• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Benzyna -skład

Do spalania jest potrzebny tlen, ale to nie on jest spalany, a węgiel.
Spalanie jest lepsze, ale kalorycznosc samej benzyny jest wyzsza niż kalorycznosc tej samej objetosci mixu benzyny z alkoholem.
 
Zależność LO od kaloryczności polega na czymś innym - im większa LO tym łagodniejsze spalanie celem unikania przedwczesnej detonacji.

Aby zmulić mieszankę dodaje się np. pentakarbonylku żelaza, który nie jest ilościowym donorem utleniaczy jest po prostu zamulaczem (w obrazowym skrócie)

Jeśli mieszanka jest zmulona i detonacja przebiega leniwie to większość energii wydalana jest w czasie wydechu i grzeje niepotrzebnie tę cześć cylindra.

Jeśli podniesiemy kompresję, przyspieszymy technicznie zapłon to wyciągamy z takiego paliwa nieci więcej energii dzięki prawidłowo przeprowadzeniu procesu spalania.

Jeśli dodajemy alko, toluen itp to podnosimy odporność na spalanie stukowe osiągane nieco inaczej.

Pamietajmy, że do benzyn koncerny pakują różne kompozycje i proporcje składników wiec ciężko jest selektywnie poprawiać producenta który musi produkować najmniej uciążliwy produkt (związki aromatyczne są reglamentowane ściśle w recepturach, natomiast użytkownik praktycznie może sobie dokomponować składniki bo nie jest audytowany :)

Ważne w spalaniu benzyny aby dopasować się do największej wydajności danego silnika mówiąc bardzo obrazowo.
 
Coś podobnego - powyżej 50% benzyny w benzynie 😉😁
Biorąc pod uwagę że czysta benzyna ma niską liczbę oktanową i trzeba ją dopakować, przy okazji trzeba władować co się da odnośnie dbania o układ wtryskowy plus zadbanie o odpowiednio czyste spalanie mieszanki to i tak dobrze, że mają powyżej 50% :p
 
Dokładnie tak, piszę o tym na forum od paru lat, że wyjściowo benzyna ma mniej niż 80 oktanów, a to dodatki robią zeń produkt standardowy lub uszlachetniony.
 
A gdy ja pisze na rym i innym , ze gdy wracam na niemieckim i zatankuje polskie to odrazu mi komputer pokazuje, ze wiecej pali. Okolo litra wiecej .
T zn gdy jade spokojnie przez Niemcy 120-130 km/h to mam średnią 5,3L / 100
Zatankuje w Zgożelcu i poniższej 6L/100 nie zejdę.
Tu na forum mi pisali , ze wiatr może .
Jakby w Niemczech nie wiało.

Wysłane z mojego 2109119DG przy użyciu Tapatalka
 
LO (liczba oktanowa) jest wyznacznikiem odporności paliwa na spalanie stukowe (detonacyjne) i powiązana ze stopniem sprężania danej jednostki silnikowej.
Silniki z wysokim stopniem kompresji wymagają paliwa o większej liczbie oktanowej.
Im większa liczba oktanowa (LO) tym spalanie paliwa jest łagodniejsze oraz dłuższe.
Im mniejsza liczba oktanowa (LO) tym spalanie paliwa jest bardziej agresywne oraz krótsze.
Zasilanie silnika, który został zaprojektowany do pracy na Pb95, paliwem Pb98 nic nie da oprócz większego drenowania portfela i lepszego samopoczucia kierowcy. W drugą stronę może to się skończyć źle dla silnika przy dłuższym użytkowaniu.

Pamiętacie jeszcze dawne zakupy paliwa znaczy etyliny bo tak to wtedy się nazywało i CPN'iarza wyposażonego w nożyczki😁 oraz operowanie kolorami. Stanie w kolejkach i tankowanie w 20 L kanistry.
  • niebieska (LO 78);
  • zielona (LO 86);
  • żółta (LO 94);
  • purpurową (LO 98) która wszyscy nazywali czerwoną bo tak było łatwiej.
Z użyciem nazwy czerwona można się jeszcze spotkać dziś.

Za wielką wodą wygląda to jeszcze inaczej, mamy paliwo:
  • regular (LO 87);
  • plus (LO 89) tzw. multi-grade (czasami można spotkać wartości LO 88-90);
  • premium (LO91) czasami można spotkać (LO93)
Kiedyś jak czytałem instrukcje do mojego Jeepa to dowiedziałem się, że powinienem tankować paliwo premium (zalecane). Długo zastanawiałem się dlaczego akurat 98 do takiego starego wynalazku z "potężnym" stopniem kompresji wynoszącym aż 8,7:1 😁.
Jak widać nie znając tamtejszych lokalnych warunków można wyciągnąć błędne wnioski.
 
@ozzy1979 Cherokee XJ z jedynym słusznym silnikiem.

@sprajt2 Będę musiał zgłębić ten temat w wolnej chwili. Zawsze człowiek się czegoś nowego dowie.
 
@end Grand Cherokee ZJ z tym ciut mniejszym z dwóch jedynych słusznych.
 
Screenshot_2023-03-08-12-09-13-117_com.android.chrome-edit.jpg
 
A żeby było zabawniej to w USA przy dystrybutorach podawany jest AKI (Anti-Knock Index), który stanowi tak jak w tabeli iloraz liczby badawczej i motorowej (RON+MON/2). Podstawowym paliwem jest AKI 87, nawet europejskie i azjatyckie konstrukcje mają najczęściej dostosowaną mapę pod niższą wartość RON. Niektóre auta mają wyraźnie wpisane w manualach, że należy lać min. 91 AKI, np. Volvo, czyli standardowe EU Pb95.
 
A żeby było zabawniej to w USA przy dystrybutorach podawany jest AKI (Anti-Knock Index)
Tak jak w Polsce Liczba Oktanowa, która też jest wskaźnikiem odporności na spalanie stukowe ... i też jest zabawnie ;)
 
Last edited:
W Polsce masz podaną minimalną wartość liczby badawczej (RON), a nie żaden iloraz.
 
@Alex stanowiącej liczbę oktanową albo inaczej: liczbę oktanową wg metody pomiaru RON
Nie ważne czy to LO wg RON, MON czy ich kombinacja itp, liczba ta stanowi wskaźnik odporności na spalanie stukowe.
 
Back
Top