• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir

lightlover

Użytkownik
Samochód
Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir | Audi A6 C6 3.0TDI Allroad | Fiat Ducato 3.0 MultiJet
Marka samochodu
Abarth Punto EVO
Budżet/ile litrów
250zł/4l
Styl jazdy
Silnik
1.4T MultiAir 165KM
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ABARTH N°0102
Jaki olej masz obecnie
Petronas Selenia Abarth 5W40
Witajcie,

Zwracam się do Was z kolejną prośbą o dobór oleju, tym razem pacjent to Abarth Punto EVO z przebiegiem 65tys km.
Silnik 1.4 Turbo benzyna z systemem MultiAir, czyli praca zaworów ssących sterowana jest ciśnieniem oleju, a nie wałkiem rozrządu.

Od nowości stosuję dedykowany olej, czyli Selenia Abarth 5W40:

abarth.png

Wymiana co roku, na wiosnę (interwał ok 6-7tys km).
Na tegoroczną wymianę mam już przygotowaną Selenię, do której planuję dodać AR9100. Czy to dobry pomysł?

W przyszłości chciałbym spróbować czegoś nowego i tu liczę na Waszą pomoc.
Obecny olej kosztuje mnie 280zł za 4 litry, do silnika wchodzi niecałe 3,5l.
Chciałbym zmniejszyć ten koszt i nie widzę problemu z wlaniem czegoś o połowę tańszego.

Jazda głównie miejska. Samochód często widzi czerwone pole, ale oczywiście po osiągnięciu temperatury roboczej.
 
Na forum Alfaholików sporo ludzi ma MiTo czy Giulietty z MA i używa dodatków Archoila więc raczej nie szkodzą. Ciśnienie oleju reguluje pompa, dodatki obniżające tarcie nie powinny mieć wpływu na ten parametr. Generalnie silniki z MA jeżdżą chyba na wszystkim co ma wygląd zbliżony do oleju i lepkość 5W-40 (albo 5W-30 - zależy od samochodu).

Co do zmiany oleju to zależy jak bardzo ci zależy :)

Dużo lepiej, ale też tylko trochę taniej to wg mnie Motul 300V 5W-40. Powinien być do wyrwania za 200-220 złotych.
Dużo taniej (u oficjalnego dystrybutora w okolicy 150 złotych) eni i-Sint 5W-40.
Penrite HPR5+ 5W-40
Fuchs Titan GT1 5W-40 XTL
 
Parcia na zmianę nie mam, ale czasem chce się spróbować czegoś innego :)
Tym bardziej, jeśli mogłoby zostać trochę grosza w portfelu ;)

Zastanawia mnie jeszcze jedna kwestia - instrukcja zaleca Selenię Abarth 5W40:

abarth2.JPG

I wyszukiwarka Petronas dawniej potwierdzała ten olej, zaś aktualnie wychodzi Selenia Abarth 10W50:

abarth3.JPG


Na chwilę obecną samochód parkuje pod chmurką i nie jest używany codziennie.
Poza tym często zdarza się, że jeździ na krótkich dystansach, stąd pomysł z AR9100.
 
1.4 z Punto może mieć inną konstrukcję MA albo modyfikację programu niż 1.4 z 500 (te nie mają MA) czy 124. Nie ryzykował bym zmiany lepkości zwłaszcza na zimno, bo ta robocza to pewnie jeszcze by uszła. Zwłaszcza że zmiana oleju może mieć związek z wycofaniem 124 i zostawieniem w produkcji/sprzedaży tylko 500. A te mają przecież T-Jeta a nie MA.
 
Sprawdziłem instrukcję do Abartha 124, również multiair - domyślnie zalecana jest tak samo Selenia Abarth 5W40.
Ale poza normą ABARTH N°0102 instrukcja podaje normy ACEA C3 / API SN + 9.55535-GH2 lub MS-12991.

Idąc tym tropem co byście polecili? Zależy mi na wysokim TBN i niskim NOACK.

RAVENOL VST SAE 5W-40?
 
Last edited:
VST to nie C3, wysoki popiół.
Orlen MaxExpert 5w40 C3 mial w rosyjskim teście Noack 8.2,
cena = 1/3 Selenii
Analiza tez na tym forum.
Na interwał 7tys wystarczy.

