• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Badanie na maszynie 4kulkowej - dyskusja

  • Thread starter Deleted member 7
  • Start date
@SACZI tutaj chodzi po prostu o czysta rywalizacje o powierzchnie, dodatki EP/AW oraz detergenty itp. W przypadku dodania do formulacji POE, w ilosci wiekszej (lub w ogole) niz to przewidzial producent konkretnego dodatku, moze wyjsc odwrotny efekt od zamierzonego, a powodem sa czasteczki POE, ktore z natury sa silnie spolaryzowane, a to oznacza dodatkowa rywalizacje. Dlatego tak wazne jest przetestowane niestandardowej formulacji.
 
Przypomnę, że sam zapoczątkowałeś ta dyskusje wsadzajac jak to mówią kij w mrowisko. Szkoda, ze nie można jej dociagnąć do konca jak zresztą zwykle gdy pojawia się dużo pytań.
Na tym pakiecie mozna zrobic 0.36mm bez dodawania żadnych innych dodatków antiwear itp tylko trzeba badać co wychodzi i dlaczego. Takie badania trwaja długo i sporo kosztują dlatego łatwiej i taniej iść wg gotowej receptury
 
I na co w silniku przekłada się to 0,36? Gdzie występują w silniku takie warunki jak podczas tego testu? Do których elementów i powierzchni tarcia można to odnieść? Dlaczego w jedny labolatorium Asmoil, który się chwali wynikami właśnie rzędu tego 0,35 nie wypadł lepiej od średniaków? Dlaczego Mobil1 też wypadł tak "kiepsko" również eksperymentują ze składem i nie wiedzą co robią? Czy mozesz nam udostępnić analizę tego Venola C3 co w teście wypadł bardzo fajnie?
 
@poziom1989, czyli upraszczając, albo olej "chroni", albo "myje"?

Odnośnie testu "4k", dla mnie to jest znormalizowana wersja testów "PioteraTestera"...
Nie ma w silnikach współpracujących elementów, które maja ze sobą kontakt punktowy, a taki występuje w teście "4K".
Liniowy prędzej - wszelkie mechanizmy napędzane krzywkami, ale nie punktowy.
Więc w jakim celu on funkcjonuje?
 
Test stosowany jest do badania olejów przekładniowych gdzie występują duże naciski na bokach zębów.
 
Nie mam voa tego Venola 5W30 C3. Kiedys badalem 5W40 C3 teoretycznie.
M1 ma własną formulację zupełnie inną niż pozostałe oleje z listy.
Olej silnikowy to jednak nadal środek smarny a nie tylko hydrauliczny. W silniku występują wszystkie tarcia w węzłach tarcia. Wg mnie logicznym jest oczekiwanie lepszego smarowania od oleju, który wykazuje lepsze właściwości smarne od innych badanych w tych samych warunkach.

Obraz to więcej niż 1000 postów więc w załączeniu przykład materiału jednego z wiodących producentów dodatków, składników olejów także silnikowych, na przykładzie tego testu z komentarzem. PCMO to Personal Car Motor Oil.
175f01cce4668854a6ebcdb5ff1957c9.jpg
 
ESTER nie wpływa na zużycie. W AMSOIL 10%, W Mobil ich 5 %, mamy w GTI 15%, ale gorszy wynik w Mobil
Mylisz sie, nawet fachowa literatura o tym wspomina, aby z rozwaga dodawac POE.
 
Witam wszystkich. Śledzę z wielkim zaciekawieniem i zainteresowaniem ten temat. Ciągle jednak czegoś mi tu brakuje. Jak widzę porównanie dotyczy teoretycznie podobnych acz różnych olejów. Czy ktoś mógłby tak rzetelnie powiedzieć jakie są wymagania olejów spełniających normę VW 504/507 w zakresie tego testu? Jestem z tych ludzi którzy nie za bardzo wierzą w materiały promocyjne firm / producentów np. dodatków do olejów. Dodatkowo czemu wszystkie posty dotyczą testu na aparacie czterokołowym? Możecie powiedzieć coś więcej o tych olejach? Widziałem dużo raportów technicznych z mnóstwem różnych danych a tylko jedno jest komentowane.
Pomóżcie ocenić oleje w całości abym swiadomie mógł dokonać wyboru tego co kupię
 
Zadałeś wiele pytań, bardzo ogólnych zresztą. Jeżeli chcesz aby forum pomogło Ci w wyborze oleju załóż swój wątek w odpowiednim dziale. Wątpie żeby ktoś Ci odpowiedził na pytanie: "Możecie powiedzieć coś więcej o tych olejach?" Musisz je trochę sprecyzować :)
 
