Łopatologicznie ,mądre ładowarki to takie co kontrolują stan aku podczas ładowania , lub efekty swojej pracy i do tego temp. ładowanego aku , jeśli był by zbyt ciepły to przerywają same ładowanie czasowo i po czasie wznawiają . Mogą też być podpięte na dłużej i w miarę spadku aku podładowywać go .To i więcej opcji odróżnia je od starszych prostowników , które walą na ślepo . Dzięki tym mądrym ponoć ,nawet korków nie trzeba wykręcać ,o ile aku ma odpowietrzenie .
Teraz już to wiem i jest dokładnie tak jak piszesz
Poznałem po twoim opisie , bo czy Nissan czy Renault to to samo obecnie jest . Niestety muszę Cię zmartwić ,system z Nissana i prawdopodobnie bliźniaczy jak u Ciebie w Renault jest gorszy niż w Toyocie . O ile w Toyocie proste zachowania dają wymierne efekty , to w Nissan/Renault systemie jest z tym sporo gorzej . Czyli w Toyocie system jakby jest bardziej dostosowujący się do stanu aku i temp zewnętrznej . Natomiast w Nissanie system jest bardziej bierny i mało zmiennych bierze pod uwagę . W lato jako tako , a w zimę ja stosuje odpięcie od klemy - wtyczki tego systemu , wtedy przy braku widoczności stanu aku przez system , ładowanie wskakuje na stałe na 14.7V ,które w miarę upływu jazdy spada jedynie na 14.3V . Nie polecam odpinać latem ,bo mniejsze spadki ,kwestia ile aku ma lat i jaki stan , podupadłemu i w lato to nie zaszkodzi ,ale dobremu w miarę nowemu już może . U mnie na rocznym w lato po odpięciu wtyczki i ładowaniu max ,po byle odcinku robiło się 13.18V ,sprawdzane od razu po postoju.
Zasadnicza różnica między systemami :
Toyota ,zima ,odpalasz i ładowanie mimo LED dzień wskakuje na 14.coś do czasu aż aku się podładuje ,czyli tak bardziej badawczo i myśleniowo . Z życia wiem ,że to może trwać chwilę po odpaleniu , 7km ,15km a nawet w tamtą zimę trasa -4C ,postój pod chmurą z 2h i droga powrotna . No i wtedy przez 2 x 30km było mimo LED dzień ,cały czas ponad 14V .
Nissan ,obojętnie jaka pora roku ,LED dzień ,odpalasz i po 1min z 14 coś V spada na 12 V i nie reaguje ,non stop tak samo . Tylko jak były spore mrozy to widziałem w trakcie jazdy ,że ładowanie coś tam wzrastało .
Toyota ,LED dzień , obojętnie czy zwalniasz na biegu czy luzie ,ładowanie wskakuje na 14.5-14.7V.
Nissan , LED dzień , tylko podczas zwalniania na biegu ładowanie idzie na max , na luzie przy dolocie nie zmienia się i jest dalej 12V .
W Nissanie kilka razy odpinałem wtyczkę i przez kilka mc sprawdzałem kiedy ten system po podpięciu ponownie zaczyna normalnie działać . Bo po odpięciu wtyczki klemy - i podpięciu ,tak normalnie trzeba jechać na kompa ,skasować błędy i kolejnego dnia mądre ładowanie powraca z huśtawką V . Ale po podpięciu wtyczki ponownie do klemy - ,w odpowiednich warunkach system sam zaczyna działać poprawnie , przez pewien czas mimo podpięcia wtyczki nadal ładowanie jest max . Ja sprawdziłem co powoduje ,że system po błędzie odpinania i podpinania sam wraca do normalnej huśtawkowej pracy .
Np moja Optimate jeśli „wyczuje” ze aku jest poza pojazdem to mocno rozładowane akumulatory traktuje napięciem 22V ten sam scenariusz w aucie już „tylko” 16V.
Dokładnie widzi kiedy można max ,a kiedy z rezerwą . No i to co wysyła do aku taka ,a zwykły prostownik to nie to samo . Podobnie jak w gniazdku ,prąd nie ma pełnej sinusoidy ,dopiero np. UPS prostuje tą sytuację i wtedy delikatne ustrojstwa nie są tak męczone .
Wczoraj byłem w lokalnym sklepie zajmującym się sprzedażą tylko i wyłącznie akumulatorów i pan powiedział, że stwierdzenie że AGM nie lubi wysokich temperatur to mit. Mówił to z własnego doświadczenia, gdzie w prywatnym aucie od 8 lat ma fabrycznego AGM'a oraz uwaga... szkoleń Varty w których brał udział
Może i technologia AGM poszła do przodu , może producenci ściemniają ,a może w sklepie widzą więcej marży na AGM-ie ,niż na zwykłych . Nie miem .
można spokojnie przełożyć z diesla do mniej wymagającej benzyny i nadal wystarczy.
A nie będzie za dużo Ah , i w PB może być niedoładowany . Z reguły do diesla Ah jest wysokawo .
właśnie ładuję akumulator Varta z logiem Toyota....ma 11 lat a auto ma 5 lat
Też mam w toyocie Varta ori , 7 lat tyle samo ma auto , no i przez kombinacje systemowe moje jest już OK , a było 12.11V .