• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Nissan 350Z VQ35DE

Eonew

Nowy użytkownik
Samochód
Nissan 350Z
Marka samochodu
Nissan 350Z
Budżet/ile litrów
250/5
Styl jazdy
Silnik
VQ35DE
Data produkcji
2004
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Specyfikacje API SG, SH, SJ, SL ILSAC GF-I, GF-II, GF III ACEA A2
Jaki olej masz obecnie
Mobil 5W50 + AR2300
Cześć, przed okresem zimowym chciałbym wymienić olej. Jest to mój samochód na co dzień, dlatego użytkowany jest przez cały rok i zdarzają się krótkie odcinki po mieście jak również trasy po ok. 100km z większymi prędkościami i częstym goszczeniem pod czerwonym polem. Samochód posiadam ponad 1,5 roku. W tym czasie były dwie wymiany oleju co 8tys i taki interwał chciałbym zachować. W obu przypadkach zalany Mobil 5W50, obecnie z Archoilem 2300. Planuję jeszcze przed wymianą zastosować płukankę Oilem. Niestety nie stosowałem wcześniej żadnej płukanki, dopiero to forum mnie trochę uświadomiło. Zlewany olej przy wymianach był bardzo czarny, stąd pomysł na czyszczenie chemią i poszukanie lepszego oleju. Do pracy silnika nie mam zastrzeżeń, natomiast pobiera od wymiany do wymiany ok 1l oleju. Ma to zapewne po części związek z agresywnym stylem jazdy. Liczę że wyczyszczenie silnika również może tutaj pomóc. Największym problemem tych silników jest mała pojemność układu (5L) i zacierające się panewki, dlatego olej ma zapewnić maksymalną ochronę silnika. Ekologia i ekonomia schodzą tutaj na dalszy plan. Samochód posiada katalizatory, które szczerze mówiąc nie wiem w jakim są stanie. W planach w bliżej nieokreślonym czasie jest założenie sportowych katów i większej miski.
Po poczytaniu forum zastanawiałem się nad przejściem na 5W40 np. Ravenol VST lub Meguin, ale zajrzałem do instrukcji i znalazłem coś takiego:
olej_350Z.jpg

Czy dobrze rozumiem, że przy odpowiednich temperaturach można tutaj lać praktycznie wszystko? o_O
Może więc warto pozostać przy 5W50 tak jak zaleca wielu użytkowników tego samochodu, tylko zastosować coś lepszego z niską lepkością, czy np. Repsol Carrera będzie odpowiednim i lepszym od obecnego olejem ?
Dodam jeszcze, że została mi połowa butelki AR2300, którą planuję dolać. Zastanawiam się czy zrobić to przed zimą czy poczekać na wiosnę.
Jestem otwarty na wszystkie propozycje. Co radzicie?
 
Tak, jak do większości tego typu silników.

Panewki zacierają się ze względu na spadek lepkości oleju najczęściej i/lub jego niewłaściwą jakość, która prowadzi do zatkania ukladu. Ryzyko pozwala ograniczyć wyższa lepkość, dlatego słusznie tam ktoś zasugerował Ci na forum używanie w tym silniku 5W50 i wymiany co około 8k, co jest wystarczającym połączeniem, jeżeli chcesz zachować auto w dobrej kondycji.

Mobile znikają z miski bardziej niż inne oleje. Związane jest to z tym, że firma bazuje na sprzedaży 1l opakowań na stacjach na dolewki i jest to popularne działanie w przypadku większości producentów tzw "popularnych". O niczym to nie świadczy, a taki poziom dolewek, jest nawet bym powiedział, czymś dobrym, bo uzupełniasz trochę właściwości oleju.

Co do samego wyboru, to szukaj olejów opartych o estry, w lepkości jakiej do tej pory używałeś. Nikt Ci nie da odpowiedzi, który i jaki olej należy wybrać, bo tak naprawdę marka ma drugorzędne znaczenie. Olejów 5W50 jest na rynku mnóstwo, Motul robi dobry, Penrite ma ciekawy, Valvoline tańszy, są jeszcze i inne marki. Zalej coś, przetestuj, zbadaj próbkę, pod kątem utraty lepkości, będziesz wiedział, czy sprawuje się prawidłowo.

