• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Kia Venga (2011) 1.6 CVVT

lukasz

Użytkownik
Samochód
Kia Venga 1.6 CVVT
Marka samochodu
Kia Venga
Budżet/ile litrów
bez ograniczeń/3.3 litra
Silnik
1.6 CVVT (G4FC)
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
nie wiem (nowy zakup); MAX. 1 l /1500 km (standardowe) MAX. 1 l /1000 km (ekstremalnie) według angielskiej wersji instrukcji (polska wersja nie precyzuje)
Jakiego oleju wymaga instrukcja
API SL lub SM, ACEA A3 lub wyższa, zatwierdzone przez KIA Motors, 0W-40, 5W-30, 5W-40
Jaki olej masz obecnie
Norauto Fassoel 5W-40 (właściciel niemiecki, rachunek ATU.de z sierpnia 2020), wcześniej wg książeczki serwisowej do 2017 roku 5W30 w ASO
Kupiłem Kia Venga (2011) 1.6 benzyna z przebiegiem niecałe 190 tysięcy kilometrów, przydałoby się zmienić olej. Niestety sprawa jest trochę pogmatwana, może Wy mi pomożecie rozwikłać zagadkę co tam tak naprawdę powinno być zalane :D

Instrukcja:
API klasa jakości SL lub SM, ACEA A3 lub wyższa
Należy wykorzystywać oleje silnikowe
zatwierdzone przez KIA Motors.
W celu uzyskania szczegółów należy
skonsultować się z autoryzowanym dealerem KIA
0W-40, 5W-30, 5W-40

Z tym, że w przypadku bliźniaczego modelu Hyundai ix20 z tymi samymi silnikami jest SAE 0W-40, 5W-30, 5W-40 (API Service SL, SM / ACEA A5 lub wyższa). Niektórzy pisali, że podobno w ASO lali A5 oraz na A5 trochę lepiej auto "chodzi" zimą, a poza tym żadnych różnic.

W znalezionej instrukcji serwisowej z 2010 roku jest:
Olej zalecany
dla Europy
5W-30/A3 (A5)/SLJeżeli nie jest dostępny, należy odwołać się do zalecanych klasyfikacji ACEA lub API oraz klas lepkości SAE.
Rodzaje olejuAPI SL lub o wyższej klasyfikacji jakościowej
ACEA A3 (A5)
Spełniające wymagania normy ACEA lub API.
Klasa lepkości SAEZalecana klasa lepkości SAEPatrz podrozdział „Układ smarowania”

Z dodatkowych informacji to w instrukcji i pod maską logo Shell Helix jako zalecane dla Europy. Z informacji od innych użytkowników, podobno w Polsce mieli umowę z Lotosem i lali jakiś A5 specjalnie dla Huynday/KIA, teraz podobno mają jako dostawcę olei TOTALa.

Jeśli chodzi o wyszukiwarki poszczególnych firm produkujących oleje często wskazują nawet ACEA C3 do tego samochodu.

Pytania:
  1. Powinienem szukać olei A3 czy A5 do tego samochodu? Czym mogą być spowodowane różne zalecenia: A3 w Kia Venga i A5 w bliźniaczym Hyundai ix20 mimo tego samego silnika? Venga miała premierę w 2009, a ix20 w 2010.
  2. Jaka jest różnica względem A3 czy A5? Czy do silnika gdzie zalecany jest A5 można bezpiecznie lać A3 i odwrotnie? Z informacji zaczytanych w sieci A3 lepiej chroni silnik, a A5 bardziej oszczędza paliwo (i nie wszędzie A5 może być zalane), ale to tylko takie zdawkowe informacje.
  3. Czy ACEA C3 może być kompatybilna z A3/A5 nawet jeśli wymienione jest tylko C3? W wyszukiwarkach olejów producentów często "wyskakują" oleje ACEA C3.
  4. Jak 0W40 ma się do 5W30 czy 5W40? Jako, że normalnie (nie przy Covid-19) pokonuję głównie krótkie dystanse, myślałem nad 0W40 (może szybciej będzie się nagrzewał zimą szczególnie, że raczej będzie stał na zewnątrz), ale nie wiem czy warto, bo nigdy jeszcze nie schodziłem poniżej 5 i się trochę boję :D Może zostać przy standardowym 5W30 czy 5W40? Jeśli 5W to 5W30 czy 5W40?
  5. I w sumie główny punkt - jaki olej polecacie? Jeśli 0W40 to myślałem nad RAVENOL SSL 0W40 CleanSynto USVO ze względu na PAO i wolfram, ale to tak wstępnie, bo wciąż nie wiem czy wychylać się z 0W40 jeśli rekomendowany jest raczej 5W30. Co o tym sądzicie? Możecie polecić coś lepszego? Jakbyście dorzucili jakieś uzasadnienie to by było miło.
  6. Może to za dużo w tym samym wątku, ale możecie polecić jakąś płukankę? Dotychczas lałem tak naprawdę pierwszą lepszą. Niedawno natknąłem się na TEC2000, ale odstrasza mnie trochę ich marketing (multum filmików wyglądających jako sponsorowane zazwyczaj nieoznaczone jako sponsorowane).
Z góry dziękuję za wszystkie odpowiedzi i chęć pomocy :)
 
