• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mazda CX-3 2.0 2019

kaliope

Użytkownik
YOUTUBE
UCVfXb159T4XHT-Hl75-HcjQ
Samochód
Honda CR-V 2.0, Mazda CX-3 2.0
Marka samochodu
Mazda CX-3
Budżet/ile litrów
nie istotne
Styl jazdy
Silnik
2.0 benzyna
Data produkcji
2019
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20, 5w30 API: SN ACEA: A5
Jaki olej masz obecnie
MAZDA OIL ULTRA 5W30 API: SN ACEA: A5
To znowu ja. Olej do Hondy już wybrałem dzięki wam, to teraz czas na Mazdę małżonki. Auto z 2019, 13tys przebiegu. Auto serwisowane przez ASO póki gwarancja, ale rozumiem, że mogę przyjść ze swoim olejem, o czym do tej pory nie pomyślałem. Oni leją MAZDA OIL ULTRA 5W30 SN, A5. Już były dwie wymiany. Po dotarciu i po roku.

Mazda w 98% jeździ po Krakowie, choć ma lepiej niż moja Honda, bo małżonka ma 10km do pracy. Ale małżonka znów lubi podjechać do rodziców, czyli 800m spod domu na zimnym silniku. Praktycznie codziennie tak jeździ.

Co proponujecie z SN, A5? Dlaczego instrukcja zaleca 0w20 lub 5w30? A niby czemu nie 0w30?

Czy wiadomo kto robi olej dla Mazdy? Można go śmiało lać do tych warunków jazdy?

Dodam, że Mazda sobie delikatnie bierze olej, ASO mówi, że tak ma być. Trochę mnie do dziwi bo moja 8 letnia Honda nie bierze ani grama od wymiany do wymiany.
 
Last edited:
Ad.1 Ja bym został przy OE Mazda. Co jako pierwsze podaje instrukcja?
Ad.2. OE Mazda Ultra jest robiona przez Totala. W tych warunkach 5W30 będzie miało większy zapas na rozrzedzenie z paliwem.
W jakich interwałach były te 2 wymiany oleju i jaki jest pobór?
 
Ad.1 Ja bym został przy OE Mazda. Co jako pierwsze podaje instrukcja?
Ad.2. OE Mazda Ultra jest robiona przez Totala. W tych warunkach 5W30 będzie miało większy zapas na rozrzedzenie z paliwem.
W jakich interwałach były te 2 wymiany oleju i jaki jest pobór?

Załączam instrukcję.
Pierwsza wymiana była po 3tys potem przy rocznym przeglądzie przy 10tys.
Przy pierwszej wymianie zalali w ASO na maxa, nawet 1mm powyżej górnego znaku. Przy 10tys było gdzieś 2mm, poniżej znaku. Czyli ok 3mm poszło przez 7tys km
 

Attachments

  • mazda oil.jpg
    mazda oil.jpg
    111,9 KB · Odwiedzin: 1049
Jest wyraźnie napisane: API SN lub ACEA A5/B5 tak jak napisał @jerseyAdmin we wątku Hondy. Nie musisz łączyć tych dwóch norm bo wtedy wybór jest mocno ograniczony.
Trochę mnie do dziwi bo moja 8 letnia Honda nie bierze ani grama od wymiany do wymiany.

Nowy silnik układa się przez kilkanaście tysięcy więc może zużycie się zmniejszy. Honda ani grama nie bierze? Może paliwa podlewa, zdarza się, że jest to kilka procent (1-5) objętości oleju i na bagnecie ubytku nie widać.
 
Honda ani grama nie bierze?
Nie bierze. Sam wymieniam olej i wiem dokładnie ile zalałem. Przy kolejnej wymianie jest tyle samo, może 0.5mm mniej na bagnecie, czego nie zauważam. Silnik zdrowy, 53 tys przebiegu. Natomiast w Maździe było wyraźnie 2 lub 3mm mniej.

API SN lub ACEA A5/B5
I to jest właśnie dla mnie bez sensu. Skoro chcą A5, to powinno być A5, natomiast tak jak mówisz, większość olei SN jest C2/C3. Więc wybierając po API, wezmę sobie jakiś SN, który najprawdopodobniej będzie klasy C.
 
Last edited:
Bez sensu to są zalecenia w instrukcji mojego Hyundai gdzie brakuje tego "lub" ;) Tu masz sprawę jasną albo to albo to.

Nie ma co się obawiać olejów Cx bo muszą chronić tak samo jak Ax.

Ja np na twoim miejscu wybrał bym jeden olej dla dwóch aut. Spokojnie można zalecenia hondy i mazdy pogodzić. Np taki Amsoil OEF 5W30. Ma oficjalne API SP i mniej oficjalne ACEA A5/B5. Ten olej ma wiele odpowiedników ale jako jedyny z nich (5W30 dexos1 gen2) ma wyszczególnione na etykiecie A5/B5.

OEM Mazdy jak napisał @Kevin88 robi Total. Info jest na etykiecie. I również nie jest to olej API SN.
 
