• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

4F27E, 4 biegowy automat Ford i Mazda

Damian06

Nowy użytkownik
Samochód
Ford Focus C-Max 2.0HE, Audi A4B5 1.9TDI
Witam forumowiczów chciałbym wymienić olej skrzyni automatycznej 4F27E w Ford Focus C-Max, taka skrzynia była montowana również w Maździe. Wymianę przeprowadzę metodą statyczną 2-3 razy.
Jaki olej polecacie do płukania, a jaki do zalania na gotowo?
 
On Mazda vehicles, this transmission uses Mazda M5 fluid (Mazda part number: 0000-77-112E-01), which is NOT Mercon V or Mercon LV according to Mazda Technical Service Bulletin 0500116. This fluid is made by Idemitsu Kosan (according to the label on the back of the Mazda bottle). Idemitsu sells the equivalent Type-M fluid in the aftermarket. The equivalent Ford fluid is FNR5 (Ford part number: XT-9-QMM5). Moreover, Mazda vehicles have "M V" written on the dipstick handle.

On the other hand, Ford cars used Mercon V (Ford part number: XT-5-QMC) until 2007 MY. After 2007 Ford made some hardware and calibration modifications so that from 2008 MY it is required to use Mercon LV oil (Ford part number: XT-10-QLVC). Later Ford authorized back servicing transmissions from 2000 to 2007 with Mercon LV.

Differences between Ford Mercon ATF and Mazda type M5 ATF:

  • Mazda type M5 ATF is not the same fluid as Ford Mercon V or Ford Mercon LV.
  • Mazda type M5 ATF has a greater viscosity than Ford Mercon V and Ford Mercon LV in low temperatures.
  • Mazda type M5 ATF has a greater anti-judder specification than Ford Mercon V and Ford Mercon LV.
Consequently, carefully refer to the service manual for correct transmission maintenance as Ford and Mazda made their own calibration modification on the transmission so mixing different oils or servicing transmission with the wrong fluid will result in premature wear and transmission damage.

Mazda includes a drain plug, while Ford does not. For the Ford vehicles without the drain plug, a Mazda transmission pan can be installed on a Ford 4F27E, and it will fit prefectly. Aftermarket transmission pans are also available.


Transmission dry fill capacity: 6.7 Liters / 7 Quarts.
ŹRÓDŁO

Czyli: On the other hand, Ford cars used Mercon V (Ford part number: XT-5-QMC) until 2007 MY. After 2007 Ford made some hardware and calibration modifications so that from 2008 MY it is required to use Mercon LV oil (Ford part number: XT-10-QLVC). Later Ford authorized back servicing transmissions from 2000 to 2007 with Mercon LV.

Do 2007 Mercon V (Ford part number: XT-5-QMC) . Od 2008 Mercon LV (Ford part number: XT-10-QLVC). Później Ford autoryzował uzycie Mercon LV do serwisowania tej ASB od 2000 do 2007. Idemitsu Kosan produkuje aftermarketowy fluid - FNR5 (Ford part number: XT-9-QMM5).

Ale według tego tekstu skrzynia Forda nie ma Drain Plug czyli korka spustowego. Czyli metoda statyczna jest wątpliwa (według tego tekstu oczywiscie). Brak Drain Plug. Mazda ma Drain Plug.
----------------------
Informacje wdłg. linku. ŹRÓDŁO
 
ŹRÓDŁO

Czyli: On the other hand, Ford cars used Mercon V (Ford part number: XT-5-QMC) until 2007 MY. After 2007 Ford made some hardware and calibration modifications so that from 2008 MY it is required to use Mercon LV oil (Ford part number: XT-10-QLVC). Later Ford authorized back servicing transmissions from 2000 to 2007 with Mercon LV.

Do 2007 Mercon V (Ford part number: XT-5-QMC) . Od 2008 Mercon LV (Ford part number: XT-10-QLVC). Później Ford autoryzował uzycie Mercon LV do serwisowania tej ASB od 2000 do 2007. Idemitsu Kosan produkuje aftermarketowy fluid - FNR5 (Ford part number: XT-9-QMM5).

Ale według tego tekstu skrzynia Forda nie ma Drain Plug czyli korka spustowego. Czyli metoda statyczna jest wątpliwa (według tego tekstu oczywiscie). Brak Drain Plug. Mazda ma Drain Plug.
----------------------
Informacje wdłg. linku. ŹRÓDŁO
Dzięki za Twoją pomoc. Rozjaśniło to sprawę wymiany.
 
Przecież dużo jest skrzyń automatycznych bez korka.
Choćby A604 Chryslera w której sam wymieniałem olej, statycznie, a jak.
Trzeba zdjąć miskę i voila... są filmiki w sieci

Pozdrawiam,
 
Jeśli decydujesz się na zdjęcie miski skrzyni, wymień uszczelkę pod nią na nową i filtr - jeśli jest dostęp do niego.
Bywa, że nie ma dostepu, jest w środku skrzyni - np. niekóre ASB Aisin Warner.
Zwróc uwagę na odpowiednie dokręcenie, by uniknąć pocenia się uszczelki.
Wytrzyj bądź wymyj magnes do wyłapywania opiłków, lub samą miskę od środka - bywa na nakrętce Drain Plug od środka, aczkolwiek tutaj jej brak (według tekstu).

https://wybierz-olej.pl/2014/zrob-to-sam-wymiana-oleju-w-automatycznej-skrzyni-biegow/
 
Last edited:
Back
Top