• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motorynka 2T Syntetyk/Semisyntetyk

CallMeDezy

Użytkownik
Lokalizacja
Kaszëbë
Samochód
2000 Peugeot 406 2.0 HDi RHY, 2003 Nissan Almera N16 1.5 dCi k9k 722, 2003 Fiat Panda 169 1.2 188A4000, 2010 Citroen C4GP 2.0 HDi RHE, 2019 Fiat Fiorino 1.4 350A1000 + LPG, 2005 Peugeot 307cc 2.0 RFJ
Marka motocykla
Romet Pony 1986 - Motorynka
Budżet/ile litrów
40zł/litr
Styl jazdy
Silnik
50ccm 2t dezamet
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Mixol
Jaki olej masz obecnie
Orlen Mixol, następny Liqui Moly Motorbike 2T Street
Cześć, mam kilka takich "kultowych" sprzętów w szopie i pewnie całe życie jeździły na Mixolu, wiem że te silniki były pod niego projektowane, ale chciałbym żeby dostały coś lepszego, litr do 2T to nie są duże pieniądze, a jeśli Mixol im nie zaszkodził to wątpię, że coś jest w stanie to zrobić. Kupiłem LM Motorbike 2T Street 1504, jeszcze go nie zalewałem, bo skończył się sezon na takie sprzęty, ale w przyszłości chciałbym wiedzieć, jaki sensowny pół- lub syntetyk wlać do tych sprzętów. Przy okazji, do skrzyni wlałem Mannola 5w30 zamiast Hipola SAE30, bo czasem mam fazę na przejażdżkę zimą, a i latem skrzynia lżej chodziła. To dobry pomysł? Zostać na tanim 5w30?
 
Kiedyś, ale to było jakieś 12 lat temu lałem do MZ ETZ 250 i WSK 125 Orlena 2T Semisythetic. Nie wiem, czy ten olej jeszcze jest w ofercie, ale był spoko do tego typu sprzętów.
 
Taki? 14.09 ze smartem. Za jedną przesyłką bym miał na chyba 5 lat :p
1636999449127.png
 
Tak dokładnie taki. Pamiętam, że wtedy to był polecany olej do tych sprzętów zamiast mixola. Mniej dymu i mniej gryzący zapach po nim byl :)
 
@CallMeDezy, spokojnie możesz stosować zakupiony Liqui Moly Motorbike 2T Street. To olej półsyntetyczny, nieco lepszy odpowiednik Orlen Semisynthetic 2T. Jeśli chcesz jeszcze lepszą ochronę to spokojnie można użyć oleju pełno syntetycznego np: Shell Advance Ultra 2T lub Gulf Syntrac 2T. Ale przy tym silniku nie ma takiej potrzeby. W latach kiedy produkowano ten silnik, w PL był dostępny wyłącznie z olejów 2T tzw. samo-mieszalnych Mixol S i taki olej zalecano.
 
@CallMeDezy, spokojnie możesz stosować zakupiony Liqui Moly Motorbike 2T Street. To olej półsyntetyczny, nieco lepszy odpowiednik Orlen Semisynthetic 2T. Jeśli chcesz jeszcze lepszą ochronę to spokojnie można użyć oleju pełno syntetycznego np: Shell Advance Ultra 2T lub Gulf Syntrac 2T. Ale przy tym silniku nie ma takiej potrzeby. W latach kiedy produkowano ten silnik, w PL był dostępny wyłącznie z olejów 2T tzw. samo-mieszalnych Mixol S i taki olej zalecano.
Takiej odpowiedzi potrzebowałem, dzięki! Wiem, że nie ma takiej potrzeby i mixol mu będzie smakować, ale jestem człowiekiem który woli zapobiegać niż leczyć i psychicznie będzie mi lepiej z lepszym olejem. Plus, tak jak wspomniałem, nie są to jakieś kosmiczne pieniądze.

A co ze skrzynią biegów? Tanie 5w30 będzie git? Zakładając, że przystosowana jest do hipola SAE30.
 
Dobra, oleje wybrane, teraz jeszcze kwestia proporcji. Na 5L benzyny leję około 120ml mixolu, co daje mieszankę w okolicach 1:42. Romeciarze leją różnie, niektórzy na 5L dają 100ml, inni 200. U mnie przy wyższej dawce motoryna pali mocno na niebiesko i często zalewa świece. Były też tematy, żeby mixola lać więcej, niż innych. Na tych syntetykach, czy semisyntetykach, jakiej mieszanki powinienem się trzymać? Czy olać i robić to metodą prób i błędów?
 
@CallMeDezy, stosuj zalecaną proporcję 1:40, możesz też 1:42, a przy dobrym oleju 1:50 też zapewne wystarczy. Stosowanie mieszanek z większą ilością oleju w paliwie np: 1:30 lub 1:25 nie spowoduje lepszego smarowania, a tylko będzie sprzyjać zatykaniu kanałów. Do skrzyni polecam oleje do tego przeznaczone i z powodzeniem stosowane do smarowania przekładni w skuterach np: Castrol MTX 10W40 lub Motul Transoil Expert 10W40.
 
Zdania uczonych są podzielone. Czy przy tych 1:42 w twoim pojeździe nie występują efekty przegrzania? A mianowicie spadek mocy po dłuższej jeździe? Trudności z odpaleniem na ciepło?
Jeżeli nie masz takich objawów to znaczy że smarowanie i chłodzenie jest oki. Jeżeli masz to zwiększ ilość oleju. Tak do 1:35 i sprawdź czy się poprawiło. Bo to może być obiaw złego smarowania. No i im lepszy olej tym lepiej. Wspomniany orlen semi jest oki. Jeżeli twój sprzęt nie ma zmodyfikowanego korbowodu z łożyskiem igiełkowym w główce tylko pozostał oryginalny ślizgowy to potrzebuje więcej oleju do smarowania.

Co do skrzyni biegów stosuj olej dedykowany do mokrych sprzęgieł. Wyżej wspomniane 10w40 jak najbardziej. Potrzeba tego 3 krople. Także może być każdy. Nie zabije cenowo. A w zamkniętej butelce do następnego sezonu może postać.
 
Last edited:
Na te pytania będę mógl odpowiedzieć dopiero w sezonie, bo aktualnie pogoda nie zachęca do długich przejażdżek :) Ale z tego co pamiętam, to na mixolu po godzinie jazdy lubiła nie zapalić na ciepłym i trzeba było ją sporo nakopać, więc coś może w tym być. Zobaczymy jak będzie na LM, teraz będę musiał wyjeździć to co zostało w baku z mixolem.
 
Back
Top