• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

1.6 HDI z FAP - PSA Citroen C4 GP II

ikceduch

Nowy użytkownik
Samochód
C4 Grand Picasso II 1.6HDI
Marka samochodu
Citroen
Budżet/ile litrów
4l
Styl jazdy
Silnik
1.6 HDI z FAP
Data produkcji
2014
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
brak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Total Quartz INEO ecs 5w30 ewentualnie 0w30
Jaki olej masz obecnie
Total Quartz INEO ecs 5w30
Cześć wszystkim, przechodząc do meritum:
DO tej pory był lany przez poprzedniego właściciela Total 5w30 niskopopiołowy zgodnie z zaleceniami producenta. Przejechałem już prawie 10k km od poprzedniej wymiany i jak to Polaka kusi mnie aby coś zmienić :) Silnik ma 202 000 km, żadnych wycieków czy brania oleju. Rozważam następujące opcje:
1) Dalej lać Total Quartz INEO ecs 5w30 ewentualnie zmienić na 0w30 przed zimą. Do tego jakiś dodatek typu Archoil AR9100 (pytanie czy ten do PSA z FAP będzie się nadawał a jeśli nie to co innego)
2) Neste PRO C2 5w30
3) Millers XF Longlife C2 5w30
4) Ravenol FEL CleanSynto 5w30 - ten najdroższy jest ale jest w bańce 4l a tyle mi wystarczy więc do ok 200zł się zmieszczę.
5) Inna Wasza propozycja....

Pytanie czy np kupić tanszy Total (ewentualnie Neste bo jest w bańce 4l więc cena z Total porównywalna) i dać tam dodatek typu AR9100 czy lepiej Ravenol i już bez dodatku?
A może te całe "kombinowanie" nie ma sensu i ważne aby kupić oryginalny olej (właśnie gdzie najlepiej, albo jak to weryfikować?) i lać taki jak producent auta podaje?
 
Nie kombinuj, tylko lej "dedykowany" Total Ineo ECS albo coś po taniości, czyli Orlen Max Expert XD, który wbrew temu co Ci się wydaje, nie odstaje niczym od Totala.
Chyba, że chcesz kombinować, to szukaj wynalazków z dodatkiem soku z gumijagód ;)
 
Jakby sok z gumijagód pomagał to mogę lać :) A ten dodatek Archoil AR9100 nada się do silnika z normą niskopopiołową? I czy jest sens dodawać? Np aby zużycie paliwa trochę spadło. (widzę że bardziej AR9200v2 jest polecany?)
 
Last edited:
W XP wlałem 3 lata temu FEL . Jako jedyny olej musiałem go dolać bo było blisko min.
Do 1.6 HDi to Mobil1 ESP 5W30 ewentualnie Castrol C2 Magnatec
 
Zostań przy Ineo ECS, ewentualnie, jeżeli już chcesz zmiany, to możesz pomyśleć nad Magnatecem C2 5W30.
Jeżeli chcesz coś z półki premium, to Mobil1 ESP 5W30. A jeżeli chcesz coś taniej, to Orlen Platinum XD, Lotos Synthetic C2+C3, Texaco Energy MS 5W30.

Generalnie, trzymając interwał wymiany oleju co 10.000km, nie zrobi twojemu silnikowi żadnej różnicy, czy zalejesz Orlen za 120 zł, Totala za 140 zł, czy Mobila za 200 zł ;). Dlatego jeżeli nie masz żadnych problemów z poceniem się dolotu, zastrzeżeń do akustyki silnika, to zmiana oleju, dla samej zmiany jest moim zdaniem bez sensu.
 
Zostań przy Ineo ECS, ewentualnie, jeżeli już chcesz zmiany, to możesz pomyśleć nad Magnatecem C2 5W30.
Jeżeli chcesz coś z półki premium, to Mobil1 ESP 5W30. A jeżeli chcesz coś taniej, to Orlen Platinum XD, Lotos Synthetic C2+C3, Texaco Energy MS 5W30.

Generalnie, trzymając interwał wymiany oleju co 10.000km, nie zrobi twojemu silnikowi żadnej różnicy, czy zalejesz Orlen za 120 zł, Totala za 140 zł, czy Mobila za 200 zł ;). Dlatego jeżeli nie masz żadnych problemów z poceniem się dolotu, zastrzeżeń do akustyki silnika, to zmiana oleju, dla samej zmiany jest moim zdaniem bez sensu.
Co do akustyki to ciężko powiedzieć. Diesel jak to diesel, trochę klekocze. Chociaż mam wrażenie że jak dodaję gazu (bez względu na bieg) to jakby słychać takie głośniejsze klekotanie, ciężko powiedzieć czy to norma czy nie.

Do Mobila nic nie mam ale czemu on a nie Ravenol czy Millers o których pisałem a też są z półki premium. Mobil1 ma coś innego/lepszego od nich?
 
