• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir

lightlover

Użytkownik
Samochód
Abarth Punto EVO 1.4T MultiAir | Audi A6 C6 3.0TDI Allroad | Fiat Ducato 3.0 MultiJet
Marka samochodu
Abarth Punto EVO
Budżet/ile litrów
250zł/4l
Styl jazdy
Silnik
1.4T MultiAir 165KM
Data produkcji
2012
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
ABARTH N°0102
Jaki olej masz obecnie
Petronas Selenia Abarth 5W40
Witajcie,

Zwracam się do Was z kolejną prośbą o dobór oleju, tym razem pacjent to Abarth Punto EVO z przebiegiem 65tys km.
Silnik 1.4 Turbo benzyna z systemem MultiAir, czyli praca zaworów ssących sterowana jest ciśnieniem oleju, a nie wałkiem rozrządu.

Od nowości stosuję dedykowany olej, czyli Selenia Abarth 5W40:

abarth.png

Wymiana co roku, na wiosnę (interwał ok 6-7tys km).
Na tegoroczną wymianę mam już przygotowaną Selenię, do której planuję dodać AR9100. Czy to dobry pomysł?

W przyszłości chciałbym spróbować czegoś nowego i tu liczę na Waszą pomoc.
Obecny olej kosztuje mnie 280zł za 4 litry, do silnika wchodzi niecałe 3,5l.
Chciałbym zmniejszyć ten koszt i nie widzę problemu z wlaniem czegoś o połowę tańszego.

Jazda głównie miejska. Samochód często widzi czerwone pole, ale oczywiście po osiągnięciu temperatury roboczej.
 
W takim razie zróbmy głosowanie ;)

1) Ravenol Turbo VST 5W-40
2) Eurol Fluence 5W40

Bez patrzenia na aspekt cenowy.
 
Pakuj na pokład dwa Eurole i będziesz równie zadowolony :)

Chyba że naprawdę upalasz tego Fiacika to zalej VST
 
VST jest be wątpienia lepszy od Fluence 5W40 ale to i tak wybór pomiędzy dwoma bardzo dobrymi olejami i każdy z nich będzie więcej niż dobry. Bez patrzenia na kasę brał bym VST ale lepszy stosunek cena/jakość ma Eurol. Każdy wybór będzie dobry jak by na to nie patrzeć.
 
Ok, czyli VST czy może coś zupełnie innego w podobnej cenie?
A może jest jeszcze coś innego, do czego byłoby warto dopłacić? :)
 
Oleje wyżej to już przerost formy nad treścią do tego punto. Niby można coś lepszego ale pytanie w jakim celu? ;)
 
Jest u mnie od nowości i chciałbym żeby został ze mną jak najdłużej ;)
Wobec czego zależy mi na dobrej ochronie turbinki oraz bezawaryjnej pracy modułu MultiAir.

Mam jeszcze pytanie o uszczelki - co najbardziej wpływa na ich starzenie się?
Wybór oleju ma na to duży wpływ? Są firmy które kładą większy nacisk na ich ochronę?
 
MultiAir dużo w tym temacie na forum alfaholików.
 
Na temat oleju do MA powstały doktoraty niemal na alfaholicy.org
Czy MA masz nadal fabryczny i jaki masz przebieg?
Na początku Alfa w instrukcji zalecała Selenia PE 5W40 ale jak zaczęły padać multiairy to w instrukcji od 2014 zaleca już Selenia Digitek 0w30 i wg mojej najlepszej wiedzy 0W30 to jest właściwa klasa do silników z MA. Ja bym szedł właśnie w tą Selenie i używam jej w Giulietta, jednak teraz mechanik mi polecił Penrite 0W30 Enviro + i nie wiem czy nie zmienić.
 
Przebieg niecałe 66tys. km, MultiAir nie ruszany, auto z 2012r.

Z tą różnicą, że moje Punto to Abarth i instrukcja zaleca Selenię Abarth 5W40, która ma jeszcze większą lepkość od Selenii Pure Energy 5W40.
 
Tak, ale FCA zmieniło zdanie co do oleju w silnikach z modułem MA. W module są bardzo wąskie kanaliki i im rzadszy olej tym lepiej. Nie bez kozery zmienili zalecenia do silników bo po prostu padały. W nowych Giuliach i Stelvio z MA też zalecają 0W30.
 
Pytanie ile w tym kwestii technicznych, a ile ekonomii/ekologii.. bo tegoroczna instrukcja wciąż zaleca Selenię Abarth 5W40 do modelu Abarth 124, również z MA.
 
Witam ponownie,

Zbliża się czas na wymianę :)

Brać Ravenol Turbo VST i nie bać się braku normy C3?
 
Jeśli chcesz mieć C3, to weź Aral Supertronic 0W40. Oprócz Arala, Meguin Super Leichtlauf, albo na przykład Mobil 1 FS 0W40.

Wysłane z mojego Redmi Note 8 Pro przy użyciu Tapatalka
 
Witajcie.

Niedługo kolejna wymiana.
Na Ravenolu nie zauważyłem niczego niepokojącego, ale zastanawiam się co zalać tym razem ;)

Zastanawiam się nad PMO 5w40 eXtreme EST PAO + Ester, jednak tu wraca kwestia normy C3.
VST ma zawartość popiołów na poziomie 1.05%, zaś PMO 1.33%

Czy może mieć to jakiś (negatywny) wpływ na MultiAir? Czy jeśli auto nie ma GPF, to nie ma się czym przejmować?

Mój drugi typ to Millers EE Performance C3 5W40.

Co Wy o tym sądzicie? Ewentualnie może ktoś ma inną sugestię?
 
Back
Top