Co do dodawania jakichś ulepszaczy, to ja jestem zdania i podziela to zdanie większość dyrektorów technicznych, związanych z rynkiem olejów silnikowych, że formulacji dobrego oleju, te które są potrzebne, już w sobie olej zawiera. Dodawanie czegoś na swoją rękę, jeżeli nie ma to konkretnego celu, np uelastycznienia uszczelek, jest co najwyżej bez sensu. Podobne rzeczy znajdziesz w niektórych instrukcjach. Brak też wiarygodnych dowodów, w postaci badań skuteczności, a nie brakuje takich, które pokazują jej brak. Decyzja należy do Ciebie.

W Japonii serwisuje się te Zetki w podobny sposób, a dodatkowo wymienia się olej w skrzyni biegów równie często i do zastosowań na torze, stosuje olej torowy. Oprócz tego świece, dobry płyn do chłodnicy, też regularnie co 2 lata zmieniany i pod kątem eksploatacji, nie ma do czego się przyczepić.
 
Zmierz ciśnienie oleju. Najlepszy olej nie pomoże jeśli ciśnienie jest słabe, a to często się zdarza w tych silnikach.
 
@Cosmo-pp Nie ma potrzeby stosować przy tej jednostce napędowej SAE 5W-50...

Ten zasugerowany Meguin jest optymalnym wyborem. Jest potwierdzony fakt przez jednego użytkownika, że np. na Valvoline 5W-50, występowały problemy ze spadkiem ciśnienia. Lecz to na przykładzie uturbionej jednostki Saab-a, a na tym Meguin-ie nie.
 
Last edited by a moderator:
Te silniki obracają panewki przez błędy eksploatacyjne, a nie przez złą lepkość. W stanach jeżdżą tymi autami po torach na 5w30 i nic się nie dzieje. Każdy revup i de bierze olej, a ile to zależy od stopnia zajechania silnika. Miałem takie auto i mogę powiedzieć że im niższa lepkość tym mniej brał oleju.
 
Oleje typu Penrite są bez sensu, posiadając na rynku Meguina. W przypadku Penrite sporo płaci się za import.

Lepkość 5W40 jest optymalna i nie widzę sensu większego kombinowania. Interwały prawidłowe, pobór oleju 1L na interwał przy traktowaniu agresywnym jest w normie.

Jak kolega wyżej napisał - estry to już w większości przypadków marketing, niż realna potrzeba.

Co do dodatków, możesz zastosować. Wiele osób stosuje, poleca i sięga ponownie. Zresztą są tutaj osoby regularnie stosujące i niech one się wypowiedzą w tym temacie.

Na temat Mobila to słyszałem bardzo wiele pozytywnych opinii, szczególnie na temat serii FS\NL. Na tych olejach drastycznie malał apetyt na olej.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Odnośnie Penrite racja. Podobają mi się te ich formulacje na PAO, lecz dodatkowa cena za import nieco zniechęca...
 
Żeby nie było, że to złe oleje. Wcale tak nie twierdzę. Wkrada się tutaj jednak czynnik ekonomiczny, ORAZ pamiętam, że były problemy z dostawami i dostępnością. Castrol też z pewnego źródła jest mało opłacalny. Bo zwyczajnie drogi.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Oczywiście, że można stosować 5W40 czy nawet 5W30, ale kolega napisał o co mu chodzi i na co stawia - maksymalne zabezpieczenie. Nawet w instrukcji obsługi napisane jest, jaką lepkość, gdzie stosować. Co jest nie tak z lepkością 5W50, która będzie miała wyższe hths i lepszą odporność na rozcieńczenie paliwem, a biorąc pod uwagę, w jaki sposób to auto realizuje swoją moc (poprzez znaczne wzbogacenie mieszanki), tutaj upatrywałbym ewentualnie zagrożenia dla panewek i jazdy z mocno rozgrzanym olejem w misce.
 