Posty kręcą się wokół maszyny czterokulkowej bo jeden z użytkowników zamieścił wynik testu. W komentarzach zaczęto sugerować, że taki, a nie inny wynik świadczy o kiepskiej jakości oleju. Niezła panika wybuchła, parę osób chciało zlewać olej z silnika bojąc się, że im się zatrze. Producent oleju obiecał powtórzenie testów w niezależnym laboratorium wraz z porównaniem (głównie chodziło o porównanie z Amsoilem SS) i słowa dotrzymał. Ostatnie posty to kontynuacja tamtej "afery".

Co do pomocy to wszyscy chętnie, tylko "tych olejów" jest mało precyzyjne? Jeżeli potrzebujesz dobrać olej do swojego samochodu to załóż swój temat.

Mocno uogólniając o jakości oleju świadczą oficjalne aprobaty - bo wymuszają na producencie utrzymanie oleju w pewnych widełkach jakościowych. Oleje które "spełniają wymagania", są "polecane do silników wymagających normy", ale nie mają oficjalnej aprobaty w teorii są równie dobre, w praktyce nie ma się 100% pewności że olej faktycznie trzyma się wszystkich wymagań jakościowych. Warto więc sprawdzać czy olej faktycznie ma aprobatę czy tylko gwarancje producenta oleju że spełnia wymagania dla takiej aprobaty. Nie dotyczy to wszystkich norm, bo niektóre jak np. FIAT w zasadzie nie są przyznawane olejom "zewnętrznym" i mają je oleje jednej firmy więc szukając oleju z taką normą w zasadzie jest się zdanym na obietnice producentów, albo oleje Petronas.

Po aprobatach są ogólne normy (ACEA, API, ILSAC, JASO i tak dalej) - olej je spełniający musi spełnić minimum parametrów dla danej normy. Ale tylko minimum więc norma mówi nam, że olej nie będzie "gorszy niż", a nie o tym jak jest dobry.

A na końcu są wszelkiej maści wynalazki, oleje sportowe i tak dalej które nie spełniają żadnych norm, a na karcie produktu mają "przekraczają wymagania norm". Takie oleje mogą być super i ekstra, mogą być ostatnim padłem. Tutaj w zasadzie trzeba wierzyć producentowi, bo jedyne co można zrobić we własnym zakresie to podstawowe badania a one na wszystkie pytania nie odpowiedzą.
 
Last edited:
M1 ma własną formulację zupełnie inną niż pozostałe oleje z listy.

No i co to zmienia? Nadal według postów w tym temacie można odnieść wrażenie, że ExxonMobile również nie wiedział co robi z olejem skoro wynik jeszcze gorszy od Extreme Lubricants

Mylisz sie, nawet fachowa literatura o tym wspomina, aby z rozwaga dodawac POE.
Podasz tytuły chętnie poczytam? :)

I nadal z chęcią się dowiem do współpracy, których elementów w silniku można odnieś test 4ball. Które elementy wywierają na siebie tak duży nacisk i są w taki sam sposób smarowane jak kuli w teście. Śmialiśmy się z Piotra testera, ze maszyna nie odzwierciedla warunków pracy silnika, a ta odzwierciedla?
 
Last edited by a moderator:
I nadal z chęcią się dowiem do współpracy, których elementów w silniku można odnieś test 4ball.
Odpowiedź może nie być prosta :) . Warunki smarowania w trakcie testu mogą zmieniać się zaczynając od granicznych, poprzez mieszane po hydrodynamiczne.
Wszytko zależy jaki jest cel badań, założenia wstępne co do metody i miarodajność osiagnietych wyników.
Stosowanie testu jako badania przesiewowego przy próbach dodatków, o czym wspominał też @wlyszkow, dla mnie ma jak najbardziej sens. Do tego IIRC test był pierwotnie używany.
 
@Plywak, jak tak dalej pójdzie, to PiotTester będzie musiał zostać zatrudniony na forum w charakterze Eksperta ...
Facet robi testy olejów za darmo, wystarczy mu próbkę wysłać.
 
Odpowiedź może nie być prosta :) . Warunki smarowania w trakcie testu mogą zmieniać się zaczynając od granicznych, poprzez mieszane po hydrodynamiczne.
Wszytko zależy jaki jest cel badań, założenia wstępne co do metody i miarodajność osiagnietych wyników.
Stosowanie testu jako badania przesiewowego przy próbach dodatków, o czym wspominał też @wlyszkow, dla mnie ma jak najbardziej sens. Do tego IIRC test był pierwotnie używany.

