• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

94' BMW E36 316i Compact 38 tysięcy bez wymiany

Karopir

Użytkownik
Marka samochodu
BMW 316i Compact
Budżet/ile litrów
Jak najtaniej/4
Styl jazdy
Silnik
M43B16 LPG
Data produkcji
1994
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
API SG/CD
Jaki olej masz obecnie
Mobil 2000 10W40
Cześć, to mój pierwszy post. ✋
Niedawno kupiłem auto wymienione w tytule. Okazało się, że od 38 tysięcy nie był wymiany olej, filtr oleju i filtr powietrza. Od razu wymieniłem te rzeczy. Kupiłem olej taki sam jak był zalany czyli Mobil 2000 10W40. Od wymiany przejechałem już 550 km i nie zaobserwowałem ubytku na bagnecie. Silnik pracuje przyzwoicie i dość cicho, chodzi bardzo dobrze i jak na pojemność ma moc. Zastanawiam się za ile kilometrów sensownie by było zmienić olej i czy robić płukankę. Mam w kupiony Total Quartz ENERGY 9000 5W40 i zastanawiam się czy zalać go do compacta czy do mojego drugiego auta: bmw e36 touring z silnikiem M52B25, które bierze około 0.5 l na 1000 km, ale często jest kręcone do odcinki i ogólnie nie ma lekko. Touring obecnie jeździ na tym totalu. Compact jest autem budżetowym, którego nie szkoda, bo nie zamierzam w niego inwestować, a touringa zamierzam długo trzymać i zmieniam w nim olej co około 6kkm. Czy rozsądne by było zalanie compacta totalem za jakieś 4500 km po zrobieniu płukanki i kupienie Eurola 5w40 Super Lite do touringa? Czy wtedy robić płukankę równiez w touringu? Mam nadzieję, że ten długi tekst was nie zniechęcił. Z góry dziękuję za podpowiedzi!
 
Nie znam specjalnie silników BMW więc może ktoś mnie poprawi, ale wg mnie mozesz spokojnie wlać Totala do Compacta. Ma dość niskie wymagania olejowe, Total sprosta im bez problemu.

Co do częstotliwości wymiany i płukanek to wg mnie nie ma sensu przesadzać. Samochod spokojnie sobie poradzi (wstyd się przyznać, ale wiem to z doświadczenia), możesz jezdzic 10000 kilometrów od wymiany oleju, nie widzę potrzeby szybszej wymiany jeżeli nie wysilasz silnika.

Co do Touringa to zmiana co 6000 jest wg mnie przesadą, 10000 spokojnie, nawet z cięższą nogą. Te wozy projektowano pod duże i długotrwałe obciążenia (jazda autostradowa) wiec nie ma co przesadzać. Dobry olej i autko będzie szczęśliwe. Moze być Eurol do Touringa, to są niezłe oleje.

Jak rozdysponujesz te oleje co masz to do Compacta mozesz kupować nasze poleskie oleje: Orlen Classic w wymaganej lepkości, będzie taniej, a równie dobrze jak z Mobilem czy Totalem.
 
Wypłukaj silnik i wlej coś typu Platinum Classic, bądź Eurola SL, takie starsze formulacje 😀
 
Co do Touringa to zmiana co 6000 jest wg mnie przesadą, 10000 spokojnie, nawet z cięższą nogą. Te wozy projektowano pod duże i długotrwałe obciążenia (jazda autostradowa) wiec nie ma co przesadzać. Dobry olej i autko będzie szczęśliwe. Moze być Eurol do Touringa, to są niezłe oleje.
W touringu zwykle zmieniam po takim przebiegu, bo po prostu zmieniam co roku.

Wybrac po prostu cos z polskiego podworka typu Specol, Lotos itp.
Rozumiem, że Specol i Lotos nie będą się za bardzo różnić od totala, a są po prostu tańsze i można je spokojnie lać?
Wypłukaj silnik i wlej coś typu Platinum Classic, bądź Eurola SL, takie starsze formulacje 😀
Jaka płukanka będzie najlepsza?

