• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

A5/B5 do silnika z tendencją do przegrzewania się

drFFF

Nowy użytkownik
Samochód
Ford Fiesta 1.25 60KM 2011r.
Marka samochodu
Ford Fiesta
Budżet/ile litrów
4
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
1.25 60KM
Data produkcji
2011
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Pobór oleju na 1000 km
0.05
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Ford 913
Jaki olej masz obecnie
Lotos A5/B5
Cześć,

Jakim olejem mogę zastąpić olej z normą Ford 913, A5/B5 ?

Silnik ma tendencję do przegrzewania i boję się, że uszkodzę silnik podczas dłuższej i szybszej trasy.

Teraz Lotos A5/B5 5W-30 + Militec-1

Olej po 6k robi się bardzo ciemny. Po 8-9k wręcz czarny.


Co powiecie o tym oleju?
5W-40 SPECOL GOLD SN/SM/CF 4L FORD OPEL
 
Last edited:
Na pewno 1.25/60 KM ma tendencję do przegrzewania się... Nim można w lato z butem w podłodze gnać autostradą i nic. Jak mówi @SACZI - sprawdź i napraw układ chłodzenia.
 
Nie mówię, że mój się przegrzewa. Te silniki nie mają nawet płyty pod silnikiem. Tak mają i koniec. Wejdź na forum Forda i poczytaj.
Właśnie nie można latać nim z nogą w podłodze.
Szukam oleju który zapewni maksymalną skuteczna ochronę w wysokich temperaturach.
Nie zagłębiając się już w kondycję mojego silnika ponieważ jest w idealnym stanie.

Jest jakaś alternatywa dla A5/B5 5W30?
 
To ładnie wymyśliłeś, jak ma być olej 5W30 A5/B5 to ma na takim jeździć do końca swoich dni. Możesz zrobić mu płukankę i zalać Archoil 9100 dla spokoju ducha.
 
Przede wszystkim plukankę układu chłodzenia. Wymiana termostatu.
Elm i apka na telefon prawdę Ci powie o temperaturze płynu w firmie cyfrowej.
 
Przegrzewa się, w znaczeniu że wskazówka temperatury szybuje, płyn się gotuje, czy na jakiejś innej podstawie weryfikujesz to przegrzewanie?

Płyta pod silnik jest na pewno dostępna i jak najbardziej warto ją pod silnikiem posiadać.

No i dwie kwestie. Sprawdzałeś w jakim stanie są lamele chłodnicy z zewnątrz? No i Fordy miały taki fajny bajer montowany, co prawda nie wszystkie, ale jednak, jak żaluzja chłodnicy. Zobacz, czy masz coś takiego i czy Ci się przypadkiem nie zablokowała w zamkniętej pozycji.

Najlepiej jakbyś sprawił sobie jakiś interfejs STN1170 z Bluetooth i miał możliwość monitorowania pracy silnika na bieżąco w trakcie jazdy.
 
@drFFF podaj linka na którym forum piszą o przegrzewaniu się 1.25?
Znalazłem wątki gdzie podnoszą moc z 60 do 82km i są zadowoleni. Nic im się nie przegrzewa a przypuszczam, że po zmianie mocy było mocno testowane.

Tak jak koledzy piszą, skąd twierdzenie o przegrzewaniu się?
Kolor oleju nie jest wyznacznikiem jego zużycia.
 
Toż przestańcie wkręcać, że mój egzemplarz się przegrzewa. Nic takiego nie powiedziałem.
Silnik ma tendencję do przegrzewania i boję się, że uszkodzę silnik podczas dłuższej i szybszej trasy.

:D przecież od tego zacząłeś dyskusję.

BTW, nie ma olejów do silników "przegrzewających się".
 
Nie mówię, że mój się przegrzewa.
To w końcu ma tendencję, czy nie ma, doświadczyłeś tego na własnej skórze, czy opierasz swoją teorię na podstawie opinii w internecie?
Sprecyzuj, bo fakt jest faktem, że w pierwszym poście wprowadziłeś użytkowników w błąd, twierdząc że silnik ma tendencję do przegrzewania, dalej pisząc, że jednak się nie przegrzewa...zdecyduj się, bo rozważamy TYLKO nad Twoją jednostką i Twoim przypadkiem, serio, nie obchodzi nas, co się dzieje z silnikami innych użytkowników, tylko z Twoim.
To, masz ten problem z temperaturą, czy nie? Zmiana lepkości na wyższą na pewno akurat na temperaturę nie pomoże, bo olej o wyższej lepkości będzie gorzej odprowadzał temperaturę z węzłów tarcia.
 
