• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

0w20 RN17FE opinie?

qba37_oldschool

Użytkownik
Samochód
KIA ProCeed GT-Line 1.5 T-GDI | Hyundai i30 PDE 1.6 CRDi | Dacia Sandero Stepway 1.0 TCE LPG

Ten olej w tej normie kosztuje 35zł/1L co jest ceną dużo niższą niż konkurencja (konkurencja nawet normę RN17 5w30 oferuje drożej). Ktoś może coś na jego temat napisać?
 
Ja napiszę tyle: trzeba przetestować. Patrząc po SDS przypomina mi Yacco, mogę zalać do Daćki i dać żonie potestować na kolejny interwał w jeździe bardzo miejskiej z włączonym S&S :cool: W Espace jest do grudnia Yacco, a następnie będzie Elf RN-Tech 0W20 w ramach EasyService bo GTXa 0W20 nikt nie ma w okolicy...

1663437442762.png


Edit: czy Orlen albo Lotos nie mogą zrobić czegoś z aprobatą do Reno? Podobno Duster to najchętniej kupowany samochód prywatnie w PL....
 
Last edited:
Patrząc po SDS przypomina mi Yacco,
140zł za 4L to i na próbę ja bym zalał do daczki, zaszkodzić na pewno nie zaszkodzi. Zadzwonię do człowieka z Gulfa i pogadam o tym oleju :) Może będzie w stanie udostępnić jakiś skład?
 
@qba37_oldschool koniecznie. Inne są proporcje tej mieszaniny, ale skład wyszczególniony jest ten sam. Jeżeli będzie dobre źródło (oficjalne) to cena już powoduje moje zainteresowanie.
 
@imć właśnie, gdzie jest max expert RN?
Lotos to by i tak zrobił quazara w chorej cenie.
 
Jeżeli będzie dobre źródło (oficjalne) to cena już powoduje moje zainteresowanie.
Pogadałem i olej jest blendowany w Belgii, posiada aprobatę oficjalną i będę miał na nią papier. Poprosiłem, co by polski Gulf zapytał dalej o jakieś analizy składu. Cena jest dobra, ale na pewno nie będzie długo taka dobra. Ja chyba się decyduję, chociaż w planach nie miałem 0w20 to jednak za tę kasę przetestuję :)
Post automatically merged:

renault-approval-letter.jpg
 
dawaj próbkę na testy, jakby coś to się dorzucę :)
 
@qba37_oldschool dzięki za info. Ty mnie jeszcze powiedz, gdzie można kupić aby było koszernie? Bo na portalu aukcyjnym ale nie w oficjalnym sklepie to ja nie wiem...
 
na portalu aukcyjnym
Tak, dystrybutor zasugerowany przez Gulfa jest też na portalu aukcyjnym :) Zamówiłem 4l, a jak będziesz chciał zrobić analizę to dokładam się na pewno :)
 
@imć @R70 @orzeszpole @apede z Gulfa otrzymałem trochę danych technicznych dla tego oleju, wklejam poniżej. Dla siebie już zamówiłem 4l, auto stoi pod chmurką więc podczas mrozów chociaż teoretycznie start powinien być dla silnika łagodniejszy niż przy 5w30.
RN17FE.jpg
 
fajnie że udaje się uzyskać takie dane od producenta, olej ogólnie wygląda nieźle, ale klasycznie dla normy RN17(FE) dużo wapnia, tutaj nawet bardzo dużo bo prawie 2000 ppm... mimo iż teoretycznie jedostki TCe nie są szczególnie narażone na LSPI to ja jednak mam zamiar od następnej wymiany lać coś z nowszą formulacją, prawdopodobnie będzie to Shell 0w20 API SP do obu moich aut - Forda i Dacii.
 
@qba37_oldschool brawo! Gulf już w drodze. Daćka stoi w garażu, ale codziennie ma tylko jeden start w garażu, a potem 7 na mieście, więc olej bedzie miał okazję się wykazać.

@orzeszpole no ja mam najbliższe 4 lata pod znakiem wapnia i norm RN (EasyService) do obu aut. A potem? A potem najlepiej by było mieć jeden olej do wszystkiego, choć nie mam pojęcia co Alfa powie na 0W20 😁
 
@orzeszpole ; zrób jak chcesz, ale chyba nie masz co na siłę zabezpieczać się przed LSPI w silnikach Renault/Dacia skoro anie producent ani serwisy nie wskazują na to że to jest problem. Specyfikacja RN17FE sugerują podwyższone TBN (chyba powyżej 7.5 - Shell Helix Ultra 0W-20 API SP TBN=6,8, Shell Helix Ultra Professional AR-L 0W-20 TBN=9,1, wspomniany GULF TBN= 8-8,4-9,2 ) więc może zakwaszenie jest większym problemem w tych silnikach i przed nim należałoby się zabezpieczać a nie przed spalaniem super stukowym ? Pewnie dlatego też większy niż w innych olejach wapnia ?

edit:
jak przeczytałem w opracowaniu z Nafta-Gaz 2019, nr 12, s. 785–791, DOI: 10.18668/NG.2019.12.07 o wpływie oleju na powstawanie LSPI w silnikach GDI, zwiększenie P do wartości 0,0875% powoduje ok 70% ograniczenie występowania tego zjawiska, a jak widzę oleje RN17FE poza zwiększoną ilością Wapnia, mają właśnie podniesioną zawartość Fosforu.
 
