• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Alfa Romeo 159 1.9 8V JTDm 170KM

Speedmaniac41

Użytkownik
Samochód
Alfa Romeo Giulietta QV 1.75TBi TCT
Marka samochodu
Alfa Romeo 159
Budżet/ile litrów
150/5
Styl jazdy
Silnik
1.9 8V 170KM Przebieg 290tyś km
Data produkcji
2007
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30 spełniający normę Fiat 9.55535-S2
Jaki olej masz obecnie
Motul X-Cees 5W40 ACEA A3/B4
Dzień dobry,

Trochę o mnie i o samochodzie:

Styl jazdy: Dynamiczny. Głównie trasy z prędkościami głównie 120km/h, momentami 200km/h.

Silnik: 1.9 8V z mechaniczną regulacją luzu zaworowego. Stan oleju między wymianami się nie zmienia.

Wcześniej do Alfy ktoś wlał olej którego nie należy stosować w silnikach z filtrem cząstek stałych. Poprzedni właściciel wymieniał olej zawsze co 10 tyś, ale nigdy nie stosował olejów przeznaczonych do DPF (mimo to DPF działa prawidłowo) . Mam parę pytań, które wypunktuję w celu łatwiejszego udzielania odpowiedzi.


1) Auto ma podniesioną moc ze 120KM na 170KM. W związku z tym, czy zasadne jest używanie oleju 5W40 w miejsce zalecanego przez producenta 5W30?
2) Czy powinienem stosować olej bez spełnienia normy / aprobaty producenta? (Myślałem o Lotosie Aurum 5W40 C3)
3) Dodatek AR9100 do tańszego oleju (Lotos + AR), czy coś droższego zawierającego od razu np. molibden


Pozdrawiam
 
Texaco Havoline ProDS M 5W-30 C2 może? Biorąc pod uwagę wszystko co wiadomo o olejach Texaco to nie będzie odstawał jakościowo od Eurola jeżeli spojrzeć na analizę ProDS P 0W-30 C2.
 
Samochód ma podniesioną o ponad 40% moc, którą wykorzystujesz, więc ciężko uznać że zalecenia producenta są dalej aktualne..
Ja bym zalał co najmniej 5w30 C3

Pozdrawiam,
 
Tym szybkim ściemnieniem oleju się nie martw. To w dieslu normalne. Nawet jak użyjesz płukanki i długo czekasz na spłynięcie oleju to i tak po 200-400 km olej będzie czarny. Jeśli 5W30 to może: Castrol Magnatec Stop Start 5W30 C2. Patrzyłem na Shella oraz Mobil-a, ale tam wyszukiwarki zalecają do AR 159 oleje o lepkości 5W40 lub 5W50. Poza tym olejów 5W30 z normą C2 jest mnóstwo. Może Ktoś obeznany z Alfą się wypowie.
 
Samochód ma podniesioną o ponad 40% moc, którą wykorzystujesz, więc ciężko uznać że zalecenia producenta są dalej aktualne..
Ja bym zalał co najmniej 5w30 C3

Pozdrawiam,
Czyli Twoim zdaniem C2 może nie zapewnić odpowiedniej ochrony w tym przypadku? Faktem jest, że Alfa w przypadku silnika 2.4JTDm 210KM (87.5KM/litr u mnie jest 89.5KM/litr) zalecała 5W40 Full saps, pomimo wyposażenia samochodu w DPF. To może zmieńmy trochę zasady ;) Budżet 200zł / 5l i dowolny olej który będzie Waszym zdaniem dobry.;)

Prosiłbym też o wyjaśnienie mi dlaczego producent dopuszcza Full-Saps do DPF, bo moim zdaniem jest to technologicznie niepoprawne i nie chciałbym takiego stosować.
 
Last edited:
Miałem Bravo z tym silnikiem i filtrem DPF. Przez 6 lat samochód był serwisowany w autoryzowanej stacji obsługi w Niemczech i zalewano tam Selenię 5W40 zamiast 5W30. Zresztą te motory miały zalecany 5W30 tylko ze względu na niskie popioły i DPF.
Na początku lałem Shella 5W30 (wtedy miał nazwę Helix Ultra Extra) który miał normę Fiata pod ten motor. Jako że bardziej miałem zaufanie do 5W40, to zmieniłem na Motul X-Clean C3 5W40, który również miał normę Fiata. Na jednym i drugim oleju silnik sprawował się bardzo dobrze i mogę z czystym sumieniem polecić. U mnie było 60.000 km bezawaryjnej jazdy.
 
