• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Ravenol 5W-30 DXG

wszystko o produkatach Ravenol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Ravenol 5W-30 DXG

Olej do analizy dostarczył Ravenol Polska: . Serdecznie dziękujemy.

Analiza ufundowana przez @jerseyAdmin

Jakość:
  • API SP+RC
  • ILSAC GF-6A
Aprobaty:
  • GM dexos1 gen. 2
Spełnia wymagania:
  • Chrysler MS-6395, MS-13340
  • Fiat 9.55535-CR1
  • Ford WSS-M2C946-A/-B1
  • Honda/Acura HTO-06
Strona oleju:


ravenol5w30-dxg-pierwiastki.jpg


ravenol5w30-dxg-ir1.jpg


ravenol5w30-dxg-ir2.jpg


Opis:
  1. Olej spełnia kryteria SAE 5W-30. Lepkość w 100 stopniach Celsiusza plasuje się w górnym przedziale wartości dla klasy SAE 30, co jest trochę nietypowe, biorąc pod uwagę, że jest to olej "paliwooszczędny"
  2. Indeks lepkości VI: 167 - wartość typowa. Jednak jak na olej polecany często do "gorących" silników czy jazdy wyczynowej jest zaskakująco niski. Bardzo podobny parametr z olejem Amsoil Signature Series 5w30 ASL.
  3. Pakiet dodatków "myjących" oleju jest oparty o detergenty wapniowo - magnezowe i przystosowany do pracy w silnikach podatnych na zjawisko LSPI. Molibden oraz Bor potwierdzają powyższe. Pierwiastki te dodatkowo pełnią funkcje dodatków przeciwzużyciowych, ale również mają wpływ na zachowanie się oleju względem LSPI. Ilość Zn i P typowa dla klasy min API SN (ograniczona do 800ppm). Zarazem jest to główny dodatek przecwzużyciowy. Olej spełnia najnowsze normy, czyli API SP oraz ILSAC GF-6A uwzględniające testy na wystąpienie LSPI oraz testy zużycia mechanizmu rozrządu .
  4. TBN – 8 mg KOH/g. Typowa wartość dla olejów o nisko popiołowych
  5. Deklaracja producenta o zawartości 0,77% popiołów siarczanowych plasuje ten olej jako midSAPS. Lektura parametrów technicznych (CCS, MRV, temp płynięcia, NOACK) pozwala sądzić, że mamy do czynienia z olejem o wysokich własnościach fizykochemicznych w swojej klasie.
  6. Na podstawie widma FTIR wnioskujemy, że olej nadal jest oparty PAO i Estry
  7. Po 24 godzinach mrożenia olej delikatnie stracił przejrzystość, natomiast nie zgęstniał znacząco
Podsumowanie:
Wskazówki dotyczące zastosowania pochodzące ze strony produktu:
"Stosowany jako lekkobieżny olej klasy w nowoczesnych silnikach benzynowych. Zatwierdzony przez Opel/General Motors jako spełniający najnowszą normę GM dexos1 w każdych warunkach eksploatacji. Może być również stosowany do podanych specyfikacji Ford, Chrysler i Honda."

Jest to prawda, aczkolwiek w porównanie niniejszej analizy do analizy przeprowadzonej przez SACZI: https://www.oilclub.pl/index.php?threads/ravenol-dxg-5w30.739/
wykazuje brak Niklu/Wolframu.
Analiza z lutego 2020 wykazała obecność Niklu/Wolframu w ilości 24ppm (co nie przekłada się 1:1 na rzeczywistą zawartość Wolframu). Obecnie Polaris nie oznacza wolframu/niklu w analizach świeżych olejów.
Nie jesteśmy więc w stanie potwierdzić zwartości tego pierwiastka. Sugerując się analizą rosyjskiego klubu można domniemać że jest około 130-140ppm Wolframu w oleju. Wolfram pełni rolę antyutleniacza oraz ochronną.

