• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jaki olej do Xantii

KamilJB

Użytkownik
Samochód
Toyota Corolla E21 1.6 (1ZR-FAE) + LPG
Marka samochodu
Citroen Xantia X2
Budżet/ile litrów
200 zł / 5l
Styl jazdy
Silnik
1.8i 16V (XU7JP4) + LPG
Data produkcji
1999
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
A3/B4 PSA2294/2300 ??
Jaki olej masz obecnie
Nie mam pojęcia
Witam,
posiadam od 2 lat samochód Citroen Xantia X2 1.8i 16V z LPG.
Rok temu został przeprowadzony remont silnika. Niestety - nie wiem jaki olej leje mechanik (jakiś z beczki) ??
Z tego co wyczytałem, samochód potrzebuje aprobaty PSA 2294/2300.
Mam takie pytanie - jaki olej będzie odpowiedni? Mam parę typów:

- Total Quartz 10W40
- Texaco Havoline 10W40
- Motul Synergie 10W40
- Millers XFE 10W40
- Liqui Moly 10W40 ten niebieski
- Meguin Syntech Premium 10W40 (ale to chyba to samo co LM?)

Co sądzicie na ten temat? Silnik bierze około 200 ml/5000 km.
Olej wymieniam co 8-10k km.
 
Last edited:
Lotos 5w40 wystarczy
Ja leje do 1.8t i daje rade
Eurol super lite 5w40 też bedzie ok.
 
Olej ze specifikacją do LPG - masz dobre 5W40 z takim przeznaczeniem - wystarczy. Ja korzystam z Motul Specific LPG/CNG 5W40 i jestem zadowolony. Wykorzystasz optymalnie jego przeznaczenie oraz formulację. Dla tak leciwego silnika jest to więcej niż bardzo dobre rozwiązanie, a 200/5000 to zużycie absolutnie w normie. 10W40 nie ma sensu.
 
Nie musi być obowiązkowo ten konkretny Motul. Opierać się o ACEA A3/B4, może być VHVI lub nawet spokojnie się znajdzie bazujący tylko i wyłącznie na PAO. O lepkości SAE 5W-40.
 
Jeżeli chcesz dedykowany, czyli z normą PSA to tylko 10W-40. Co niekoniecznie jest złym wyborem. To stary silnik, sprzedawany miedzynarodowo i to w czasach gdy klimat byl znacznie zimniejszy niż obecnie. Silnik będzie na takiej lepkości działał prawidłowo. Z listy ktorą podales to Total jako numer 1, Motul i Texaco jako 2 i 3.

Możesz też jak mówią koledzy wlać 5W-40, chociaz diabli wiedzą jak silnik bedzie reagował przy starcie. Jezeli nie był policzony pod niskie lepkości to moze być gorzej niż lepiej. Chociaż watpie.

Ja bym lal Totala 10W-40 i się nie przejmował. Alternatywnie Motul X-Cess 5W-40 albo jakis Orlen lub Lotos w tej lepkości.
 
Total 10W40, lub Lotos 10W40.
Ewentualnie Total 5W40, Specol 5W40, Lotos 5W40.

Silnik znany od lat, solidna konstrukcja, która była montowania później na przykład w Picasso pierwszej generacji. Taki sam dinozaur, jak TU5, który miał początkowo zalecenia 15W40\10W40, a dzisiaj jest zalecenie użytkowania 0W30 [301, C-elysee].

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Mniej optymalne jest stosowanie olejów full SAPS, a lepiej do LPG, dlatego że pakiet dodatków przewiduje warunki, jakie stwarza spalanie tego typu mieszanki. Tzn oleje mniej nastawione są na czyszczenie pozostałości spalania, bo jest ich mniej i zawierają mniej lotnych frakcji, które się łatwo utleniają. Bardziej optymalnie można taki olej przepracować po prostu i jest lepiej dobrany, pod względem dodatków. Oczywiście oleje uniwersalne tez dadzą sobie radę, ale skoro są dostępne dopasowane to dlaczego ich nie użyć.
Ze względu na LPG można zastosowac olej full SAPS z zawartością popiołów siarczanowych poniżej 1.1 i jak to mówią wilk syty i owca cała .
 
No LPG mocno utlenia oleje, generuje więcej wody w procesie spalania co przekłada się na większą korozywności wewnątrz silnika. Inne są też parametry działania, plus nie ma benzyny, która by w jakiś sposób smarowała górę silnika. Zachodzi nitryfikacja, ogólnie szereg procesów niekorzystnych, ale np nie generuje tak dużej ilości zanieczyszczeń stałych jak silnik zasilany paliwem, nie rozpuszcza się i nie zmywa go ze ścianek cylindra i ogólnie spala się dużo czyściej. Stąd jak masz gaz (CNG LNG LPG i inne) czy benzynę bezołowiową, i diesla, to masz zupełnie inne nasilenie niekorzystnych zjawisk. Olej dedykowany niweluje to poprzez inny skaład dodatków lub/i bazy olejowej. Czyli konkretnie:TO SPECYFIKACJA ZASTOSOWANIA OLEJU W ODNIESIENIU DO ZASTOSOWANEGO PALIWA. To jeden z kryteriów doboru prawidłowego środka smarnego.

Dlaczego tak - bo brak takiej specyfikacji, u samych producentów silników/aut osobowych, popularnych. Jeżeli chodzi o przemysłowe, mniej popularne, to są i można to łączyć.
 
Back
Top