• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

PMO 5w30 Extreme EST

PMO

Użytkownik
Samochód
-
Dzień dobry,

wykonaliśmy analizę nowego oleju PMO 5w30 Extreme EST. Postanowiliśmy podzielić się wynikami tych analiz. Zrobiliśmy podstawową analizę w Polarsie + widmo IR, dodatkowo zleciliśmy TBN i Test Noack w Polwaxie. Olej dopiero wchodzi do sprzedaży i jego cena powinna być w okolicach 145 zł.
PMO-5w30 Extreme EST v-1.jpg

PMO-5W30-EST-#4878-Z-157636-Sev0-1.jpg

Z-157636-1.jpg
Z-157636-2.jpg
20201104_081105-1.jpg
200201019-1.jpg


TBN badaliśmy w dwóch laboratoriach z tego względu, że w Polarisie wynik wyszedł trochę odmienny od wyników otrzymywanych w laboratorium wewnętrznym (przy fabryce). Dla pewności zleciliśmy powyższe badanie w innym laboratorium (Polwax)

-----------------------------------------------------------------
Opis forum


PMO Extreme 5W-30 EST

Klasa jakości:
-
Specyfikacje: -
Deklaracje producenta co do jakości: ACEA A3/B4, API SL/CF, BMW Longlife-01, MB 226.5/229.3/229.5, RN0700/0710

  1. Olej spełnia wymogi SAE J300 dla lepkości 5W-30 w temperaturze 100 stopni Celsiusza (zarówno w deklarowanej jak i w wynikach analizy), za to znacząco przekracza wymogi dla lepkości w -30 stopniach.
  2. Index lepkości 175, wartość standardowa. Zapewnie stosunkowo niewielką zmianę lepkości w zakresie 40-100C, co zapewnić powinno "miękkie starty".
  3. TBN 10,7 mgKOH/g - wartość standardowa dla olejów typu fullsaps. Zapewni odpowiedni zapas do neutralizowania kwaśnych produktów spalania paliwa. Liczba kwasowa 2.86mgKOH/g, wartość standardowa, aczkolwiek dość znaczna.
  4. Pakiet dodatków niestandardowy, wg słów przedstawiciela formulacja autorska. "Pakiet czyszczący" oparty o znaczną ilość Ca z niewielkim dodatkiem Mg. To tzw "stara szkoła". Cynk i forfor (dodatek przeciwzużyciowy) w ilości typowej dla olejów klasy SN, czyli niżej niż w typowych olejach fullsaps. Bor to zapewnie dodtek dyspergujący zanieczyszczenia w masie oleju. Może również pełnić rolę przeciwzużyciową.
  5. Widmo FTIR wskazuje na wysoką zawartość PAO i Estrów. Podejrzewamy, że w oleju nie został użyty PAO4. Świadczy o tym niestandardowo wysoki HTHS dla olejów klasy SAE30 oraz CCS o wartości 6000, spełnia wymogi dla olejów klasy SAE5W.

Podsumowanie: Olej autorski, bez formalnych aprobat. Zakres badań jakie przechodził na tą chwilę nieznany. Deklarowane i zmierzone parametry fizykochemiczne pokazują wartości typowe dla klas lepkości SAE30 i SAE40. Patrząc na pakiet to nowoczesna odmiana oleju z normą A3/B4, która może zapewnić dobre zabezpieczenie silnika przed zużyciem. Olej w pewnym stopniu dopasowany do "eko-trendów". Dzięki zmniejszeniu ilości Fosforu i Cynku, powinien generować mniej zanieczyszczeń mogących mieć negatywny wpływ na systemy oczyszczania spalin. Jest to bardzo nietypowe.

Nie polecany do samochodów na gwarancji, można go postawić w tej samej gablotce co inne oleje "bez norm" czyli do stosowania na ryzyko użytkownika.

Jeżeli poznamy zakres testów i badań jakim podlegała ta formulacja zrewidujemy opis i zalecenia.
 
Last edited by a moderator:
Za 4 litry, aczkolwiek to cena orientacyjna, każdy sklep będzie ustalał ceny indywidualnie, jedni będą mieli zapewne drożej a inni jeszcze taniej :)
 
@PMO Wiadomo jakie testy labolatoryjne/silnikowe byly przeprowadzane w trakcie rozwoju tego przepisu ?
 
Mógłby ktoś dodać opis taki jak w innych analizach?
 
Wygląda na takie ciut nowocześniejsze A3/B4. Pierwiastki wyglądają ok, jest bor, ciekawe w jakiej formie.

Konkurencją jest Specol Gold 5W-40. PMO ma inny pakiet dodatków na pewno, inne poziomy wapnia, nie ma molibdenu. PMO tutaj ewidentnie jest bardziej "nowoczesne", mniej metalicznych dodatków, raczej bardziej eko mimo bycia full saps. No i cenowo jednak zupełnie różne półki.

Odczytania FTIR się nie podejmuję, nie moja bajka.

