• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW E39 M5 2001r - dobór oleju.

PabloV8

Użytkownik
Samochód
BMW E38 728ia ; BMW E39 M5 4.9i ; Porsche Cayenne TurboS 4.5i
Marka samochodu
BMW E39 M5 2001r
Budżet/ile litrów
500 / 6.5
Styl jazdy
  1. Normalne użytkowanie
Silnik
4.9 V8 S62B50
Data produkcji
2001
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
Do 1litra w zależności od stylu jazdy
Jakiego oleju wymaga instrukcja
SAE 5W30 lub 10W60 - w zależności od rocznika i biuletynu technicznego BMW
Jaki olej masz obecnie
Penrite Tenths Premium 10W60
Witam wszystkich serdecznie;)

Trafiłem dosyć przypadkowo na forum i chciałbym trochę zgłębić, poszerzyć swoją wiedzę odnośnie doboru odpowiedniego oleju do silnika.
Mam kilka aut i chciałbym o nie zadbać jak najlepiej by służyły mi długo i sprawnie.

Pacjentem w tym poście jest BMW E39 seria5 M5 z 2001r
Auto jeździło, jeździ na oleju 10W60. Zużycie oleju jest znaczne, do litra na 1000km w zależności od stylu jazdy, ale jak wynika z książki serwisowej jest to wartość dopuszczalna.
Co do rodzaju oleju 5w30 czy 10w60 jest duże zamieszanie. BMW oficjalnie na samym początku podawało, że silniki do 03/2000 powinny jeździć na 10w60, a silniki po 03/2000 na oleju 5w30. Później podawało, ze wszystkie silniki M5 S52 powinny jeździć na oleju 10w60.

Chciałbym się dowiedzieć, poradzić jaki/jakiej marki olej byłby najlepszy dla mojego auta/silnika uwzględniając zalecane płukanki i uszlachetniacze.

Dziękuje serdecznie ;)
 
Przy takim poborze przydało by się shamować auto, pomierzyć ciśnienie i zobaczyć czy wszystko jest ok.
 
mobil fs 0w40
Dlaczego akurat 0w40?

Przy takim poborze przydało by się shamować auto, pomierzyć ciśnienie i zobaczyć czy wszystko jest ok.
Auto było hamowane przez poprzedniego właściciela i pokazało prawie seryjną moc, ale fakt, planuje remont silnika w tym lub przyszłym roku. Póki co chciałem się poradzić w sprawie doboru oleju
 
Dobierz jakieś 5w30 lub 5w40 tak aby pasowało do wszystkich aut.
Tanio dobrze
Shell helix ultra.
Jak nie masz na co kasy wydawać to Kroon Oil Poly Tech 5W-40 który w innym temacie proponował @ozzy1979
 
Zgadza się, tez o tym myślałem, tak jak wspominałem w innych postach, nie chce przepłacać jeśli nie przekłada się to na efekty, ale czy 10w60 nie będzie lepszy dla silnika przy wysokich temperaturach pracy i przy obciążeniu ?
Jeśli 10w60 to jaki polecacie ?
 
Last edited by a moderator:
@PabloV8 zalecenie było na 10w60, bo te silniki brutalnie obchodzą się z olejem. Nie tyle chodzi o temp. tylko nietypowo wysoką prędkość ścinania. Miałem kiedyś opracowanie z niemieckiego forum m.in nt olejów do Porsche i BMW M Power ale szlag je trafił. Zalecenia były na HTHS >5. Najlepiej upewnij się na forum BMW lub niemieckim forum jak się teraz sprawy mają. Kojarzę, że zmiany jakieś tam były tak jak piszesz ale chyba nie do końca wyszło i większość użytkowników i tak leje 10w60. Póki co proponowałbym raczej olej typu Motul X-Power 10w60, Total Quartz Racing 10w60 czy Castrol Edge 10w60.
 
@Noel jaki Shear Rate ? Zdajesz sobie sprawe, ze szczytowe wartosci w ukladzie rozrzadu do 10 8  s −1, na pierscieniach siegaja do 10 7  s −1, natomiast lozyska 10 6  s −1. Potrzebne sa konkretne obliczenia np. liczby Sommerfelda, ktore sa wstanie wskazac ewentualne niedobory HTHS. Rowniez brednie wypisujecie, jak lepkosc zbyt wysoka to jeszcze bardziej scina srodek smarny. Tutaj pewnie ca. 3,2 cP bedzie wystarczajacy, nie widze potrzeby wlewac takiego "gluta".

Ale przy tak sporym zuzyciu oleju bym sie zastanowil czy w ogole takie auto w dalszym ciagu trzymac.
 
@poziom1989 opracowanie, które czytałem ok 10 lat temu pochodziło z 2006r, dotyczyło pojazdów produkowanych do tego okresu. Taki był "stan wiedzy olejowej" na początek lat 2000 za naszą zachodnią granicą, prehistoria, nie? Coś się od tamtej pory zmieniło. Dlatego napisałem, żeby przeszukać fora BMW, po drugie olejem OEM do M Power był w tamtym okresie o ile dobrze pamiętam Castrol TWS 10w60. Gluta wymyśliło BMW nie ja, reklamacje do BMW proszę wysyłać.
 
No pewnie, V8 w fajnej budzie, takich już nie będzie. Ja bym chciał, żeby autor się doinformował na forach BMW czy ten silnik tak ma i takie zużycie oleju wynika z pewnych fizycznych wad albo zużycia i tylko remont ratuje czy może dałoby radę podratować sytuację płukankami. No chyba, że takie spożywanie oleju jest wliczone w koszta użytkowania tego samochodu i pomijamy całkowicie tę kwestię.
 
Fajny automobil, co do spalania oleju to niby na forach piszą że tak ma być, niektórzy przerabiają ten układ ala odmy co by za dużo oleju nie szło do dolotu i wstawiają dodatkowe catch tanki. A co do tych wszystkich aut co wstawiłeś to ja bym zalał jakiś 5w40 tej samej firmy. Pewnie i tak nie jeździsz nim po torze tylko czasem się depnie wiec może Meguin Super Leichtlauf jako burżuj ale jak chcesz przydziadować to polecam Max Life 5w-40 olej w sam raz do starych kapci gdzie już niema uszczelniaczy zaworowych. To i sobie interwał skrócisz.
 
Back
Top