Last edited by a moderator:
Testowalem oleje bardzo zblizone jakosciowo. LM 10w60 i wlasnie meguina 5w40. 10w60 bral nawet 400ml na 1000km. Jest pelno analiz w internecie, rowniez z zetek, z trackdayow na olejach niskolepkosciowych i analizy nie wykazują zwiększonego zużycia. Sam stosuje olej 0w40 na torze, gdzie sinik mocno dostaje, bo pod koniec sesji woda potrafi miec 115-118 stopni a olej 140 i nawet przy rozcienczeniu paliwem rzędu 3-4%, gdzie olej degraduje już do lepkości sae 30 analizy nie wykazują zwiększonego zużycia. Autor postu nie jeździ po torze, wiec tym bardziej nie widze sensu lania oleju sae50. 5w40 spokojnie zapewni mu wystarczający margines przy ewentualnym rozcieńczeniu paliwem, które przy silniku wolnossącym na pośrednim wtrysku na pewno nie bedzie znaczne.
 
Ciezko powiedziec, bo zrobilem na nim chyba 500 czy 600km zanim sprzedalem auto, ale przez ten czas nic nie ubyło. Po drodze był jeszcze valvoline 5w50 i na nim bral ok 200-300ml na 1000km, a uzytkowanie było ostrzejsze niz na 10w60.
 
Te oleje, które porównujesz, są zupełnie inne. Tak samo spotkałem się z tym, że 10W60 LM w BMW M5 znikał, a Motula o tej samej lepkości nie znikał, ale tak to jest ze starymi formulacjami, opartymi o PAO, że dodatki szybko z nich uciekają. Uważam, że to jest rozwiązaniem problemu. Bez wpływu na jakość, bo to że oleju trochę uciekło, to nic strasznego.

Rozumiem, że pomiary, nie wykazują większego zużycia. Olej w lepkości 30 to dalej coś, co ten silnik ciągnie bez problemu, więc dlaczego miałby być problem z ciśnieniem, bo jego mierzyłeś, jak rozumiem. Natomiast 5-8% zanieczyszczeń związanych z paliwem w oleju, gdzie i tak część odparowała bo olej miał 140 stopni, to jest wymiana z automatu. Ogólnie gdybyś jeździł na 5W50 dobrym, to byś zszedł do 5W40 i to sugeruje,że masz silnik w dobrej kondycji nadal i oleje zachowały się prawidłowo.

A kto powiedział, że tylko jazda po torze obciąża silnik. Jazda w mieście, gdzie odpalasz na zimno auto i ono chodzi na wzbogaconej mieszance, też prowadzi do mieszania benzyny z olejem w sporych ilościach. To samo, jak jej olej nie jest w stanie odparować, bo się nie grzeje tak jak Twój. To prowadzi na dłuższą metę do jego akumulacji i spalania wraz z drobnymi partiami oleju, co prowadzi do nagarowania na pierścieniach i jest główną przyczyną powstawania takie zużycia. Zobacz na przykład Skody TSI z tego wątku, tam to dokładnie zaistniało. Wszystkie problemy z panewkami w autach tego typu, biorą się właśnie stąd.

Ja nie rozumiem, dlaczego 50 miałoby by być nieodpowiednie. Jakoś nikt jakby nie chciał słuchać tego czego oczekuje użytkownik. Przecież różnica pomiędzy 40 a 50 jest niewielka, a wyższa lepkość lepiej zabezpiecza, jeżeli olej jest dobrej jakości, a silnik dostosowany do tego typu aplikacji. Mógłbyś tak mówić jakbym sugerował 60, ale tego przecież nie robię. Jeżeli się mylę, to ja bym się rzeczowo i technicznie chciał dowiedzieć, dlaczego tak jest, bo ani instrukcja, ani ogólna wiedza nie wskazuje na to, że takiego oleju nie można stosować. Po drugie, do opinii w Internecie robią podchodzę bardzo ostrożnie, bo jednak większość ludzi nie wie o czym mówi. Również tych "badań" wniosków i innych kwestii. Twój przykład jest najlepszy, gdzie faktycznie, coś zaobserwowałes, ale nie do końca to jesteś w stanie wyjaśnić dlaczego tak się stało. Z technicznego punktu widzenia nie jest w stanie więcej spalać oleju o wyższej lepkości, niż tego o niższej, bo łatwiej jest go zebrać pierścieniom olejowym i to jest paradygmat. Jeżeli się tak dzieje, to powód leży w samym oleju, a nie silniku, ewentualnie wchodzą w grę jeszcze błędy pomiarowe, inne użytkowanie.
 