Przecież to jeden z zimniejszych współczesnych silników, termostat otwiera na 82 st, jak w silnikach z lat 80tych. Trzymać się zaleceń i stosować acea A5.
 
W sumie nigdy się nie zagotował, ale komora silnika jest strasznie gorąca po szybszej, nawet nie dłuższej jeździe.

W sieci znalazłem kilka wpisów, że użytkownicy mieli problem po założeniu dolnych pokryw silnika. Są tacy co zakładają pokrywę tylko na zimę. Termostat otwiera przy 82 żeby szybko oddać zgromadzone ciepło. To oczywiste, w silnik które mają tendencję do łapania wysokich temperatur. Diesel ma przecież odwrotnie. To nie jest tak że one na to cierpią nagminnie. Po prostu szybką jazdą można w łatwy sposób przyspieszyć zużycie tego silnika właśnie przez szybki wzrost temperatury. Znacznie łatwiej niż przy innych samochodach. A mowa o zwykłym prostym silniku. Ten samochód przy normalnej jeździe pali 7.5-8 litrów benzyny(standard), pojemność 1.25 i 60KM. Toż to marnotrawstwo energii która gdzieś musi znaleźć ujście. Robiłem kiedyś robotę dla gościa co robi regenerację głowic i powiedział, że te silniki nawet na samej benzynie przyjeżdżają na regenerację jakby były po słabo ustawionym gazie. Temat dość powszechny jeśli się nim głębiej zainteresujesz.

Wiele olejów z normą A5/B5 ma również normę RN0700 lub RN07100 z której kiedyś korzystałem mając 1.5 dCi. Zauważyłem że Megane dużo szybciej "przepalała" Motula X-cess 5W40 niż Petronas 5W30. Widziałem po ubytku oleju. Te same odcinki i jazda, silnik nie brał oleju do pewnego momentu. Szybciej następowało to na oleju Motul.


Chodzi o to, że czasem muszę wyjechać na autostradę i nie chcę jechać 120 tylko trochę szybciej. Wiem, że to nie komfortowe przy tym pojeździe. Ponad 90% to tzw. wokół komina. I tu nie potrzebuje lepszego oleju. Jednak czasem muszę przejechać 100-200 kilometrów ciągiem i trochę przycisnąć.

Może wodnisty olej jest po to żeby lepiej chłodzić dość mocno grzejący się silnik? Nie wiem 🤷


Możliwe że niepotrzebnie się przejmuje, ale dość dużo się naczytałem i nasłuchałem o tym silniku. I proszę darować sobie teksty "naczytałeś się jakiegoś forum" bo to można zarzucić każdemu i powiedzieć tak nawet w stronę kogoś kto czyta oilclub.pl
To nie byliby miłe dla użytkowników tego forum którzy poświęcają własny czas i własną pracę tworząc materiały do poczytania i nauki zamieszczając pracochłonne posty.

Nie chcę się kłócić i czegokolwiek udowadniać.

Nie jestem zwolennikiem kombinowania, ale to co wiem o tym silniku, dało mi trochę do myślenia. Dlatego czytając Wasze forum wszedłem tu i chciałem wprost zapytać o olej dla takiego przypadku.
 
Raczej strasznie przewrażliwiony jesteś, jeśli twój się nie przegrzewa to nie wiem w czym problem. Ludzie często nie przedstawiają wszystkiego i potem pojawiają się takie mity. Równie dobrze może to być problem, którego Ci użytkownicy nie namierzyli, jak np. padnięty wentylator.
Tam chyba nie ma wskazania temp, więc możesz też sprawdzić temp na kompie.
 
Zainwestuj w interfejs bluetooth i apkę. Będziesz mógł sprawdzać temperaturę na żywo lub nawet odtworzyć zapis z trasy w formie graficznej. Zamiast pisać
komora silnika jest strasznie gorąca po szybszej, nawet nie dłuższej jeździe
Może ma być gorąca. Nowoczesne silniki pracują w temperaturze nawet 100stC , a motocyklowe to chyba jeszcze wyższej.