@ikceduch , w silnikach użytkowanych aut PSA już kilka marek olejowych przrobiłem i na ten moment moim faworytem jest Castrol Magnatec C2. Najważniejszy zresztą jest interwał i to on warunkuje bezproblemową eksploatację. Tak maksymalnie 10-12 tyś. km.
 
słychać takie głośniejsze klekotanie
Sprawdź wtryski. Miałem już do czynienia z kilkoma HDi i w każdym taki dźwięk przy dodawaniu gazu kończył się na wymianie wtrysków.
 
Chociaż mam wrażenie że jak dodaję gazu (bez względu na bieg) to jakby słychać takie głośniejsze klekotanie,
Mogą wtryskiwacze klepać. U mnie w 2.0 też zaczyna powoli klepać z niskich obrotów i szykuję się na rwanie wtrysków i wysłanie do sprawdzenia.


Do Mobila nic nie mam ale czemu on a nie Ravenol czy Millers o których pisałem a też są z półki premium. Mobil1 ma coś innego/lepszego od nich?
Millers niczym się tak naprawdę nie wyróżnia, tym bardziej patrząc na jego cenę.
Ravenola nie używałem, nie mam nic do ich olejów, ale nie stosowałem, nie znam, nie polecam,nie twierdzę, że są złe, ale nie twierdzę też, że są dobre.
Mobil to powiedzmy sobie szczerze, topka w temacie środków smarnych, największy z koncernów, mają swoje zaplecze badawczo-rozwojowe, swoje bazy, swoje pakiety dodatków, ogromne doświadczenie. Seria Mobil1 to ich autorskie rozwiązania i jak pokazały analizy, są to bardzo nowoczesne i zaawansowane oleje, a porównując nasze, niemieckie i kacapskie analizy, okazuje się, że powtarzalność formulacji jest bezbłędna.

Testując różne oleje na swoim, bądź co bądź HDI, również twierdzę, że najprzyjemniej te silniki pracują na Magnatecu C2 5W30, fajnie też na Motulu 8100 X-Clean EFE, czyli bądź co bądź Lotosie Synthetic C2+C3, bo to ten sam pakiet ;). Ineo ECS i Ineo First to specyficzne oleje, rzekomo stworzone stricte dla silników HDI i może coś w tym być, bo drugiego oleju o takiej formulacji na rynku nie znajdziesz :).
 
W poprzednim aucie Volvo v50 2008r HDI 2.0 (w sumie silnik PSA) przerobiłem Castrol magnatec, motul i millers. Jakichś różnic nie zauważyłem. Fakt że silnik ponad 300k km już miał więc ciężko było czegoś oczekiwać. W sumie to poza tym że zimy klekotal chwilę jak traktor to zarówno moc ok jak i odpalanie nawet na mrozie.
Castrol jest tak tani że aż "strach" lać :D

Co do wtrysków to jak będę na wymianie to poproszę mechanika aby się temu przyjrzał.

@ikceduch, ostatni raz puściłem posta, z cytatem tego, pod którym bezpośrednio piszesz.
 
Castrol? Castrol za 4l kosztuje tyle, co Total za 5l, czy ja wiem, czy jest taki super tani? ;)
 
W Citroenie taty pływa Ineo ECS, bo chłop nie chce słyszeć o niczym innym niż Total. Przynajmniej dotarło do niego, że 30k w cyklu mieszanym to dużo za dużo dla jednego oleju. Silnik chodzi w porządku, ma przejechane 265kkm, dolot nie jest zapocony, ale myślę że bez przeszkód można lać do tych silników coś tańszego C2/C3 z normą 2290. 0w30 według mnie na nasz klimat jest przerostem formy nad treścią i zmieniając olej co 10000 myślę że Lotos Synthetic będzie bardziej niż wystarczający, lub jak wyżej - Orlen Max Expert XD.
 
Wiem że cena nie zawsze idzie w parze z jakością ale jakoś tak dziwnie się czuję lejąc coś taniego :D

A trochę inne pytanie- jakbym chciał oddać do analizy ten zużyty olej co mam teraz zalany to gdzie i jak to zrobić i ile by kosztowało? Czy jak np nie chciałbym tego robić teraz to mogę poprosić mechanika aby mi np z 500ml zlał do jakiejś butelki po wodzie i mogę np za pół roku oddać? To co prawda olej typowo pod PSA ale nie widziałem analizy na forum a trochę tych silników jest to może przy okazji kogoś zainteresuje wynik :)
 
Jest jeszcze Fuchs Titan GT1 Pro 2290 5W30 (jest tez wersja pod 2312). Kilka osób stosowało ten olej i byli zadowoleni, ale coś więcej powiedzą osoby z forum które go używały/używają.
A tak to Total Ineo lub wspomniany Mobil1 ESP 5W30 (też Shell HU AV-L ale to chyba analogiczny do VAG OEM).
 
Last edited:
Alternatywnie z tańszych są jeszcze Lotosy: Synthetic C2/C3, 504/507, Aurum 504/507, wszystkie 5w30.
 
Back
Top