Last edited:
Biorę to pod uwagę.
 
Dodaję AR9100 więc niższy poziom TBN (ale przecież nadal na odpowiednim poziomie dla ACEA C3) nie ma znaczenia. Jakoś tak nie do końca ufam producentowi w tym zakresie, norma RN17 jest z 2018 roku, a więc opracowywana była jeszcze wcześniej, a wtedy o LSPI nikt nie słyszał, a i mój silnik jeszcze nie istniał bo go dopiero opracowywali. (też wprowadzony w 2018 roku).
Miałem też rok temu pewien incydent, w pewne bardzo upalne letnie popołudnie, kręciłem się po zakorkowanym mieście, klima na full, w baku niestety wtedy paliwo 95. jak się odkorkowało i chciałem się dynamicznie rozpędzić to mi pod maską zagrzechotało i samochód stracił moc. Od razu odpuściłem gazu, powoli się rozpędziłem i juz do domu jechałem bardzo spokojnie. Nigdy wcześniej ani później tak się nie stało, nie wiem czy było to LSPI czy zwykłe stukowe, podpiąłem interfejs ale nic się nie zarejestrowało. Tutaj na pewno czynnikiem inicjującym było paliwo 95 oktan i zapewne ogromny gorąc pod maską z uwagi na upał i stanie kilkadziesiąt minut w korkach z klimą. Jednak wolę teraz dmuchać na zimne w każdy możliwy sposób tj. nowoczesny olej z formulacją anty LSPI, w sezoenie letnim paliwo 98 i delikatna jazda po staniu w korkach do momentu przewietrzenia i schłodzenie komory silnika.
 
chciałem się dynamicznie rozpędzić to mi pod maską zagrzechotało i samochód stracił moc.
Czyli nagłe dodanie gazu, obroty między 2, a 3 tys/min?
"Sprzed kompa" wygląda to na LSPI...
 
tak dokładnie to właśnie wyglądało, toczyłem się na 2 biegu, obroty ok. 2,5 tys. i gaz może nie w podłogę ale dość znacznie wcisnąłem, samochód zaczął przyspieszać i gdzieś w okolicy 3 tys. obr. grzechotka i zdławienie silnika, totalny brak mocy, natychmiast odpuściłem gaz, wcisnąłem sprzęgło, obroty spadły, zapiałem znowu dwójkę i już powoli się rozpędziłem, przez pierwsze kilka kilometrów jechałem bardzo delikatnie, spokojnie, jak jużwyleciałem na trasę z miasta, temperatura pod maską się wyrównała, spadła, spróbowałem mocniej przycisnąć ale już było wszystko ok.
Podejrzewałem LSPI, ale pewności nie miałem na 100%. Jestem świadomy, że głównym winowajcą była temperatura panujaca pod maską, podejrzewam że na pewno lekko ponad 60 stopni musiało być, bo na dworze w cieniu było 36. A ja tak jak pisałem stałem w korkach przez kilkadziesiąt minut, klima na full, paliwo 95 też nie pomogło i taki efekt. Mam nadzieje że bez konsekwencji dla silnika. Oleju tutaj absolutnie nie winię, ale jednak wole mieć w swoich turbo GDI zalany olej maksymalnie ukierunkowany na anty LSPI, oraz na sezon letni zalewam 98 oktanów i jak samochód jest nagrzany od stania w korku albo parkowania 8 godzin pod pracą na słońcu to dopóki się nie przewietrzy przez kilka kilometrów spokojnej jazdy to jeżdżę delikatnie.
 
Witamy w klubie...
Zmieniaj olej na taki z normą API sp, ilsac gf6, dexos1 gen2 itd.
Przed zmianą dr petrol na bak paliwa i ... Zmiana nawyków - gaz w podłogę tylko powyżej 3000 obr/min.
Nie więcej nie możesz zrobić.
 
@orzeszpole ale w którym silniku ? w 1.33 renault czy 1.5 forda nastąpiło to spalanie superstukowe ?
@SACZI ; mam wrażenie że ta zmiana nawyków to powinna nastąpić we wszystkich turbo benzynach niezależnie czy z wtryskiem bezpośrednim czy pośredniemu, podatnych na LSPI czy nie. Nawet jeśli jest wysoki moment występuję już przy dużo niższych obrotach, to raczej silnikowi ani żadnemu innemu mechanizmowi nie służy butowanie w podłogę od niskich obrotów. Myślę że uproszczone poradniki eco-driving i reklamowanie zalet turbo zwłaszcza w połączniu z wtryskiem bezpośrednim, które przesuwa moment obrotowy na niższe zakresy obrotów wyrobiły nie najzdrowsze nawyki u kierowców.
Co innego spokojne rozpędzanie samochodu - kiedy można zapewne robić to naprawdę relatywnie niskich obrotów, bez szkody dla podzespołów, a co innego wykorzystywanie max możliwości silnika.
 
Last edited:
Back
Top