Pozdrawiam,
 
VST to nie C3, wysoki popiół.
Orlen MaxExpert 5w40 C3 mial w rosyjskim teście Noack 8.2,
cena = 1/3 Selenii
Analiza tez na tym forum.
Na interwał 7tys wystarczy.

Pozdrawiam,
A kto powiedział, że musi byc C3? Jest też API SN oraz norma Fiata, która VST spełnia. Bralbym VST lub z tanszych Shell Helix Ultra 5W40
 
Oryginał Selenia Abarth to raczej olej niskopopiołowy, więc 5w40 C3 jak najbardziej

Niestety odnośnie norm Selenii Abarth 5W40 wiadomo tylko tyle, że spełnia normę ABARTH N°0102, czyli nic.


A kto powiedział, że musi byc C3? Jest też API SN oraz norma Fiata, która VST spełnia.

No właśnie VST spełnia API SN, oraz 9.55535-GH2 i MS-12991, dlatego go zaproponowałem..
Auto nie ma filtra DPF, więc może 1% popiołów nie zrobiłby krzywdy aktywatorowi MultiAir :rolleyes:

Tu na przykład jest oferowany w zestawie dedykowanym do 124 Abarth z MA.
Pytanie czy brak wymagań C3 w Stanach to kwestia różnic konstrukcyjnych czy ekologii 🤔
(mam nadzieję, że link zostanie potraktowany orientacyjnie, a nie jako reklama.. zwłaszcza, że sklep zagraniczny, a zastosowanie niszowe)

Kusi mnie ten Ravenol Turbo VST - wypada dobrze cenowo i chciałbym spróbować PAO.
W razie czego można go dodatkowo wzbogacić AR9100?
 
Masz wybór, albo możesz stosować olej 5w40 C3 i niektóre z nich mają dodatkową normę GH2 albo nowoczesny SN, jak widać po parametrach ale też analizach ten Ravenol ma nowoczesną formułę stąd popiół nie jest wysoki. AR9100 można dodać ale imho z C3 lepszy duet. Na forum jest VOA Eurola Fluence to właśnie mocna C3 ze spełnieniem normy Fiata.
 
No i w sumie do Fiatów oraz Alf z Multiair dedykowane są oleje Selenia K Pure Energy oraz Selenia Sport Power, oba spełniają C3.

Adam, masz może jakąś propozycję od siebie?
 
VST spokojnie się sprawdzi natomiast na forum AR ludzie mieli sporo problemów z systemem MA na oryginalnym oleju nawet nasz forumowy kolega Pablo zajmujący się włoszczyzną może to potwierdzić.

Co do C3 na stany to tam nie jest wymagany bo ACEA to organizacja europejska, w stanach mają swoją API.
 
Last edited by a moderator:
Ja mogę polecić z czystym sumieniem olej, który sie u mnie bardzo dobrze sprawdził i to nie w jednym aucie Orlen Max Expert 5w40 C3. UOA znajdziesz na forum. Zresztą ta propozycja już tu padła.
Włosi stosują C3 (nie pamiętam gdzie wyczytałem) ze względu na IVD.
 
na forum AR ludzie mieli sporo problemów z systemem MA na oryginalnym oleju nawet nasz forumowy kolega Pablo zajmujący się włoszczyzną może to potwierdzić.

Wiem, zwłaszcza do 2011r. Mój jest z 2012, więc niby poprawiony + nie lałem Selenię Abarth, nie K Pure Energy.

Mam jeszcze pytanie odnośnie lepkości w 100°C - nie jestem fizykiem/chemikiem i dla mnie to tylko cyferki.
Czy w praktyce różnica między lepkością 15.2 (Selenia Abarth 5W40), a ~14 (Ravenol, Eurol, Orlen) jest duża?

Przypominam, że auto jest dość wysilone i używane bardziej dla frajdy, czyli z wykorzystaniem jego potencjału.
 
Witam,

Jest jeszcze Selenia STAR Pure Energy 5w40 C3 - Alfa zaleca ten olej do 1.4 MA.

Mam u siebie zalane do Alfy 1.4 MA 170KM - Eurol Fluence 5W-40 plus AR9100.
Z obserwacji po 1kkm:
-spalanie trochę spadło
-silnik pracuje ciszej i trochę dłużej się nagrzewa

Cena ok 120zł za 5 litrów oleju z aprobatą MB 229.51 :)
 
Back
Top