Przakład zapisu z apki car scanner z jazdy autostradowej mojej pierdziawki do której niedostepna jest płyta pod silnik , a termostat otwiera się przy 83stC

Screenshot_20230127-004957_Samsung Internet.jpg
 
Last edited:
Termostat otwiera przy 82 żeby szybko oddać zgromadzone ciepło. To oczywiste, w silnik które mają tendencję do łapania wysokich temperatur.
Generalnie to chyba wszystkie silniki Forda, od dobrych 15 lat mają termostaty otwierające się przy 82°C, tyczy się to zarówno Durateców, EcoBoostów, jak i Duratorqów (TDCi).

Ja bym został na A5/B5, to jest silnik stworzony przy współpracy z Yamahą, a nikt nie opanowal stosowania olejów lekkobieżnych lepiej, niż Nipponi. A że pod maską masz skwar, nie znaczy, że silnikowi musi być od razu gorąco, może po prostu blok/głowica ma taką konstrukcję, że dużo ciepła odprowadza do swojego otoczenia.

Jeżeli chcesz, możesz sprawdzić sobie jak będzie się sprawował Shell Helix Ultra A5/B5 0W30, Mobil1 ESP LV 0W30, oleje na pewno na lepszych bazach, niż te z normą 913D. Jak już chcesz naprawdę iść na grubo, to Mobil1 FS 0W40, Shell Helix Ultra 0W40, ale nie widzę większego sensu. Jeżeli silnik się nie przegrzewa, że się przegrzewa gotując płyn, to został bym przy zalecanej normie, a dla własnego spokoju zrobił sobie analizy po 5-7,5-10 tys. km, żeby zobaczyć ile w tej konkretnie jesdnoste, konkretny olej jest w stanie znieść.
Moim zdaniem, jeżeli silnik faktycznie szybko olej wykańcza, to nie ma sensu szukać żadnego świętego Graala, tylko lać dalej Lotos/Orlen/Motorcraft i tylko odpowiednio skrócić interwały.

Myślę, że jesteś przewrażliwiony na tym punkcie, stąd moja uwaga na temat oczytania się innych for i innych użytkowników. Miałem Audi S4 4.2V8, gdzie po 200km w Chorwacji pod maską był taki żar, że poparzyłem się o cyngiel do jej otwierania, silnik pracował na 5W30 i nie zaprzątałem sobie tym głowy, bo na chłodnicy stało jak poranna sztyca 90°C, one po prostu miały taką naturę, że pod maską było piekło. Tak samo mój motocykl, w mieście potrafi mi wbić i 115-118°C, w trasie trzymając 95-100°C, ale też, taki po prostu jego urok.

Po drugiej stronie szali stoi Mondeo, TDCi, w lecie z rzadka dobijam do 85°C, jeżeli już to w korku, normalnie 76-80°C.

Dlatego, jeżeli chcesz do tego podejść z rozsądkiem, to z chłodną głową, kup interface najlepiej na STN1170, do tego ForScan na androida i monitoruj sobie parametry pracy silnika na bieżąco. Do tego zrób ze dwie analizy oleju w czasie trwania interwału i zobaczysz jak degraduje i kiedy się poddaje, bo bardzo możliwe, że się po prostu niepotrzebnie tylko tym martwisz.
 
W VAG-ach trzeba ponoć uważać na te 90 stopni temperatury cieczy chłodzącej bo potrafi tyle pokazywać jak jest 85 i 110. Niektóre silniki mają tak, że po prostu temperatura oleju jest sporo wyższa i jest to w tych przypadkach zupełnie normalne. Wyższa lepkośc niekoniecznie musi być lepsza ponieważ oznacza zwykle wyższe opory wewnętrzna skutkujące właśnie podniesieniem temperatury. Z drugiej strony zapewnia większy margines lepkosci ale rzadko kiedy jest ona naprawdę potrzebny. Odpowiednie interwały oraz ewentualne zastosowanie dobrego dodatku np. AR9200V2 wydają się dobrym rozwiązaniem tak samo jak monitorowanie parametrów pracy silnika za pomocą odpowiedniego interfacu.
 
A wszystko po to Drogi Konsumencie, żebyś się nie stresował, że juz masz 115 stopni u stóp podjazdu jak ciągniesz ciężką przyczepę:)
 
Back
Top