• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Audi TT 1.8 t APX

piterpaker

Nowy użytkownik
Samochód
Audi TT
Marka samochodu
Audi TT 1.8t
Budżet/ile litrów
Brak limitu/ 5l
Styl jazdy
Silnik
1.8t
Data produkcji
1999
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40
Jaki olej masz obecnie
5w50 valvoline vr1
Samochod po remoncie silnika 10 tys temu, zerowy lub minimalny pobor oleju. Po skonczeniu docierania, lany 5w50 valvoline vr1. Auto po modach: wydech, intercooler, Downpipe, wtryski itp. Moc 300 km i 410 nm. Jazda rzadko trasa, czesto po miescie, czesto bardzo szybko, raz na pol roku tor.

Czy schodzic na 5w40 ? Jesli jakies dodatki do olejow to jakie ? Prosze o jakies fachowe opinie :)
 
Last edited:
Coś chyba na tym forum TT nie lubiane, bo nikt nie pisze ;d
Masz może czujnik temperatury oleju? Co do lepkości to chyba kwestia jak był silnik pasowany. Jeżeli tak samo jak seria to chyba bym wrócił do 5w40. Najlepiej jakby się wypowiedział ktoś kto lepiej się zna. Do mojego auta eksploatowanego w podobny sposób lałem totala 5w40, a od następnej wymiany mam w planach eurola sl 5w40 + ar9100. Jednak mój silnik dość sporo się różni od twojego, ma 2 cylindry więcej i turbinę mniej oraz do niego wchodzi 1.5 l oleju więcej. Jak zalejesz 5w40 i będziesz rozsądnie jeździł na torze tzn. (kółko na czas i kółko na schłodzenie) to nie powinno się nic stać. Jeżeli masz czujnik temp. oleju to sprawdziłbym czy się nie grzeje przy ostrzejszej jeździe i wtedy wrzucił chłodnicę oleju większą, ale nadal pozostał przy 5w40.
 
Generalnie wg mnie nie ma sensu w 1.8t stosowanie 5w50, chyba, że tak jak wspomniał przedmówca motor inaczej pasowany niż OE.
Ja bym mógł Ci zaproponować Ravenola VST lub bardzo lubianego tu Meguina SL 5w40.
Ja mam u siebie co prawda nie całe 250 KM i obecnie latam na Max Expercie C3 5w40 i jest git, chociaż następna wymiana wleci coś innego, prawdopodobnie Eurol SL 5w40 albo Specol Gold 5w40.
W każdym razie jak u Ciebie nie ma limitu na 5l oleju to spróbuj coś z pierwszej dwójki co podałem a na pewno będziesz zadowolny.

Co do dodatków to niestety nie pomogę, bo nie mam tyle wiedzy :/
 
Jeżeli brak limitu to Redline 5W40.
Do jazdy głownie po mieście nie widzę ekonomicznego uzasadnienia dla zalewania super drogim olejem - to przerost formy nad treścią . I połechtania własnego ego .
W mieście masz dwa nie sprzyjające warunki dla oleju:
niedogrzany silnik/olej
podlewanie oleju benzyną
Ja poszedł bym w porządny olej ze średniej półki i częstsze wymiany .
Ja mam Ravenol 5w40 VST i dzisiaj przy temp zewnętrznej -1 i wcześniejszym uzyciu webasto 20 min, na dystansie 8 km temp oleju nawet nie przekroczyła 50 st C . Silnik (płyn chłodzący) po 2 km miał juz 90stC
Nie wiem czy do miasta nie był by lepszy olej 5w30 kóry szybciej osiąga temp robocza i na krótkich dystansach będzie lepiej chronił silnik
 
Czytając forum wiele razy spotkałem się z wypowiedziami odnośnie szybszego nagrzewania w30 niż w40 . Nikt temu nie zaprzeczył tulko było kiwanie głowami na akceptację tego stwierdzenia . Za szybkość obiegu oleju nie odpowiada CCS i pompowalnosc MRV ? Bo lepkość oleju dla mnie nie jest w tak prosty sposób powiązana z szybkością obiegu . Raczej bazy z których jest zrobiony olej
Czy jestem w błędzie ?
 
Last edited by a moderator:
Lepkość to ciśnienie przez szybkość ścinania.
Szybkość scinania można sobie wyobrazić jako łatwośc płynięcia warstw, tutaj oleju, względem siebie. Czyli coś proporcjonalnego do szybkości obiegu.
Więc ta niby szybkosc to ciśnienie przez lepkośc. Czyli im niższa lepkośc tym większa szybkośc obiegu bo ciśnienie ktore daje pompa jest mniej zależne od lepkości.
Oczywiście to jest duze uproszczenie bo nie ma nic o tarciu olej - metal, które jest rożne dla rożnych metali i skladnikow oleju.

Ja to widzę tak, że olej o mniejszej lepkości szybciej osiąga lepkośc roboczą, więc silnik jest szybciej poprawnie smarowany.
Ale to nie oznacza że szybciej się nagrzeje, bo szybciej cyrkulujący olej moze się bardziej schłodzic np w misce. I takie mam obserwacje 0w16 vs 5w30, na mniej lepkim silnik później łapał temp roboczą.

Pozdrawiam,
 
Czytając forum wiele razy spotkałem się z wypowiedziami odnośnie szybszego nagrzewania w30 niż w40 . Nikt temu nie zaprzeczył tulko było kiwanie głowami na akceptację tego stwierdzenia .
Uczymy się wszyscy (poza tymi, co wszystko wiedzą ;) ).
Prawie, że nikt nie ma dostępu do badań w motoryzacji.
Pada jakieś intrygujące stwierdzenie, wywołując "wojenkę" i rozpoczyna się dyskusja. Samodzielne dociekanie.
Dokładnie tak samo jest w tym przypadku.
Wychodzi na to, że byliśmy w błędzie.
Za szybkość nagrzewania się oleju odpowiada przedziwność cieplna:
a ta pewnie dla różnych klas lepkościowych olejów różni się na pierwszym lub drugim miejscu po przecinku, czyli nieznacznie.
Dodatkowo nie jest określana.

Za szybkość obiegu oleju nie odpowiada CCS i pompowalnosc MRV ?
CCS jest podawany w mocno ujemnej temperaturze, charakterystycznej dla dla zimowej klasy lepkości xW (W jak Winter-zima)
(Przy okazji warto sobie przyswoić zasady oznaczania lepkości olejów:
https://pl.wikipedia.org/wiki/Olej_silnikowy#Klasyfikacja_lepkościowa_olejów_silnikowych )


Bo lepkość oleju dla mnie nie jest w tak prosty sposób powiązana z szybkością obiegu . Raczej bazy z których jest zrobiony olej
Czy jestem w błędzie ?
Szybkość obiegu, czyli natężenie przepływu:
Żeby nie wchodzić w tęgą naukę, popatrz jak olej pompuje silnik:
 
Back
Top