Nie do końca tak jest...
Badania na aparacie 4 kulowym są wykonywane bardzo często w wielu różnych projektach środków smarnych do wielu różnych zastosowań bo szybko i niedrogo pozwalają sprawdzić czy użyty pakiet AW/EP działa czy nie co jest ważne przed wysłaniem oleju na drogie badania w celu uzyskania aprobat producentów.
Jeśli ktoś robi setki testów miesięcznie to wie czego może się spodziewać i co chce uzyskać i w projektach, w których ja brałem udział nikt nie wysłał oleju na droższe testy, aprobaty jeśli wynik badań był powyżej 0.600-0.700mm a dobrze skalibrowany aparat daje dokładność i powtarzalność na 3 miejscu po przecinku.
@wlyszkow, ale w teście 4ball kontakt między współpracującymi elementami jest punktowy.
W silnikach, czy w skrzyniach nie ma takiego rodzaju kontaktu.
Występuje liniowy.
Oczywiście to tylko teoria; geometria.
(Kule się zużywają i jest kontakt powierzchniowy)
Czy w takim razie ocena działania dodatków przeciwzużyciowych jest poprawna?
OK, to jest teraz standard branżowy i nikt nie będzie zmieniał metod oceny na takie, jak występują w silniku, ale coś mi tu nie pasuje ...
Czyli mamy kilka osób z wiedzą i zdania podzielone, nie wnikam. Jednak nikt nie raczy wytłumaczyć podstaw ochów, achów tam pod analizą. Nie widać tam krzty wątpliwości.
Nie tylko na ulice a floty oszczędzają każde grosze
www.oilclub.pl
Z czego się bierze " Wynik w czołówce w klasie 504 507", porównanie wyników jakichś, gdzie ?
Ja to widzę tak, jeśli dwa oleje tym testem były by porównane w jednym lab. to będzie OK. Ale porównywanie gdzieś testu jednego oleju, a gdzieś indziej wyniku innego na papierze, to już nie OK.
Nie mam wiedzy, by stawać między wami, sami musicie się zdecydować i określić.
@wlyszkow - tylko na ile to "widać" spowodowane jest danymi z setek (tysięcy) testów i możliwością ich porównania ze składem środka jaki się bada? Jestem w stanie zrozumieć, że istnieje jakaś tam powtarzalność i można wstępnie wyeliminować takie czy inne mieszanki na podstawie zebranych danych. Statystyka królową nauk Ale to się nijak nie przekłada na testy jednostkowe bez dostępu do tych danych.
Chociaż też jestem ciekaw na ile odrzuconych mieszanin sprawdziłoby się w teście silnikowym.
Tu chyba chodzi o testowanie negatywnej hipotezy. Jak olej polegnie na kulkach to i polegnie w testach na aprobaty. Więc tanio i szybko eliminuje się kiepskie formulacje, bazy itp
Zaryzykowałbym stwierdzenie, że jeśli olej trzyma klasę lepkości oczekiwaną i HTHS a test 4k ma max 0.50mm to przejdzie testy silnikowe w zakresie ochrony przeciwzużyciowej. Większość olejów jest z podobnych składników w lekko innych proporcjach. W drugą stronę to trochę zgadywanka, zwłaszcza jeśli wynik jest sporo wyższy od wyniku samego pakietu w rekomendowanym oleju bazowym.
Większość pakietów, których testy znam daje od 0.45 do 0.55 w rekomendowanym HC. Stosując inne mieszanki bazowe albo dodatki można zejść nawet do 0.35 albo i niżej ale można także wystrzelić pod 0.80 co oznacza deaktywację pakietu ochronnego de facto.
Czyli ocena Specol C3 w tym teście, to autorsko/indywidualna sprawa, w oparciu o wyniki w innych projektach, nie koniecznie C3. Brak jest porównania w jakimś spisie tego typu wyników, bo taki nie istnieje. Ktoś pisał tu mi " masz odpowiedź" ale słowa "bardziej odpowiedni" nie wskazują jednoznacznie, tym bardziej, że tego postu już nie ma.
Na ile ten test jest bardziej zasadny dla przekładniowych, a na ile dla silnikowych ?
Czy dla silnikowych to będzie tylko wstępny test, jako jeden z czynników oceny ?
Tutaj macie ciekawy test który mówi wprost że testy internetowe na tych krążkach wałkach śróbkach są nic kompletnie nie warte.
Test 4 kulowy już coś obrazuje pod warunkiem znowu że materiały użyte do testów posiadają jakieś atesty i spełniają jakieś normy.
Kto wygrał w teście ???
Zobaczcie to się zdziwicie !
This site uses cookies to help personalise content, tailor your experience and to keep you logged in if you register.
By continuing to use this site, you are consenting to our use of cookies.