• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo 159 1.9 8V JTDm 170KM

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo 159
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
Silnik
1.9 8V 170KM Przebieg 290tyś km
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 spełniający normę Fiat 9.55535-S2
Jaki olej masz obecnie
Motul X-Cees 5W40 ACEA A3/B4
Dzień dobry,

Trochę o mnie i o samochodzie:

Styl jazdy: Dynamiczny. Głównie trasy z prędkościami głównie 120km/h, momentami 200km/h.

Silnik: 1.9 8V z mechaniczną regulacją luzu zaworowego. Stan oleju między wymianami się nie zmienia.

Wcześniej do Alfy ktoś wlał olej którego nie należy stosować w silnikach z filtrem cząstek stałych. Poprzedni właściciel wymieniał olej zawsze co 10 tyś, ale nigdy nie stosował olejów przeznaczonych do DPF (mimo to DPF działa prawidłowo) . Mam parę pytań, które wypunktuję w celu łatwiejszego udzielania odpowiedzi.


1) Auto ma podniesioną moc ze 120KM na 170KM. W związku z tym, czy zasadne jest używanie oleju 5W40 w miejsce zalecanego przez producenta 5W30?
2) Czy powinienem stosować olej bez spełnienia normy / aprobaty producenta? (Myślałem o Lotosie Aurum 5W40 C3)
3) Dodatek AR9100 do tańszego oleju (Lotos + AR), czy coś droższego zawierającego od razu np. molibden


Pozdrawiam
 
Podkładki. W sumie blaszki ;)

1) 8 zaworowe JTD są pancerne i wydajne termicznie, nie ma sensu zmiany lepkości, ale też im nie zaszkodzi. Konstrukcyjnie ten silnik stanowi rozwinięcie starego JTD jeżdżącego fabrycznie na 5W-40.

2) Powinieneś? Nie. Możesz? Tak. Jedyne oleje spełniające normy Fiata to Selenie i oleje Petronas (to samo). Możesz bez problemu lać oleje jeżeli będą spełniać normę C3 (są mniej więcej równoważne). To Aurum będzie dobrym olejem, alternatywnie możesz rozważyć orlenowską konkurencję: MaxExpert C3 5W-40.

3) Wg mnie nie ma sensu stosowanie dodatków, ale jeżeli chcesz to są tutaj koledzy dodający różne rzeczy do olejów którzy ci pewnie coś doradzą.
 
Dzięki za szybkie odpowiedzi :)

Z tym 5W40 zamiast 5W30 wziąłem stąd, że do silnika 2.4 JTDm (ta sama jednostka, jeden cylinder więcej) producent zaleca właśnie 5w40. Myślałem, że jest tutaj jakaś zależność, między mocą a lepkością oleju.
 
A ta norma do fiata to czasem nie s1 5w30 acea c2
 
S1 to C2 natomiast S2 to C3. Z normą S2 są lepkości 5W30 i 5W40
20201019_171843.jpg
 
Z normą S2 chyba nie ma oleju w klasie lepkości 5w30. Ja przynajmniej takiego nie widziałem.
 
Żadnych dodatków. Kupisz dobry olej to będziesz miał pewność że jest zgodny z normami - po coś przecież są.
 
Dobry olej to pojęcie względne, dlatego też założyłem ten temat.

W teście Lotosa na tym forum przeczytałem, że to "za te pieniądze dobry olej" Dlatego chciałem się dowiedzieć, czy do mojego samochodu będzie odpowiedni, czy może z jakiegoś względu warto go poprawić lub wlać coś innego.

Co do normy S1 lub S2 nie jestem pewien, ale w trakcie trwania produkcji 159 zalecane oleje się zmieniały, więc może stąd to zamieszanie.
 
Do tego sinika oznaczonego Z19DT Opel w Astrze H zaleca/zalecał GM Dexos2 czyli C3 w lepkościach poniżej -25*C 0W30 0W40 i powyżej -25*C 5W30 i 5W40. Niby to silnik fiata ale C2 to trochę z cienko jak na moje widzi mi się.

Co do normy S1 lub S2 nie jestem pewien, ale w trakcie trwania produkcji 159 zalecane oleje się zmieniały, więc może stąd to zamieszanie.

W Grande Punto 1.3 Multijet była ta sama historia, zalecenia zmieniały się w trakcie. Ale najlepiej mu było na oleju 5W30 z aprobatą VW 504/507.
 
Z tego co kojarzę to norma 504/507 jest przyznawana olejom typu Long Life. Czy stosowanie takich olejów, przy interwałach rzędu 10tyś km, ma jakieś uzasadnienie?

Niestety nie ma na tym forum analizy Lotosa Aurum 5W40 C3 oraz Lotosa Aurum 5W30 504/507, abym mógł sam sobie porównać zawartość dodatków. Chyba, że ktoś widział takie porównanie i jest w stanie powiedzieć który jest lepszy.

Edit: Przepraszam za zamieszanie z normami, źle spojrzałem do instrukcji...
 
Zróbmy zrzutke i się dowiemy
Ten olej spełnia też normę c2
 
Chodzi o 5w30 c2/3 Aurum
 
Lotos już od 1000km pływa w silniku. Nowy olej bardzo szybko ściemniał, już po 2 minutach pracy, był brązowy, więc potraktuję go jako olej płuczący i po 5000 zmienię. (Chyba, że panikuję i to normalne w dieslu)

Następny olej jaki wleci to będzie 5W30 C2. Budżet 200zł / 5l.

Zastanawiam się nad Eurolem FE 5W30 C2. Cena wydaje się korzystna i jest zdecydowanie w dolnym przedziale (110zł / 5l) ale jestem skłonny dopłacić nawet drugie tyle do dobrego oleju. Słucham propozycji :)
 
Last edited:
Back
Top