• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Motul 5W-40: X-Clean vs Specific LPG/CNG

wszystko o produkatach Motul

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Motul X-Clean 5W-40

Analizę ufundował @jerseyAdmin , dziękujemy ;)

Jakość:
  • ACEA C3
  • API SN
Aprobaty producentów:
  • GM dexos2
  • MB-Approval 229.51
  • Porsche A40
  • Renault RN0710/RN0700
Spełnia wymagania:
  • BMW LL-04 < 2019
  • Chrysler MS-12991
  • FIAT 9.55535-S2/T2/GH2
  • Ford WSS-M2C917-A
  • VW 505.00/505.01
motul-xclean-5w40-pierwiastki.jpg

motul-xclean-5w40-ir1.jpg

motul-xclean-5w40-ir2.jpg

Motul Specific LPG/CNG 5W-40

Analizę ufundowali: @Konjio, @siapek, @Kaczorek79, @aronus, @Jones, @Kayo, @Dariusch oraz r342 i Dawid. Dziękujemy.

Jakość:
  • ACEA C3
  • API SM/CF
Aprobaty producentów:
  • BMW LL-04
motul-lpg-5w40-pierwiastki.jpg

motul-lpg-5w40-ir1.jpg

motul-lpg-5w40-ir2.jpg

Opis:
  1. Oba oleje spełniają wymagania lepkości dla SAE40. Wynik w okolicach 14 jest w połowie dopuszczalnego przedziału (12,5-16,3 cSt).
  2. Indeks lepkości 165-169 jest w normie, chociaż dla oleju z tego zakresu można by oczekiwać wyższej wartości. Mimo wszystko olej powinien zachowywać się stabilnie w pełnym zakresie temperatur.
  3. Pakiet dodatków standardowy dla olejów z normą C3 czyli midSAPS. Widać bor, 1ppm molibdenu jest w zasadzie pomijalny.
  4. TBN 7,8-8,4 jest standardowy, nie wyróżnia się na plus ani na minus. Oleje spełnią swoją rolę ochronną.
  5. Wg FTIR oba oleje bazują na HC. Karty SDS wskazują na różnice w zastosowanym HC, prawdopodobnie inny dostawca baz.
Podsumowanie: w naszej opinii oba oleje są praktycznie identyczne pod względem parametrów i składu. Różnice jakie widać zarówno na FTIR jak i ICP wynikają tak z możliwych odchyleń aparatury jak i różnych dostawców surowców. Ciekawe są różnice w normach, zwłaszcza API. Deklaracja spełniania wyższej normy API nie kosztuje nic, a mimo to między X-Clean i LPG jest różnica generacji (SN vs SM). Być może oleje LPG są na tyle niepopularne, że nie opłacało się zmieniać dokumentacji.

Na tą chwilę, dysponując wynikami analizy uważamy że, pomijając różnice w dostawca baz olejowych, to praktycznie ten sam olej. Jednak proszę wziąć pod uwagę że nasze analizy nie pokazują wszystkiego.

Wyniki mrożenia olejów:

Motul 8100 X-Clean 5W-40:
DSC_0808.JPG DSC_0809.JPG

Motul Specific LPG/CNG 5W-40:
DSC_0810.JPG DSC_0812.JPG
 
Last edited:
No cena za Motula LPG jest zdrowo przesadzona, no ale ludzi od marketingu trzeba opłacić ;)
Moim zdaniem to koszt konfekcji małoseryjnej generuje większą cenę.
 
Dobrze a czy ten peak przy 722 nie wskazuje obecności pao ?
 
Po pierwsze: Wielokrotnie pisalem, ze nie patrzy sie na jeden sygnal, lecz na kilka obszarow, bardziej pod katem wygladu itp. absorpcji. A przy ca. 722 cm-1, ten sygnal jest typowy dla wiazan C - H, czyli wszystkich olejow bazowych od grupy I - IV.
Po drugie: Polaris posiada aktualnie inne urzadzenie, dlaczego moze byc inna czasteczka transmisji i niestety moga byc inne wyniki absorpcji w porownianiu ze starymi.

Ogolnie rzecz biorac FT-IR nie jest tak dokladnym badaniem i z pewnoscia nie sluzy, aby ocenic procentowa stezenie danych skladnikow, lecz bardziej, potwierdzic obecnosc.

Bardziej interesujacy jest dla mnie NMR, na dniach otrzymam kolejne wyniki, kilku olejow.
 
Kompleksowo tego nie ocenimy na podstawie tylko takiej analizy aczkolwiek nie spodziewam się aby wyniki były rewelacyjne. Pakiet dośc standardowy i baza też. Za markę się płaci ale i tak cena tego Motula nie jest jakoś przesadnie wysoka. Jednak biorąc pod uwagę to co oferuje Rynek to mozna znaleść ciekawsze propozycje i to niekoniecznie drożej.
 
Back
Top