Mamy podane dokładne warunki testów i w odniesieniu do tych warunków testów zastanawiam się jakie jest ich odniesienie do warunków panujących w silniku. Test przesiewowy przy "projektowaniu" oleju ok ale tutaj się zaczyna ocena produktu końcowego i wróżenia o ochronie na podsawie wyniku testu, który według wielu źródeł dedykowany jest dla olejów przekładniowych. Sam chciałbym wiedzieć jaki w tym przypadku jest cel tych badań? Tylko jeden producent olejów je mocno "promuje" jednak w tym teście nie odbiegał wcale od pozostałych "przeciętniaków" więc gdzie sekret tych testów? Jakoś nie wierzę, ze Venol 5W30 będzie zapewniał taką samą ochronę przeciwzuzyciową jak Amsoil SS ale może się mylę...
 
Dziękuję wszystkim. Wbrew pozorom otrzymałem odpowiedź jakiej potrzebowałem i chciałbym to podsumować avi inni też mogli z tego skorzystać.
1. Pojedyńcze badanie niczego nie dowodzi. Ponieważ w moim przypadku powinienem wybrać wg forumowiczów olej najlepszy jakościowo i cenowo czyli SM/CF 10w40 A3/B4 czyli full ash a co z moim DPF?
2. Przy doborze oleju trzeba kierować się zaleceniami producenta silnika bo to on a nie my wie jaki olej jest potrzebny.
3. Obawiam się też że albo nie ma oficjalnych wymagań VW co do testu na czterokulowcu albo nikt ich nie zna.
4. Myślę że zawsze trzeba kierować się rozsądkiem opartym o badania a nie o jeden test. Bo jak to w życiu nie zawsze to co bardziej słodkie jest smaczniejsze i zdrowsze.
 
3. Obawiam się też że albo nie ma oficjalnych wymagań VW co do testu na czterokulowcu albo nikt ich nie zna.

Nie wiem czy jakakolwiek norma lub aprobata dla oleju silnikowego wymaga badania na aparacie czterokolorowym.
 
No właśnie to forum ja traktuję jako organ doradczy i expercki zatem moje oczekiwania co do wartości merytorycznej były i są wysokie.
 
@Plywak, racja.
Użyłeś słowa dobrze oddającego charakter oceny produktu na podstawie tego testu jako wróżenie.
Z tego powodu nie ma go w na liscie bench testów roznych certyfikatów.
Myślę, ze sila tego testu leży w oddziaływaniu na wyobraźnię. Test może sie wydawać pozornie nieskomplikowany a wynik łatwy do oceny. Efekt jest mierzalny.
Jeden z producentów zauważył, że w jego laboratorium jego produkt osiąga wynik lepszy od pozostałych, z którymi celowo je zestawił i dołączył je do kampanii promocyjnej.
Do tego siła oddziaływania sieci i opiniotworczosci różnych ludzi - i voila :D
 
Last edited:
Takich producentów jest obecnie bardzo wielu, to był przykład. Działanie tego dodatku Lanxessa potwierdza także patent, dodatek jest do dziś stosowany z powodzeniem przez światowego producenta olejów, którego oleje przeszły testy API i ACEA. Tak samo oferowany jest wychwalany tutaj wolfram czy Mo-DTC. Jest to prosty test pokazujący czy składnik AW działa czy nie.
Post automatically merged:

@Plywak działanie POE to absolutne fundamenty - @poziom1989 już to wie to i Ty dasz radę, więcej wiary a nie wszystko na tacy - jesteś w końcu właścicielem domeny Klubu…

Kiedy już Panowie znajdziecie jak działa POE to poproszę o odp na 2 proste pytania:
1. Ile % estrów dopuszcza Infineum w olejach pakietu spec 504 507?
2. Ile można samemu estrów dodać wg zamienności olejów bazowych API (Appendix E dla ułatwienia) aby nadal deklarować API SN bez wymogu powtórzenia testów przeciwzużyciowych Seq III...?

Do czasu tych odp ja idę na L4
 
Last edited by a moderator:
@murgos w punkt dokładnie tak samo uważam, a ilość pytań bez odpowiedzi w tym temacie tylko mnie w tym przekonaniu utwierdza :)
 
Back
Top