Zaś sam olej nominalnie jest porównywalny z Amsoilem ASL, który również jest oparty o oleje bazowe grupy IV i V oraz do 30% grupy III (HC). Zastosowanie obydwóch olejów jest identyczne, tzn dedykowane są silnikom benzynowym z turbodoładowaniem i wtryskiem bezpośrednim. Zestaw spełniających przez oleje norm, mówi o przeciwdziałaniu przedwczesnym zapłonom (LSPI). Różnica polega na tym, że DXG jest oleje aprobowanym przez GM (nr aprobaty D10709HK081).
Amsoil natomiast aprobaty GM nie posiada. Mamy jedynie deklarację producenta o spełnieniu szeregu norm.


Olej może być stosowany w silnikach wymagających normy d1g2 lub narażonych na LSPI które pozwalają na dobór oleju wg norm API. Raczej nie polecamy do jazdy wyczynowej oraz silników o wysokiej temperaturze pracy (np. jednostek BMW). Poza tym może być stosowany w zasadzie w dowolnym nowoczesnym silniku wymagającym lepkości 5W-30 oraz normy API SM lub wyższej.

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
20210505_121055.jpg20210506_120946.jpg

Opakowanie:

20210429_215944.jpg20210429_220003.jpg
 
Olej "na papierku" wygląda bdb.
Parametry petarda, powtarzalność na przestrzeni 18 m-cy wg naszych analiz, 1:1.

Jednak nie zaryzykuję ponownie tego oleju ...
Cena zresztą poszybowała wyraźnie powyżej 200PLN za 5L.
(Ja płaciłem z przesyłką 164PLN/5L.)
 
Nie licha historia , że olej z oficjalną aprobatą nie sprawdził się w silniku do którego został stworzony.

OT. Nie ma więc co się dziwić, że @SACZI ma wycofkę jak słyszy ravenol , a @Bodex na widok oleju GM.

Ale olej ten powinien sprawdzić się w dalekowschodnich konstrukcjach wymagających oleju 5W30 chociażby takich jak Gamma/Kappa Hyundai/Kia. To pewnie przerost formy nad treścią ale jak ktoś życzy sobie olej PAO/Estry to czemu nie.
 
Last edited:
Silniki Opla narazine na LSPI sa wyjątkowo humorzaste. @SACZI się nie sprawdził, ktoś inny miał w tym samym silniku i był zadowolony więc w tych silnikach wyjątkowo dopasować trzeba olej.

Sam olej wygląda bardzo fajnie, jakby miał C2 to pewnie bym go spróbował u siebie.
 
Ja też ale za 2 lata ponieważ nie ma A5. Może w przyszłości takie oleje będę miały A7?
 
W teorii do naszych chyba można by dobrać po API, w każdym razie moja instrukcja pozwala na wlanie SN 5W-30. Ale jakoś wolę europejskie normy.
 
Na pytanie o możliwość zastosowania oleju 5W30 API SN-RC dexos1gen2 dostałem z ASO taką odpowiedź, więc trzymam się A5.

Olej silnikowy ma być zastosowany zgodnie z wytycznymi producenta.
Nikt nie udzieli Panu informacji czy olej sae 5W30 z aprobatą GM Dexos1 Gen2 będzie spełniał swoją funkcje mimo spełniania normy lepkości ACEA A5.
Jeśli decyduje się Pan na taki olej to będzie to tylko i wyłącznie Pana decyzja do której oczywiście ma Pan prawo.
 
@SACZI , masz link gdzie można poczytać jakie miałeś złe doświadczenia z Ravenolem ?
U mnie w HRV ten 0w30 SSO się nie dogadał z silnikiem , chwilami szarpało i potem spadek mocy był

Wysłane z mojego ASUS_X00TD przy użyciu Tapatalka
 
Tak, analiza DXG w tym samym dziale:
 
@soszo - ja mam w instrukcji wpisane że mogę stosować API SN więc jakbym się uparł to w sumie mogę wlać dowolne 0/5W-30 od API SN w górę.

Ale że jestem ekoświrem i lubię wkurzać ekspertów od "ekooleje zabiją ci silnik", to wybieram wg norm ACEA :D
 
Back
Top