Poszedłbym na kompromis i wlał do silnika Shell helix ultra 5w30 lub 5w40 (który akurat w danym mieście będzie dostępny i tańszy).
Nasze analizy pokazały, że rzeczywiste lepkości tych olejów są bardzo blisko siebie, dlatego polecenie obydwóch.

Osobiście trzymałbym lepkości 5w30.
 
Jak nic innego nie wybiorę to chyba pójdę w tego Shella, dzięki 🙂

Zastanawia mnie trochę czemu dla tego samochodu w wyszukiwarkach producentów olei królują oleje C3, po tym mniej A5, a dopiero na końcu A3 (Ravenol na pierwszym miejscu ma 0W40 A3, ale to wyjątek). C3 wg instrukcji był polecany tylko do Diesli z DPF, bez DPF był rekomendowany B4. Coś się pozmieniało? Wyjątkiem jest Liqui Moly, gdzie często jest podane wiele specyfikacji do jednego oleju, w tym na pierwszej pozycji A5 z C3, a na drugiej A3 z C3.

Jak się ma C3 do A3 i A5? Obawiać się olei C3 czy rzeczywiście nie jest to zły wybór?

Shell Helix Ultra w lepkości 5W40 też jest praktycznie na samym końcu w wyszukiwarce Shella (w alternatywnych przed wymienionym jako ostatni Helix HX7 5W-40) :D
 
Last edited:
Sprawdzony Shell Helix Ultra 5w30 A3B4. Jeśli chcesz szybką płukankę to tak jak piszesz -pierwsza lepsza👍.
 
Już debatowaliśmy nad tymi normami na grupie Vengi, czemu raz A3, a raz A5 podawane jest zależnie od rocznika i czy to Kia czy Hyundai - w instrukcji według mnie jest to nie precyzyjnie napisane. Nie wiem w jaki sposób będzie użytkowane to auto, ale ze względu na dosyć małą pojemność miski postawiłbym na A3/B4 i jak wyżej chłopaki wspomnieli 5W-30 / ewentualnie lekkie 40. Shell to będzie dobry wybór także pod względem ceny. Sam na nim jeżdżę w Vendze tylko dieslu. Jak chcesz coś droższego to nie ma problemu, wybieraj. Tak czy owak "dobry" olej i sensowny interwał nie zaszkodzi, bo w starszych rocznikach było parę problemów typu zapiekające się pierścienie, czy luźny łańcuch (często wadliwy napinacz).
 
Dzisiaj byłem w ASO m.in. spytać się o zaślepkę śruby wycieraczek to przy okazji spytałem się też o olej. Mówili, że powinien być A5/B5, te A3 to musiał ktoś się pomylić i tak zostało, bo od dawna było A5. Leją z galonu oryginalny KIA jakoś nieco ponad 40 zł za litr. Z tego co pamiętam to mówił, że ten Kia Original Oil jest produkowany przez Totala.

Dzisiaj bardziej pogrzebałem i wygrzebałem trochę rzeczy.

W Google na stronie KIA znalazłem PDF zatytułowany "Engine Oil Grades and Capacities". Sądząc po adresie jest z 2016 roku lub dodany na stronę w tym roku. Z dokumentu wynika, że dla benzyny Venga od 2010 do 2011 roku jest A3 i lepkość 5W30, od 2012 do 2014 ACEA A3 / A5, lepkość 5W30, a od 2015 roku ponownie tylko A3 i 5W30. Nie wiem skąd te różnice w poszczególnych latach, ale może, w końcu dokument ze strony KIA.

1626985562630.png


Jest też chyba nowsza wersja, ale te same dane:
1626985613097.png

W nowej wersji też dopisek, że polecany Total.

