• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Aprobaty producentów samochodów, a cena oleju

a1410

Użytkownik
Samochód
Jaguar X350 XJR
Witam Forumowiczów
Może ktoś z Was Koledzy wie jaki wpływ na cenę oleju silnikowego ma aprobata producenta samochodów. Porównując ceny podobnych olejów różnych producentów widzę pewną zależność, a mianowicie: im więcej aprobat na bańce tym droższy jest zawarty w niej olej...
Ciekaw jestem, czy ktoś rozkminiał ten problem?
Pozdrawiam :)
 
Wydaje się to oczywiste. W dodatku te aprobaty trzeba odnawiać - nie są dane raz na zawsze i na pewno ma to odzwierciedlenie w cenie końcowej. Jakiś konkretów chyba nie uzyskasz, ponieważ są to czysto biznesowe sprawy... Patrząc po detalu to też ciężko dojść do pewnych wniosków, bo jest pełno innych zmiennych po drodze wpływających na cenę końcową dla odbiorcy.
 
im więcej aprobat na bańce tym droższy jest zawarty w niej olej...
Każda aprobata to haracz dla producenta samochodu, czym więcej takich haraczy musi producent oleju zapłacić, tym logiczne wydaje się, że większe koszta zostaną przeniesione na konsumenta.
 
Różnie wpływa. Na przykład Total Quartz 5W40 ma 229.5, a jednak to tani olej, Cyclon magma podobnie. Muszą przycinać na czymś innym. Lotos np. stracil 229.5 i LL01, a podrożał.
Poza tym do posiadania odpowiednich aprobat trzeba zastosować lepsze wiskozatory, może więcej lepszej (droższej) bazy. Mam tu na myśli, np. Motula XCess, który ma deklarację 229.5, a Xcess gen 2 ma oficjalną aprobatę.
 
Może Panowie z Castrola wyjaśnią nam te zależności...?
 
Żeby daleko nie sięgać to z krajowej półki: Orlen 5w/40 i Lotos 5w/40, pierwszy praktycznie bez aprobat, drugi z kilkoma i ten drugi droższy przynajmniej o 20%
 
Lotos nie ma już aprobaty MB229.5 miejmy nadzieję, że będzie nadal produkowany i nie ucierpi na jakości. Orlen jak mniemam Classic jest na starszej formulacji API SL(?) Spełnia MB229.1 czyli trzecia liga. To nie są porównywalne oleje.
 
Po mojemu druga vs pierwsza liga 😉

Max live to niższa linia olejów valvo przeznaczona do starszych samochodów czy może o większych przebiegach. Zwykle jedno idzie w parze z drugim. Ta seria nie posiada aprobat tylko spełnia wymagania i w przypadku 5W40 tj MB229.3. Myślę, że różnice wyszłyby w testach np odparowalności czy SSI.
 
Pewnie masz rację, każdą parę olejów można rozebrać na czynniki pierwsze i pokazać, że jednak się różnią. Tak działa marketing i to od wielu dziesięcioleci i to nie tylko w branży olejowej. Nie zmienia to jednak postaci rzeczy, że każda z tych oliw smaruje, wytrzyma bez problemu kilkanaście tysięcy przebiegu i żadna nie doprowadzi do zatarcia silnika. Ustawianie ich w "ligach" nie do końca jest więc trafne, bo jeżeli mówimy liga, to pierwsze skojarzenie mamy z piłką nożną, a tam zdarza się i to wcale nie tak rzadko, że w pucharach zespoły z trzeciej ligi pokonują pierwszoligowców...
Rozpocząłem ten temat, bo olej który stosowałem od wielu lat do wszystkich moich samochodów/ Motul/ ma tych aprobat całą listę i jest sporo droższy od olejów o tej samej lepkości innych firm, które to oleje listy aprobat mają znacznie krótsze, np. Gulf, Total, Texaco czy właśnie Valvoline. Dzięki temu forum obudziłem w sobie chęć na zmiany, bo dostrzegłem, że inne matki też mają ładne córki.
Pozdrawiam :)
 
Last edited:
każdą parę olejów można rozebrać na czynniki pierwsze i pokazać, że jednak się różnią
Oleje się różnią więc i cena się różni. Nie znaczy to że jak wlejesz ten tańszy to silnik się zatrze. Z punktu A do punktu B można przejechać nawet Tico nie potrzeba BMW z silnikiem V8.
 
Zgadza się. Każdy approval to opłata dla producenta pojazdu. Dla europejskich producentów są to dziesiątki tysięcy euro od każdej formulacji oleju rocznie. Na podstawie Castrola wiecie Panowie, że znajduje się czasem kilka produktów z tą samą aprobatą - w zależności od gamy produktu, a więc benefitu jaki dostarcza poza normą lub/i klasą lepkości. Przytoczony przez Was MB dopuszcza wiele klas lepkości stąd np. nie tylko jeden produkt Castrola będzie miał tę aprobatę.
 
Dziękuję za potwierdzenie zasadności moich spostrzeżeń. Pozdrawiam załogę Castrola :) 👍
 
Back
Top