• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Audi 80/A4 B4/B5/B6/B7 Płyn do układu wspomagania

Gdyby ktoś kiedyś szukał to znalazłem coś takiego: Liqui Moly MB 3100, drogie ale mineralne.
 
Kolejny temat po olejach do silnika pod wzgledem dlugosci na forach. Jaki olej do wspomagania w grupie vw :) ja leje atf tak jak jest w większości samochodów i nie zastanawiam sie jaki kolor ,czy mineral czy syntetyk itd.
 
Od razu po wlaniu Prestone przy pierwszej wymianie ze starego płynu kierownica zaczęła chodzić lżej.

Czyli są trzy opcje

Zostać na syntetyku na którym to poprostu dobrze działa
Zalać Prestone na którym działa lepiej ale nie ma info nic o normach
Spróbować półsyntetyk Specola, który spełnia normę a może też sprawia, że wspomaganie będzie sprawniej działać.
 
Czyli są trzy opcje

Zostać na syntetyku na którym to poprostu dobrze działa
Zalać Prestone na którym działa lepiej ale nie ma info nic o normach
Spróbować półsyntetyk Specola, który spełnia normę a może też sprawia, że wspomaganie będzie sprawniej działać.
Jest jeszcze czwarta opcja: Mineralny zielony Febi w białej bańce, który niby spełnia normę.
Jednak patrząc szerzej pewnie każdy płyn hydrauliczny\ATF(który przecież również jest bardziej płynem hydraulicznym niż olejem) będzie jakoś spełniał swoją rolę. Pytanie tylko o kompatybilność z uszczelkami i takie mniej oczywiste sprawy.
Prestone deklaruje że płyn nadaje się do każdego układu chociaż na stany mają wersje do aut azjatyckich, europejskich i amerykańskich a u nas jeden uniwersalny. Stosowałem już przez dłuższy czas w B4 i nic złego się nie stało a obydwa układy wymagają tej samej normy więc jestem spokojny. Nawet na obecnie produkowanych nowych zbiorniczkach płynu do B6 i B7 pisze to samo co na tych montowanych 20 30 lat temu czyli tylko mineralny G002000.

A czy "zostać na syntetyku" to dobre określenie nie wiem. Oryginalnie jest minerał. Chyba że już ktoś zmienił na syntetyk.

No i pytanie czy zalać jakiś AR9100 bądź Xado. Ktoś stosował AR9100 do wspomagania?
 
Last edited:
U mnie w b7 jest płyn koloru słomkowo bezbarwnego .czy to będzie minerał?
Napewno ktoś kiedyś wymieniał bo mam auto dwa lata i ja nie zmieniałem.
 
Na pewno ktoś zmieniał jeśli w B7 ciągle jest przezroczysty :D Raczej jakiś mineralny Prestone bądź coś podobnego. Prestone ma lekką niebieskawą barwę do światła. Mieni się jak nieraz ropa takim niebieskawym połyskiem na wierzchu mimo że sam wydaje się być przezroczysty.
 
Ok.sprawdze czy się mieni
 
No niestety nie mieni się na niebiesko.
Kolor żółtawy słomkowy .
 
Nie ma "niestety". Jak płyn jest czysty, nie śmierdzi, wspomaganie chodzi w porządku, nic nie hałasuje, nie cieknie itd. to znaczy że olej jest odpowiedni i nie masz się czym przejmować. Jak chcesz to możesz spróbować jakiś dodatek a jak nie to zapomnieć o temacie na jakiś czas. Przy następnej wymianie oleju bądź przy innej okazji ponownie skontrolować poziom i organoleptycznie stan płynu.
 
A ja chcialbym poruszyc temat slabniecia wspomagania po mocnym rozgrzaniu silnika. Porownuje dwa plyny- mobil220 (atf2) i mobil 320 (atf3). Ten pierwszy ma lepkosc kinematyczna w 100*c 7,0 a drugi 8,2. Czy na tej podstawie mozna stwierdzic ze wspomaganie bedzie dzialalo lepiej na atf3 po mocnym rozgrzaniu ?
 
Tak bym zakładał. Oleje po rozgrzaniu mają niższą lepkość przez co spada ciśnienie jakie wytwarza pompa. Olej o wyższej lepkości w temperaturach roboczych powinien dawać wyższe ciśnienie i kierownica powinna chodzić lżej jednak pompa będzie wymagać nieco więcej mocy z silnika ale to wartości niezauważalne
 
Ja do swojej pompy ktora wymagala chf oleju zalalem CHF 11S MANNOL 8990 i o dziwo praca cicha oraz uszczelki nie strzeliły.
 
To może i ja opiszę swoje doświadczenia 3 lata temu zaaplikowałem ceramizer do ukł. wspomagania raczej jako prewencja gdyż podczas maksymalnych położeń kierownicy było już słychać lekko pompe. Efektu po zaaplikowaniu nie było zadnego być może dlatego że płyn był stary a być może nawet oryginalny czyli 20 letni. Rok później już wymieniłem cały płyn na nowy ori G004000M2 a wiadomo jest to syntetyczny zamiennik G002 który był mineralny ale ponoć można lać ten nowy G004 mimo że na zbiorniczku piszę że ma być tylko minerał. Po przepłukaniu układu i zalaniu nowego nie było ani lepiej ani gorzej, pojeździłem tak na nim 2 lata i żadnych zmian w pracy pompy czy wspomagania. Ostatnio natomiast zaaplikowałem Xado ex120 i powiem wam że efekt jest niemal natychmiastowy, wyciszyło prawie całkowicie pracę pompy już po kilku kilometrach, więc naprawdę polecam, więcej efektów jak lżej obracającą się kierownicę narazie nie zauważyłem.
 
Dwa lata temu wymieniałem magla w Pasku i również stałem przed dylematem co zalać. Zdecydowałem się na Totala LHM Plus, zielony mineralny. Wszystko działa jak należy.
 
Co do Audi 80 B4 to chłopaki na grupie polecają tylko i wyłącznie Febi 06162 zielony (mineralny). Sam mam 80'tke i być może na wiosnę zrobię wymianę płynu wspomagania na ten właśnie z Febiego.
 
Kupiłem nowy magiel. Na kartonie pisze, że zalany jest olejem shell spirax s2 atf a orginalnie samochód był podobno zalany G004000M2
Czy można zalać układ Febi 06161? Czy trzeba najpierw ten shell wylać żeby nie mieszać?
Jakieś pomysły?
 
Back
Top