• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo 159 1.9 8V JTDm 170KM

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo 159
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
Silnik
1.9 8V 170KM Przebieg 290tyś km
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 spełniający normę Fiat 9.55535-S2
Jaki olej masz obecnie
Motul X-Cees 5W40 ACEA A3/B4
Dzień dobry,

Trochę o mnie i o samochodzie:

Styl jazdy: Dynamiczny. Głównie trasy z prędkościami głównie 120km/h, momentami 200km/h.

Silnik: 1.9 8V z mechaniczną regulacją luzu zaworowego. Stan oleju między wymianami się nie zmienia.

Wcześniej do Alfy ktoś wlał olej którego nie należy stosować w silnikach z filtrem cząstek stałych. Poprzedni właściciel wymieniał olej zawsze co 10 tyś, ale nigdy nie stosował olejów przeznaczonych do DPF (mimo to DPF działa prawidłowo) . Mam parę pytań, które wypunktuję w celu łatwiejszego udzielania odpowiedzi.


1) Auto ma podniesioną moc ze 120KM na 170KM. W związku z tym, czy zasadne jest używanie oleju 5W40 w miejsce zalecanego przez producenta 5W30?
2) Czy powinienem stosować olej bez spełnienia normy / aprobaty producenta? (Myślałem o Lotosie Aurum 5W40 C3)
3) Dodatek AR9100 do tańszego oleju (Lotos + AR), czy coś droższego zawierającego od razu np. molibden


Pozdrawiam
 
Czy olej o danych parametrach można stosować w silniku wysokoprężnym? (Pytam z uwagi na brak normy API CX)

LEPKOŚĆ: 5W30
API SM / SN
ACEA C2, C3
MB-Approval 229.31/229.51/229.52
Volkswagen 504 00 / 507 00
GM dexos2
Porsche C30
PSA B712290
Jak najbardziej. Nie wiem co to za olej ale patrząc po normach to spokojnie do 1.9 jtd możesz go lać.
 
Koledzy wiem że każdy może mieć inne zdanie ale jeśli auto posiada DPF to olej nie może być zalany 5w40 zamiast 5w30 który jest mniej popiołowy z tego co mi wiadomo. Każdy z nas wie że olej 5w40 na pewno będzie lepszy pod względem filmu olejowego i wytrzymałości temperaturowej ale dla dpf nie jest on dobry. Możecie się ze mną nie zgadzać ale chyba tak jest.
 
Koledzy wiem że każdy może mieć inne zdanie ale jeśli auto posiada DPF to olej nie może być zalany 5w40 zamiast 5w30 który jest mniej popiołowy z tego co mi wiadomo. Każdy z nas wie że olej 5w40 na pewno będzie lepszy pod względem filmu olejowego i wytrzymałości temperaturowej ale dla dpf nie jest on dobry. Możecie się ze mną nie zgadzać ale chyba tak jest.
Akurat wpływ lepkości na DPF jest żaden. DPF jest zapychany przez popioły z siatki i fosforu tzw. SAPS. Dlatego producenci produkują oleje MIDSAPS i LOWSAPS, które w przypadku spalenia oleju przez silnik wydzielają mniej tych popiołów.
 
Lepkośc a poziom popiolów to 2 zupełnie różne sprawy. W tym silniku jeśli jest dpf to można zastosować zarówno olej o lepkości 5W30 jak i 5W40 a także niektóre 0W30 i 0W40. Wazne aby była norma C3 lub ewentualnie C2.
 
Back
Top