• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Jak to jest z tymi lepkościami ???

Jacek Cz

Użytkownik
Samochód
BMW X5 M50d, Vito 116CDI, MB. GLC 250, inne
Mam w rodzinie 2 podobne silnikowo auta. Volvo XC60 T5 2017r i Mercedesa GLC 250 2017.
Jeden jeździ na oleju 0w20 - Volvo, a drugi 5w40 -Mercedes.
Oba silniki to 2 litrowe turbo benzyny.

Dlaczego jeden producent wymaga oleju 0W20 a drugi 5W40 ???
 
Lepkości producent dobiera pod konstrukcję silnika, pasowanie, itp wiele składowych w silniku zależy od ciśnienia oleju - poprawna praca często zaawansowanych zmiennych faz rozrzadu, do tego łańcuchy rozrządu z hydro napinaczami, dlatego nie ma co poprawiać producenta samochodu, tylko stosować się do jego zaleceń dotyczących lepkości ;-)
 
Bo układ smarowania został inaczej zaprojektowany. Od pompy, przez magistralę, panewki, pierścienie i pasowania. To tak w sporym skrócie.

To tak, jak gdybyś podał przykład nie wiem, 1.6 K4M od Renault jeżdżącego na 5W40 i Toyoty Valvematic 1.6 jeżdżącej na 0W20. Oba silniki łączy pojemność. I właściwie to tyle.
 
Co do zasady chodzi o ekologię, im mniejsza lepkość tym niższe opory i straty w silniku. Silnik musi być dostosowany do takich lepkości, np kanały doprowadzające olej do węzłów tarcia mają mniejszą średnicę przez co można wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie i silnik będzie tak samo dobrze smarowany.

Wlanie do takiego silnika oleju o zbyt dużej lepkości spowoduje problemy przepływem oleju w tak wąskich kanalikach.
 
Nie zawsze to jest takie proste, u mnie w ASX producent nie określił ściśle lepkości, ale podał zakres od 0w20 - 5w40 byleby auto spełniało określone normy. Można zadać pytanie i jaka lepkość będzie najlepsza dla silnika?
 
Od 0W20 do 5W40, tak, jak podaje manual.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Szeroki zakres, pewnie pompa oleju ze zmiennym wydatkiem.
 
Szczerze, to wolałbym sytuację bardziej klarowną, np. jak w Toyocie 1.6vvt, 0w20 i dziękuję.
 
W Toyocie możesz 0W20, ale też 15W40.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Ale gdzie ja zasugerowałem, że ma on taką lepkość zalać? Ja tylko piszę o rozpiętości po dawanej przez manual.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Last edited:
Dlaczego jeden producent wymaga oleju 0W20 a drugi 5W40 ???
Jeden już poleciał w eco ,a drugi jeszcze nie .
Jeden wyśrubował normy i 0W ,a drugi jeszcze nie .
Manual czytać ,zgodnie z normami stosować , o temp. nie zapominać .
A tak od początku , 50% istoty wyboru to to w skrócie jakie warunki są silnikom serwowane .
Pamiętać też trzeba ,że w manualu czasem interes producenta jest na 1 miejscu ,a nie klienta .

To tak, jak gdybyś podał przykład nie wiem, 1.6 K4M od Renault jeżdżącego na 5W40 i Toyoty Valvematic 1.6 jeżdżącej na 0W20. Oba silniki łączy pojemność.
Normalnie jak bym widział swój park maszynowy .
 
Co do zasady chodzi o ekologię, im mniejsza lepkość tym niższe opory i straty w silniku.
Orientacyjnie ile mniej paliwa może spalać ten sam silnik na 0W20 w porównaniu z 5W40? Zakładam, że instrukcja dopuszcza obie lepkości, chociażby jak we wspomnianym ASX-ie?
 
@Las3k
Różnice są bardzo małe ale chodzi o efekt skali, jak wyorodukujesz kilka mln aut jeżdżących na niskich lepkosciach to nagle okazuje się, że globalnie jest efekt.
 
Orientacyjnie ile mniej paliwa może spalać ten sam silnik na 0W20 w porównaniu z 5W40? Zakładam, że instrukcja dopuszcza obie lepkości, chociażby jak we wspomnianym ASX-ie?
Zakładając, że silnik spali 100 ml mniej, a to jest bardzo realne, to milion aut spali 100000 litrów mniej na każde 100 km.
 
Co do zasady chodzi o ekologię, im mniejsza lepkość tym niższe opory i straty w silniku. Silnik musi być dostosowany do takich lepkości, np kanały doprowadzające olej do węzłów tarcia mają mniejszą średnicę przez co można wytworzyć odpowiednio wysokie ciśnienie i silnik będzie tak samo dobrze smarowany.

Wlanie do takiego silnika oleju o zbyt dużej lepkości spowoduje problemy przepływem oleju w tak wąskich kanalikach.
Bardzo słuszna uwaga Torsena, Mitsubishi ASX ma w instrukcji zalecane oleje o lepkości 0W20, 0W30, 5W30 5W40 a magistrala olejowa,pompa i reszta jest ta sama a skoro producent zaleca te lepkości to znaczy że bez względu na lepkość oleju silnik będzie właściwie smarowany.Jak to wyjaśnić? Dlatego przezornie wypośrodkowałem zalecenia i zastosowałem 5W30 dlatego że nim wprowadzono 0W20 prawie wszystkie ASX-y na tej lepkości latały
 
Last edited:
@acer66

Ma pompę oleju o zmiennym wydatku.
 
Back
Top