Znalazłem jeszcze nowszy i wygląda bardzo podobnie. Dodatkowo podane są zalecane interwały wymiany oleju (mile/miesiące).
1626989206505.png


Na niemieckiej stronie Kia natomiast jest narzędzie doboru oleju Kia Original Oil. W przypadku Vengi nie rozróżnia lat, jest tylko wybór rodzaju paliwa (benzyna lub diesel). Można tam wybrać priorytety. Poniżej tłumaczenie Google:

1. Maksymalna ochrona silnika
Opieka i ekonomiczne zużycie paliwa

Oryginalny olej Kia 5W-30 A5 / B5
Ten oryginalny olej Kia zapewnia maksymalną ochronę silnika i jednocześnie oszczędza paliwo.

2. Maksymalna wydajność
Dynamiczny styl jazdy z bezpieczeństwem

Oryginalny olej Kia 5W-40 A3 / B4
Ten oryginalny olej Kia zapewnia niezawodną ochronę silnika i jest odpowiedni do stylu jazdy zorientowanego na osiągi przy umiarkowanym zużyciu paliwa.

3. Wydajność i ochrona
Wszystko czego potrzebujesz

Oryginalny olej Kia 0W-30 C2
Ten oryginalny olej Kia chroni Twój silnik nawet przy bardzo dynamicznej jeździe.

Przyznam, że 0W-30 C2 w "Wydajność i ochrona" trochę mnie zaskoczył :D Ale może tu bierze lepkość 0W, a innego niż C2 z tą lepkością nie ma wśród gamy olejów Kia. W "Maksymalna wydajność" pewnie stoi 5W-40 zamiast 5W-30, bo nie ma 5W-30 Kia Original Oil z A3. Poza tym chyba różnie jest z dostępnością tego 5W-40 A3 na poszczególnych rynkach, bo na polskich stronach i nie tylko, nie ma tego oleju. Czemu A5 oznaczony jest jako maksymalna ochrona silnika? Z obiegowych opinii i opracowań w sieci w przypadku C2 i A5 jest odwrotnie.

Podsumowując:

Wygląda na to, że dla rocznika 2010-2011 i benzyny powinien iść A3 5W-30. Znaleziona instrukcja serwisowa Kia Venga 1.4 2010 zaleca dla Europy 5W-30/A3 (A5)/SL (te A5 w nawiasie interpretuję jako dodatkową możliwość). Mimo to według dwóch tabelek ze strony KIA przy rocznikach 2010-2011 A5 nie był dopuszczalny.

Może moje "dochodzenie" się komuś przyda :)

PS Nawiązując do wypowiedzi @alexaa, jakie inne oleje, jeszcze lepsze niż Shell 5W30/5W40 możecie zaproponować? Jak na razie wszyscy polecają Shella, pełna zgodność :D
 
Last edited:
Dzielisz włos na czworo...
Czego byś nie wlał w lepkosciach 5w30/5w40, "korba bokiem nie wyjdzie".

W normalnych pieniądzach wlej polecane tutaj oleje, s jak masz ich za dużo, proponuję Amsoil Signature Series.
 
Total HKS G-310 jeśli byś chciał jednak A5 zbliżony do Kia Original..

Mobil 1 FS 0W40 wziabym pod uwagę.

Dobieraczki polecają 5W30 C2/C3 . Można iść w tym kierunku.
Mobil 1 ESP 5W30 czy nasze Orlen XD lub lotos.C2/C3
 
Dzięki za wszystkie propozycje :) Wiem, może i przesadzam, ale pierwszy raz mam tak pogmatwany wybór oleju (KIA nie ma własnych norm - tak zawsze o wiele prościej, rozbieżność względem bliźniaczego Hyundai ix20 - A5 zamiast A3, a wyszukiwarki pokazują jeszcze co innego - głównie C3 i A5). Klasyfikacje od czegoś są i A3, A5 czy C3 to niby trochę inne oleje. Dodatkowo nowo kupione auto, więc chciałoby się wlać nie pierwszy lepszy. Przy okazji może coś tam się nowego dowiedziałem :p A dociekać chyba też lubię :D

Tak jak myślałem wczoraj pisząc ostatni post, jeśli mi się nic do jutra nie odmieni, wleję teraz Shell Helix Ultra 5W30 A3/B4, a za rok może zmienię na co innego. Na razie planuję się trzymać zalecanych 5W30 A3 dla tego rocznika, zobaczymy jak będzie chodzić na tym Shellu. Lepkość jest bliżej górnej granicy 5W30, więc to taki kompromis między 5W30 i 5W40. Dodatkowo podobno ten olej fajnie myje, więc i przy okazji wypłuka podczas jazdy trochę ewentualnych osadów po poprzednim właścicielu (płukanka przed i tak standardowo pójdzie). Dzięki :)
 
Last edited:
@lukasz, oleje niczego nie myją.
To nie jest zadanie oleju.
Olej ma nie zostawić po sobie bałaganu w silniku i na bieżąco neutralizować min kwaśne produkty spalania paliwa.
 
