• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

406 Coupe 2.2 16V 158KM - dobór oleju do specyficznego silnika

Danjel

Użytkownik
Samochód
Mercedes CLK W209 55 AMG / Volvo S40 T5 AWD
Marka samochodu
Peugeot 406 Coupe
Budżet/ile litrów
200 zł / 5l
Styl jazdy
Silnik
2.2 16V 158KM 3FZ
Data produkcji
2005
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W40
Jaki olej masz obecnie
Motul 5W40 (brak pewności)
Witam, generalnie nie zakładałbym tego tematu, gdyby nie fakt że Peugeotowskie 2.2 jest dość wrażliwe jeśli chodzi o olej, zamarzanie odmy w zimę i pracę wariatora. Z tego względu chciałbym zalać go czymś przyzwoitym.

Auto ma obecnie 166 tyś km przebiegu, więc trochę już pojeździł. Obecnie olej zalany przez poprzedniego właściciela podobno jakiś Motul - ale wiadomo że po zakupie warto od razu zmienić.

Plan jest na zrobienie płukanki + zalanie dodatku Archoila wraz ze świeżym olejem.

Pytanie tylko co będzie optymalne do tego silnika? Jeżdżę dość sporo po mieście, często krótkie odcinki.
 
W tym budżecie to dostaniesz Meguina 5w40 opartego na 100% bazie PAO .
Do tego Ravenol VST 5w40
Extreme AMG VR2 5w40

Tańsze opcje : Shell Helix Ultra 5w40 lub
Shell Helix Hx8
 
Zamarzająca odma to efekt błędu konstrukcyjnego albo zablokowanego zaworka. Nie oczekiwałbym, że olej złagodzi ten problem.
Jeździsz często po mieście na krótkich odcinkach więc optymalny będzie olej z dobrym "flow" i stosunkowo niską lepkością na zimno. Polecam Shell Helix Ultra 5W40. Płukanka bardzo dobry pomysł. Dodatki do oleju nie będą potrzebne.
 
Last edited:
Temperatura płyniecia nie odgrywa praktycznie żadnej roli w naszej szerokości graficznej. Co z tego, że wymieniony przez @Binas96 Meguin ma temperaturę płyniecia - 59°C? Ewentualnie producent może to wykorzystać w marketingu np.
3b15006c2f95245900f907a1869a2990.jpg




Lub jak ktoś opiera się na liczbach szukając odpowiedniego środka smarnego, fakt... ładnie to wygląda, potwierdza obecność PAO ale czy powinno być decydujące? Odpowiedź pozostawiam każdemu.
 
Last edited by a moderator:
Tutaj się tylko tyczyło temp. płyniecia. Przy HC i odpowiedniej dawce PPD można osiągnąć ca. - 45°C. Lecz nie samej w sobie obecności PAO, również zależy jakie zostało zastosowane jak z przewagą 8 cSt to ten parametr ucierpi.
 
Zamarzająca odma to efekt błędu konstrukcyjnego albo zablokowanego zaworka. Nie oczekiwałbym, że olej złagodzi ten problem.
Jeździsz często po mieście na krótkich odcinkach więc optymalny będzie olej z dobrym "flow" i stosunkowo niską lepkością na zimno. Polecam Shell Helix Ultra 5W40. Płukanka bardzo dobry pomysł. Dodatki do oleju nie będą potrzebne.


Błąd konstrukcyjny - przewody mają małą średnice i są bardzo dlugie. W nowszych autach montowali już podgrzewacze i problem się eliminował.
Mnie się to nie zdarzyło - ale parę osób raportowało że w zimę cały olej wyrzygiwało bagnetem co skutkowało zatarciem motoru bo nie zawsze alladyn się zapalał..


AR2820 już stosowałem w 1.8k w W209 - świetnie wyczyścił cały syf z silnika pozostawiając w zużytym oleju piękny zapach nafty, więc możliwe że ponowie, choć nie wiem czy nie leży mi jeszcze w garażu jakaś płukanka TECa

Przyglądam się Extreme AMG VR2 5w40, ale nie widzę w jego specyfikacji norm PSA.

Ravenol VST 5W40 już wspomina coś o PSA B71 2296

Cenowo najlepiej wypada tutaj chyba stajnia Shella
 
Last edited:
Krótkie dystanse na ogół nie pomagaja tego typu zjawisku . Vagi 1.4 też mają ten problem
 
Wszedłem sobie teraz w instrukcję serwisową producenta - "zaleca" Total Quartz 7000 10W40, dopuszcza też 9000 5W40
5W40 PSA B71 2296
10W40 PSA B71 2300
 
@Danjel To nie stoi na przeszkodzie aby zastosować 5w40 . W 100 stopniach są to niemal produkty identyczne, odpowiedzialny jest za to parametr sae40 . Korzyść jest na zimno . Lżejsze stary, olej szybciej dotrze do góry silnika .

Shell Helix Ultra jest bliski lepkości 5w30
A HX8 to taki old school, grubasek .
 
Zastosuj olej o niskim Noack, żeby mniej oparów szło do odmy. Ja bym wybrał Ravenol VST solo, poprzedzając płukanką. Przewody odmy, jeśli jest taka możliwość spróbuj trochę odizolować termicznie. Można do tego wykorzystać piankę do rur hydraulicznych, taśmę izolacyjną bawełnianą itp. Przewody odmy wtedy dłużej stygną i nie skrapla się tyle wody w rurkach.
 
Norma PSA B71 2296 jest tak łatwa do spełniania jak 502.00 VAG. Czyli HTHS pow. 3,5 i zawartość popiołów 1.0 - 1.6 a biorąc pod uwagę że producent dopuszcza jeszcze starszą 2300 to nie wiem czy jest sens jej się trzymać - czyli każdy dobry fulls saps z HTHS min. 3,5 będzie odpowiedni.
 
Między Shell Helix Ultra 5W40 a Ravenol VST jest prawie 2 krotna różnica, jest sens dopłacać taką kwotę? Domyślam się że cena niekoniecznie musi być wyznacznikiem jakości.

Nie lepiej wziąć tańszy + Archoila AR9100?

No nie ukrywam że lubię czasem depnąć i pod czerwone obroty, więc staram się lać dobrą oliwę i zmieniać co 10kkm.
 
Rożnica w cenie wynika z zastosowanej bazy, która w przypadku Ravenola (PAO) jest kilkukrotnie droższa niż Shella (GTL) ale wątpię aby w tym zastosowaniu PAO dało jakieś spektakularne korzyści. Myślę, że u Ciebie dobrze sprawdzi się Shell nawet bez dodatku z odpowiednio dobranymi interwałami.
 
Shell w oficjalnym sklepie na Allegro wychodzi 117 zł z wysyłką, więc cena akurat niewielka, Ravenol z pewnego źródła już około 200.
 
Okej, a więc biorę Shella. Auto właśnie otrzymało instalkę LPG, więc nie powinno bardzo rozrzedzać oleju benzyną.
 
Last edited by a moderator:
Back
Top