Fajny olej, nie miałbym nic przeciwko wlaniu takiego do silnika, gdybym miał jakiś który może pracować na A3/B4 ;)

@poziom1989 - też jestem ciekaw, biorąc pod uwagę zakres deklaracji co do wymagań pewnie jakiś gotowiec + modyfikacje marginesie formulacji? Chociaż ciekaw jestem co było bazą do tego przepisu. Ale raczej mi nikt nie powie :D
 
To raczej niech @PMO zrobi taki opis.
My szczegółów formulacji za bardzo nie znamy.
Ale olej rzeczywiście ma wysoką zawartość PAO, są estry.
Lepkości ustawione pod samą granicą SAE30/SAE40.
 
Widać, że olej przedkłada ochronę silnika nad oszczędność paliwa (niska lotność, wysoki HTHS). W sumie ja też wolę mieć lepsza ochronę silnika niż niższe spalanie rzędu 1-2 % 😁

Mnie ciekawi jakby ktoś mógł rozszyfrować widmo IR.
 
Jeżeli @PMO nie ma nic przeciwko to postaramy się dorzucić taki ustandaryzowany opis do pierwszego postu?
 
FT-IR ma typowe cechy dla mieszaniny PAO oraz estru. Lecz oczywiscie, nie wiadomo jaki jest zastosowany. Musieli wykonac szereg testow, aby ta kompozycja byla odpowiednio zrownowazona. Lepkosc strukturalna CCS jest adekwatna do HTHS, raczej nie ma tam PAO 4 cSt lub bardzo male stezenie. Pakiet dodatkow dosc nietypowy.
 
To raczej niech @PMO zrobi taki opis.
My szczegółów formulacji za bardzo nie znamy.
Ale olej rzeczywiście ma wysoką zawartość PAO, są estry.
Lepkości ustawione pod samą granicą SAE30/SAE40.
Ale wyniki analiz można odczytać i przedstawić w sposób przystępny dla laika, prawda?
 
@PMO super to wygląda :) ponawiam pytanie @poziom1989 :

Wiadomo jakie testy labolatoryjne/silnikowe byly przeprowadzane w trakcie rozwoju tego przepisu ?
 
@Konjio, pewnie, że możemy zrobić taki standardowy opis, ale tutaj mamy rzadką okazję kontaktu z producentem.
Może dowiemy się coś więcej niż odczytamy z parametrów, co szczególnie interesujące nie jest.
Już się pojawiają pewne pytania, może zrodzą się kolejne.
Nie uprzedzajmy producenta.
 
PMO to jest wasza autorska receptura, gotowiec z fabryki czy "coś pośredniego"? Olej wygląda bardzo dobrze i nowocześnie a cena wydaje się być adekwatna.
 
Bardzo dobrze wygląda. W oficjalnym sklepie cena to 169/4l, nie 145 zł. Chyba, że to jest przewidywana cena u nieoficjalnych dystrybutorów.
 
@PMO super to wygląda :) ponawiam pytanie @poziom1989 :

Wiadomo jakie testy labolatoryjne/silnikowe byly przeprowadzane w trakcie rozwoju tego przepisu ?
Dziękuje za pytanie. Postaram się przekazać zapytanie do działu technicznego, bo ja jako przedstawiciel marki nie posiadam wystarczającej wiedzy, aby móc napisać coś rzeczowego.
PMO to jest wasza autorska receptura, gotowiec z fabryki czy "coś pośredniego"? Olej wygląda bardzo dobrze i nowocześnie a cena wydaje się być adekwatna.

W tym przypadku jest to olej stworzony od podstaw czyli nasza autorska receptura.
Bardzo dobrze wygląda. W oficjalnym sklepie cena to 169/4l, nie 145 zł. Chyba, że to jest przewidywana cena u nieoficjalnych dystrybutorów.
To prawda, ale miałem na myśli ceny u innych sprzedawców. Jeśli chodzi o oficjalny sklep, to kosztuje tam 169 zł, ale przy obecnym rabacie, które w danej chwili mamy wychodzi 148 zł (12% rabatu)
 
Temperatura płynięcia(-63 stopnie) to chyba na rynek rosyjski ;)
 
@Robert1 ale fajnie to sie prezentuje na papierze. Interesujaca w tym przypadku powinna byc lepkosc strukturalna CCS, a jeszcze dokladniej MRV. Chociaz prawde piszac w naszej szerokosci geograficznej te parametry nie odgrywaja szczegolnej roli.
 
Dziękuje za pytanie. Postaram się przekazać zapytanie do działu technicznego, bo ja jako przedstawiciel marki nie posiadam wystarczającej wiedzy, aby móc napisać coś rzeczowego.


W tym przypadku jest to olej stworzony od podstaw czyli nasza autorska receptura.
O, to czekamy na informację, bo w kontekście głównej dzielności naszego forum czyli polecania olejow jest dość istotna. Wystarczy spojrzeć na burze jaką wywołał producent zza Wschodzie granicy nie tak dawno.

Co do receptury to jestem zdziwiony, myślałem że to jakieś modyfikacje. Macie własnych technologów, czy polecacie na Oliebron, bo to oni nadal wam chyba blendują oleje?

I dzięki za chęć dzielenia się takimi informacjami :)
 
Back
Top