Dziękuję wam za odpowiedź
 
lotos i total to te same klasyczne formulacje, natomiast specol to nowsza odmiana pakietu dodatków
 
Poziomem "lepszości" byLOBY UOA 😉 specol powinien dłużej utrzymać TBN na wyższym poziome. Dodatkowo ma wspomagająco molibden w składzie, tamte nie.
 
Naczytałem się trochę postów na forum i wpadł mi (głupi?) pomysł do głowy. Gdybym przy następnej wymianie oleju w compacie zalał tego totala 5w40 i okazałoby się, że silnik nadal nie pobiera oleju i potem znowu przy kolejnej jakiś olej o lepkości 5w30 to mógłbym liczyć na niższe spalanie i większą moc względem tego totala? Co jeśli jeździłbym dość "ostro" na totalu przez zimę, a na lato zalał 5w30 do spokojnej jazdy? Porównując to 1.6 z 2.5 mam wrażenie, że 1.6 w ogóle się nie nagrzewa nawet po długiej jeździe. Skoro temperatury są dość niskie i auto jeździłoby na krótkich trasach to czy olej 5w30 nie byłby korzystniejszym wyborem? Z drugiej strony do 1.6 wchodzi 4 l oleju, a do 2.5 6.5 litra, więc sam olej też może być cieplejszy.
 
Zmiana oleju nie powoduje zwiększenia mocy (na pewno nieodczuwalne) 5w40 starczy. Stosowanie olejów zima/lato przy naszym klimacie i takim samochodzie mija się z celem.
 
Taka zmiana raczej byłaby w celach doświadczalnych, bo ciągle się słyszy, że zalanie 5w30 zamiast 10w40 to tragedia, a taki silnik używany kosztuje 300 zł, więc jakby faktycznie mu to zaszkodziło to bardzo bym nie płakał
 
Last edited by a moderator:
Jako, że ostatnio zmieniła się pogoda na wilgotniejszą tzn. ulice częściej mokre i nawet spadł śnieg, drastycznie zmienił się sposób eksploatacji kompakta. Jak dzisiaj sprawdzałem olej to pokazał minimum, a wcześniej jak sprawdzałem było idealnie pomiędzy min/max. Do silnika teoretycznie wchodzi 4l, a przy wymianie poziom był przy 3.5. Teraz dolałem do końca to co zostało i to spowodowało, że urodził się problem: skończył się olej do dolewek. Mam około 3 l Totala Quartz 9000 Energy 5w40, teraz jest zalany Mobil 2000 10W40. Czy jak będę dolewał totala to może bardzo mu to zaszkodzić? Przypominam, że silnik w środku jest brudny, na oleju przejechane 1000 km obecnie, nie wiem czy olej znikł, bo został spalony co jest możliwe czy po prostu po dobrym dogrzaniu silnika z oleju odparowała wilgoć. Nie ukrywam, oszczędzam na tym samochodzie, ale chcę, żeby jeszcze trochę pożył.
 
Ja bym dolal.. lepiej dolać cokolwiek, aniżeli jeździć na 'sucho' w tym wypadku pojemność układu jest dość niska, a stan minimum nie jest zbyt pożądany. Poza tym nie takie kompoty widywałem - chyba tylko 0w30 i niżej nie widziałem wlane 😂🙈 także spokojnie dolej i wymień olej jak już będzie ten czas 👍
Post automatically merged:

Poza tym, dolewając olej o niższej lepkości w zimie wręcz mu pomożesz :)
 
Total Quartz Energy 9000 5w40 jak najbardziej będzie ok, a następnym razem zastanowiłby się nad Orlen Platinum Classic 5w40.
 
Ten spory ubytek oleju o którym pisałem wcześniej zauważyłem przed ostatnim wyjazdem. Dolałem mu wtedy jakieś pół litra co zostało mobila. Po tej dolewce dostał porządne baty, jak wracałem to już spokojnie, bo się bałem, że pewnie dużo wciągnął. Dzisiaj sprawdziłem poziom oleju i był idealnie pomiędzy min/max. Trochę się zdziwiłem.
 
Back
Top