Taki Mobil 1 FS jest na pograniczu sae 30 i 40. Jeśli nie chcesz A5 to taka lepkośc jest dla Ciebie.

Czy to olej 5W20 czy 5W40 tego silnika nie popsuje. Sam musisz stwierdzić na którym jest mu najlepej .
 
Może z 5W20 bym nie eksperymentował, ale tak, 5W30, 5W40 czy pewnie nawet 0W40 nic nie powinny popsuć, w końcu taki zakres jest podany w instrukcji. No dobra, pierwotnie myślałem trochę nad 0W40, ale raczej polecaliście zostać przy 5W, więc może nie będę eksperymentował :D

Tutaj moje główne wątpliwości są co do normy ACEA. Nie, że kategorycznie wzbraniam się przed A5. Po prostu nie wiem czy aby na pewno można sobie tak po tym skakać bez jakichś negatywnych efektów ubocznych. W końcu zalecane niby A3, a nie A3 lub A5 lub C3. Co prawda wyszukiwarki olei podają głównie C3 i A5, i... co ciekawe bezpośredni wtrysk paliwa, a tu według wszelkich źródeł jest wielopunktowy i CVVT :p

Może rzeczywiście czy to A3, A5, C3 czy C2 nie jest aż tak istotne, ale w końcu po coś te oddzielne normy zostały wyszczególnione. Jak pisałem, pierwszy raz mam aż taką rozbieżność zaleceń z instrukcji względem wyszukiwarek, dodatkowo nie ma jeszcze żadnej normy producenta co można byłoby się podeprzeć, stąd moje wątpliwości. Przepraszam jeśli za bardzo męczę 🙂
 
Last edited:
Jak spojrzycie do tabelki (ten .pdf) gdzie jest uwzględniony pierwszy ceed to tam widnieje API SJ / SL 5W20 (ta sama rodzina silników gamma, choć w jego instrukcji ta lepkość nie występuje), w soulu rozbieżność od 5W-20 poprzez 0W-40 do 5W-40, także jak dla mnie to jest bałagan jak zwykle z tymi oznaczeniami, niezależnie czy to książka czy jakieś wytyczne z góry tzn. dopuszczalny jest szeroki wachlarz lepkości i co najmniej dwie normy: A3 lub A5 i polecają to co aktualnie na rynku jest (w instrukcji jest też tabelka z temperaturą otoczenia - średnio przydatna ale jest) . Od ciebie zależy co wybierzesz. Według mnie to nie ma za bardzo co kombinować, bo najważniejsze żebyś często zmieniał. Nie będę znowu wymieniał olei które w tym temacie zostały przytoczone, więc sam wybierz zależnie od budżetu. Jak dla mnie Shell helix ultra 5w30 na pewno sobie poradzi z dużym zapasem, tak samo oleje C3 z normą VW 504 (mobil1 esp).
 
Zerknąłem w te instrukcje i wygląda na to, że raczej wszystko się zgadza z widełkami. We wspomnianym Cee'dzie 5W-20, 5W-30 był nawet zalecany w instrukcji:
Dla zapewnienie ekonomicznego zużycia paliwa, zaleca się stosowanie oleju silnikowego o klasie lepkości SAE 5W-20, 5W-30 (API SJ, SL / ILSAC GF-3). Jednakże, w przypadku, gdy taki olej silnikowy nie jest dostarczany w kraju Użytkownika samochodu, należy wybrać odpowiedni olej silnikowy, wykorzystując tabelę lepkości olejów silnikowych.

W przypadku Soula, w tabelce dla rocznika od 2009 do 2011 widnieje API SJ/SL 10W30. Instrukcja to dopuszcza, więc niby się zgadza, ale również jest taki zapis jak przedstawiony wyżej o zalecanej niższej lepkości. Czemu 10W30 to nie wiem :p Ale to tylko lepkości, które się powinno dobierać do temperatur w dopuszczonych widełkach.
 
Last edited:
Back
Top