Last edited:
Zmierz ciśnienie oleju. Najlepszy olej nie pomoże jeśli ciśnienie jest słabe, a to często się zdarza w tych silnikach.
Według wskaźnika znajdującego się w samochodzie obecne ciśnienie na w pełni rozgrzanym silniku i wolnych obrotach to minimalnie poniżej 30PSI (skala jest co 30, więc ciężko dokładnie ocenić). Z ciekawostek to delikatnie wzrosło po 3tys. z AR2300 w oleju.
Co do dodatków to sam nie jestem do nich przekonany. Ten zastosowałem testowo jedynie w celu usunięcia choć w pewnym stopniu "syfu" z silnika.

Dziękuję za dyskusję i wszystkie sugestie. Szczerze mówiąc nadal nie jestem pewien co wybrać. Nikt nie wskazał argumentu przeciw 5W50, więc dlaczego większość sugeruje 5W40 pomimo teoretycznie mniejszej ochronie? Zastanawiam się teraz nad testowym zalaniem 5W40 na okres zimowy, w którym samochód jest delikatniej traktowany.
Natknąłem się jeszcze na Millersa CFS 5W40, z opisu którego wynika, że zawiera PAO i estry. Byłby lepszy od Meguina czy bez sensu dopłacać?
 
Według wskaźnika znajdującego się w samochodzie obecne ciśnienie na w pełni rozgrzanym silniku i wolnych obrotach to minimalnie poniżej 30PSI (skala jest co 30, więc ciężko dokładnie ocenić). Z ciekawostek to delikatnie wzrosło po 3tys. z AR2300 w oleju.
Co do dodatków to sam nie jestem do nich przekonany. Ten zastosowałem testowo jedynie w celu usunięcia choć w pewnym stopniu "syfu" z silnika.

Dziękuję za dyskusję i wszystkie sugestie. Szczerze mówiąc nadal nie jestem pewien co wybrać. Nikt nie wskazał argumentu przeciw 5W50, więc dlaczego większość sugeruje 5W40 pomimo teoretycznie mniejszej ochronie? Zastanawiam się teraz nad testowym zalaniem 5W40 na okres zimowy, w którym samochód jest delikatniej traktowany.
Natknąłem się jeszcze na Millersa CFS 5W40, z opisu którego wynika, że zawiera PAO i estry. Byłby lepszy od Meguina czy bez sensu dopłacać?
Lepkość zimowa w obu przypadkach jest taka sama 5W. Możesz z powodzeniem lać też 5W40. To jest olej w środku wymagań producenta. Wyższa lepkość służy lepszemu zabezpieczeniu. 5W40 jest olejem bardziej uniwersalnym. Co do finalnego wyboru, to ja wiem jedno, warto dopłacić za dobry olej.
 
Last edited by a moderator:
Z doświadczenia to do tego silnika polecam 5W50 lub ewentualnie 5W40 - nie niżej. Nr. 1 na mojej liście jest Repsol Carrera 5W50 na pełnej PAO-estrowej bazie. Jest badanie tego oleju można sobie zobaczyć jak dobre ma parametry w niskich temperaturach i daje jednocześnie większy zapas lepkosci co w praktyce w tych silnikach bywa bardzo istotne i potrafi wpłynąć na pobór oleju.
 
Temat chwilowo zamknięty, porobię porządki to otworzę. Znowu zapominacie, że to dział pomocy w doborze oleju, a nie dyskusji o ich chemicznych i fizycznych właściwościach.
 
Temat otwarty. Piszcie w temacie, czyli o doborze oleju do tej konkretnej jednostki. Do dyskusji o chemii, fizyce olejów czy działaniu silników ICE macie osobny dział. Dalsze OT będą skutkowały ostrzeżeniami, a forum nie jest litościwe dla tych którzy zbiorą ich za dużo.
 
Prosiłbym jeszcze o poradę czy wspomniany Millers CFS 5w40 będzie w tym silniku sprawował się lepiej lub równie dobrze co Meguin?
 
Back
Top