jednak jest bardzo ważne.
 
@Uziu92 - taki sam błąd masz w badaniu na karcie jakości sprawdzanej na stacji. To nie jest tak, że lab Orlenu ma mniejszy błąd. Błąd jest przypisany do danej metody pomiaru i każde badanie jakie się robi ma jakiś błąd pomiaru. ICP oleju także. Poza tym jeżeli badanie jest wg norm ASTM to powtarzalność wynosi 50 um, a nie 100.

Nie kombinujcie zbyt wiele, jak chcecie zrobić te badania to je po prostu zróbcie. Jeżeli dodatek zwiększa smarność to badanie powinno to wykazać
 
Właśnie jeżeli wykaże to było by super
 
taki sam błąd masz w badaniu na karcie jakości sprawdzanej na stacji. To nie jest tak, że lab Orlenu ma mniejszy błąd. Błąd jest przypisany do danej metody pomiaru i każde badanie jakie się robi ma jakiś błąd pomiaru. ICP oleju także.
Zgadza się, tylko żeby znowu nie było sytuacji, gdzie paliwo z dodatkiem i bez różnią się HFRR 40um i na tej podstawie wyciągane są wnioski o "lepszości" jednego bądź drugiego dodatku.
Generalnie z tym błędem pomiarowym chodzi o to, że pomiar dokonywany na dwóch różnych maszynach na tym paliwie różnić się może o 100, czy o te 50um, jak piszesz i wyniki będą tożsame. Na tej podstawie nie można za wiele wnioskować.

Poza tym jeżeli badanie jest wg norm ASTM to powtarzalność wynosi 50 um, a nie 100.
Masz gdzieś tą normę?
Bo ja cały czas w głowie mam zakodowane, że jest to właśnie 100um.
 
@SACZI - pełnej normy nie, trochę za dużo kasy kosztuje. http://archiwum.inig.pl/INST/nafta-gaz/nafta-gaz/Nafta-Gaz-2013-02-09.pdf - tutaj jest ciekawe opracowanie odnośnie norm i są informacje o powtarzalności i odtwarzalności. Realne są mniejsze niż to, co dopuszczają normy więc też nie ma co się specjalnie aż tak przejmować.

To szukanie dziury w całym, a ludzie i tak będą wyniki po swojemu interpretować :)
 
OK, masz rację.
Tylko, że Orlen robi HFRR wg ISO 12156-1, a tam już powtarzalność to 63um, a odtwarzalność 102um.
ealne są mniejsze niż to, co dopuszczają normy więc też nie ma co się specjalnie aż tak przejmować.
Zgoda. Z tym do sądu i tak nie pójdziemy.
Tylko ja znowu dmucham na zimne, żeby nie trzeba tłumaczyć najprostszych zagadnień.

W zasadzie wystarczy wynik 350-400um i ON kwalifikuje się w wymaganej normie dla paliw.
Właśnie tak to trzeba odczytywać.
Dodatki i ich wpływ to stąpanie po śliskim lodzie z formalnego punktu widzenia.
Fora i tak po swojemu to zinterpretują ...
 
I na tej podstawie jakie wnioski wyciągniesz?
Wskażesz w jaki sposób dany dodatek modyfikuje paliwo?
 
@SACZI a na podstawie wyników laboratoryjnych z marginesem błędu jesteś w stanie określić realne skutki dla spalania/silnika?
Raczej obie metody są doraźne. Ja nie muszę, po prostu zaproponowałem.
 
Realne skutki dla spalania ocenia się w danym silniku.
Bada się poza mocą i momentem, średnie ciśnienie indykowane w cylindrze, temperatury, ciśnienia szczytowe, ...
I dla dwóch silników o różnych komorach spalania, czy choćby stopniu sprężania, wyniki i zmiany ww parametrów będą inne.
Badania laboratoryjne z kolei pokazują liczbowe, czyli mierzalne zmiany obserwowanych parametrów, na które chcemy wpływać.
HFRR pokaże zmianę smarności (z uwzględnieniem błędu pomiaru), ale w żaden sposób nie można na tej podstawie wnioskować o wydłużeniu czasu eksploatacji pompy WC.
 
Zróbmy te labo raz, zoabczyny co wyjdzie. Bedziemy zawiedzeni, to wiecej badan nie bedziemynjuz chcieli. Kazdego glowa ziterpretuje po swojemu. Ja uwazam, ze jesli wyniki nie beda pokazywaly znacznej poprawy/roznicy w liczbach labo, to mi to starczy do popracia swojej tezy.
Jesli komus male roznice wystarcza, zeby uznać, ze dodatek modyfikuje na plus, to sobie moze tak zinterpretować.
Chodzi o pokazanie cyfr, tym bardziej, ze w necie nie ma takich wynikow chyba nogdzie udostepnionych.....
 
Swego czasu na jakimś forum była podobna zrzutka ale na temat Mixolu (był zdaje się jakiś Niemiecki, Orlenowski i jakiś tani mineralny). Badania były tylko do wglądu dla uczestników zrzutki. Nie były upublicznione na forum. Rozumiem, że na podobnej zasadzie będzie ta zrzutka? Wtedy na pewno było by więcej chętnych.
 
Back
Top