Last edited:
A dlaczego Mazda chce A5 i nie dopuszcza A3? Kilka osób mi mówiło, że jak lubisz wkręcić na czerwone pole, a w Maździe lubię, to musi to być A3, bo o wiele lepiej smaruje w takich warunkach. Że A5 to olej do spokojnej jazdy. Więc tego nie rozumiem. Honda przynajmniej daje wybór.
 
Może dlatego Mazda chce A5, bo zespół małych, łebskich kitajców zaprojektował silnik pod oleje lekkobieżne? To, że gorzej chroni silnik to bzdura, przecież nie trzymasz tego silnika cały czas pod czerwonym polem jak przy upalaniu na torze, tylko chwilowo odwiedzasz te rejony, a nawet gdyby, to jeżeli producent zaleca dany olej do silnika, to znaczy, że odpowiednio też zadbał o to, żeby temu silnikowi nic się na danym oleju nie stało, w całym zakresie obrotów, przy jakich silnik pracuje.
Czytając to, czy inne fora motoryzacyjne, aż oczy bolą, jak ludzie próbują na siłę poprawiać fabrykę ;)
 
A dlaczego Mazda chce A5 i nie dopuszcza A3? Kilka osób mi mówiło, że jak lubisz wkręcić na czerwone pole, a w Maździe lubię, to musi to być A3, bo o wiele lepiej smaruje w takich warunkach. Że A5 to olej do spokojnej jazdy. Więc tego nie rozumiem. Honda przynajmniej daje wybór.

Ostatni raz: norma nie ma nic(!) wspólnego z poziomem ochrony silnika. Jeżeli producent zalecił A5 albo SM to leje się albo A5 albo SM. Silnik jest pakowany do samochodów na cały świat i producent dobiera normy wg tego co jest dostępne na danym rynku więc możesz sobie wybrać normę wg której chcesz dobrać olej.

I nie poprawiaj fabryki. A3 nie będzie chronił lepiej, jest za to szansa że gorzej, bo magistrala olejowa oraz elementy silnika zaprojektowane i wykonane są do współpracy z olejem o obniżonej lepkości. To że czasami mocniej gaz naciśniesz nie oznacza wyczynowej czy nawet ostrej jazdy. Oznacza zwykłą jazdę, bo producenci przewidują, że ich silniki będą czasami pracować pod zwiększonym obciążeniem czy na podwyższonych obrotach. Ja wiem, że każdy kto zbliży się do maksymalnych obrotów myśli że jest drugim Niki Laudą ale nie przesadzajmy.

Ja w Kijance mama A5 albo C2, a potrafiłem przejechać paręset kilometrów po Niemczech praktycznie z butem z podłodze 160-180 na godzinę. A w Polsce po krętych drogach jechać przez paręnaście minut na dwójce w zakresie prędkości 10-100 bez zmieniania biegów. I to na zwykłym Orlenie A5 a nie jakimś super oleju.
 
Wrzucam jako ciekawostka i OT.
Volvo twierdziło w 1998 roku, że jeśli jeździmy na 5w30 cały roku, to latem w upały mamy delikatnie jeździć.
Cały ten fragment pochodzi z działu o tym jaki olej wybrać na zimę.
Nie wiem szczerze jak to interpretować, bo volvo w tej samej rodzinie silników od 2006 zaczęło zalecać A5/B5.
Tak jakby wynikało to z ekologii. Wcześniej zalecali A2 a potem A3. Wydaje mi się, że nie było jakiś dużych zmian konstrukcyjnych w tym czasie.
Volvo olej w warukach zimowych.jpg
 
#20 jest foto instrukcji

 
A jak można wytłumaczyć to, że Mazda rekomenduje 0w20 lub 5w30 a nie 0w30 łączący oba?
 
A jak można wytłumaczyć to, że Mazda rekomenduje 0w20 lub 5w30 a nie 0w30 łączący oba?
Nie wiem jak Mazda, ale np. Triumph w instrukcji do mojego Sprinta zaleca 10W40 lub 15W50, pomijając zupełnie 10W50, a w instrukcji do poprzedniego modelu wręcz zakazując używania 10W50 ze względu na większą ilość wiskozatorów w oleju.
 
A jak można wytłumaczyć to, że Mazda rekomenduje 0w20 lub 5w30 a nie 0w30 łączący oba?

Ten temat był poruszany przez @SmartCheetah ale nie mogę znaleźć. Tzn pytanie było czy można stosować olej 0W30 takim czy podobnym przypadku. Np w moim hyundai do benzyny jest wyszczególniony 5W30, 5W40, 0W40 i też nie zalecają 0W30. A dieslu już 0W30 jest, więc nie można uznać, że zapomnieli wpisać itp.
 
@soszo Nie wiem czy mówimy o tym samym, może chodzi Ci o mój wątek doboru oleju. Konsensus był tam taki, że książka wymaga 5w30 A3/A5, ale rozsądnie zalać SAE40, przy czym 5W40 i 0W40 było przez forumowiczów wskazywane jako alternatywy (w odniesieniu do Meguina), ze wskazaniem na 0W40 ze względu na udział bazy PAO 4 cSt.
 
Back
Top