Lotos Aurum C3 5w40 + AR9100. Można stosować z filtrami DPF (obniżone popioły), poza tym w takim duecie to bardzo wysoki poziom ochrony. AR9100 oprócz ochrony, wspomaga czyszczenie i neutralizację kwasów (podbity TBN bez podnoszenia popiołów).

Cały set bez problemów zmieści się w 200zl.

Analiza oleju na forum:

Temat o AR9100:
 
Last edited by a moderator:
Dzięki, czyli wyszło, że zestaw który mam teraz jest odpowiedni i najlepiej niczego nie ruszać. Czasami człowiek za dużo kombinuje... ;)
 
To jest 19. 8V i tam bardzo dobrze sprawdza się lepkość 5W40. Mój typ dla tego silnika to Eurol Fluence 5W40 + Archoil AR9100. Można też jakiegoś full spasa solo - np. Ravrnol VST 5W40 czy Meguina SL 5W40 - oba o co najmniej klasę lepsze od Motula.
 
Alfa Romeo 159 SW 2.0 16V JTDm 170 KM DPF 2011- zalany tym razem Penrite Enviro+ 5W-40 i Archoil AR9200V2, wcześniej Millers Oils EE Longlife C3 5W-30 i fajnie chodziło JTDm na tym oleju. Silnik po rozsądnym programie 192KM/404Nm żeby C635 nie rozwalić momentem. Jak bym nie miał DPF to lałbym dobre 0W-40.
 
Chodzi o to, że generalnie 0W40 z małymi wyjątkami oznacza olej full saps wiec jak jest dpf to bezpieczniej jest nie robić eksperymentów.
I "moja" 159 też ma dpf-a na miejscu i ma się dobrze (i Alfa i DPF).
 
Wybaczcie Panowie, kiedyś zastanawiałem się nad zakupem 159 i po lekturze forum alfaholików byłem przekonany, że wszyscy mają ten filtr już dawno wycięty.
Co do 0W40 z obniżonymi popiołami, znane mi są Repsol Carrera, Castrol Edge Titanium FST i Aral Super Tronic.
 
W 1.9 8V po programie to ja bym zalał Eurola Fluence 5W40 i doprawił go AR9100. Nic więcej nie trzeba a cenowo taki zestaw wyjdzie atrakcyjnie. Inne dobre 5W40 też się sprawdzi. Może być Penrite czy Millers ale to droższe opcje. Przy częstych wymianach Specol Spec Premium C3 5W40 też daje radę. Swego czasu miałem ten olej u siebie w 1.9 cdti 16v z ar9100 a Kolega mechanik zalewał bardzo często do serwisowanych CDTI i problemów nigdy nie było.
 
Masz racje te silniki generalnie są dość odporne. Ale np. w przypadku olejów 5W30 i przeciągania interwałów pojawiały się np. problemy z braniem oleju. Dotyczyło to głównie oleju GM Dexos 5W30 (ale też taki najczęściej był lany). Full saps do tego silnika jest dopuszczalny jak nie ma ekologii ale po full spasach zdecydowanie bardziej syfi się cały silnik, szczególnie jak właściciel przeciąga interwały.
 
Pytaniem jest, czy zużycie oleju występowało na skutek przeciągniętych interwałów olejowych, czy zbyt małej lepkości oleju. Bo szczerze mówiąc skłaniałbym się ku temu pierwszemu. Mamy bardzo dużo olejów 5W30, które są bardzo dobre i zapewnią silnikowi odpowiedni poziom ochrony.
 
Czy olej o danych parametrach można stosować w silniku wysokoprężnym? (Pytam z uwagi na brak normy API CX)

LEPKOŚĆ: 5W30
API SM / SN
ACEA C2, C3
MB-Approval 229.31/229.51/229.52
Volkswagen 504 00 / 507 00
GM dexos2
Porsche C30
PSA B712290
 
Back
Top