• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW F30 330 i xDrive 185KW USA

koczownik

Użytkownik
Samochód
BMW F30 330iX [B46], Kia Rio 1.2 2017 [G4LA]
Marka samochodu
BMW F30 330 i xDrive 185KW USA
Budżet/ile litrów
350zł/6L
Styl jazdy
Silnik
B46
Data produkcji
2017
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie wiem
Pobór oleju na 1000 km
0
Jakiego oleju wymaga instrukcja
LL14 FE+ 0W-20
Jaki olej masz obecnie
OEM BMW
Jaki olej wlać do BMW F30 330 i xDrive 185KW z USA, Silnik B46, w Europie ten silnik występuje pod symbolem B48 (nie wiem jakie są różnice USA/EU).
Jak wybiorę model w konfiguratorach olejowych BMW Eu to wskazywane są oleje (0w30, 5w30, itd) zupełnie inne niż w przypadku BMW USA (konfiuratory wskazują tylko 0w20).
Jaki olej najlepiej zastosować? Sugerować się konfiguratorami dla USA czy Eu?
 
Sprawdziłem instrukcję na USA do tego silnika i wymagane jest 0W-20 albo 0W-30 BMW LL-01FE albo LL-14FE+. Alternatywnie dowolny olej z API SL albo wyższym więc w sumie chyba prawie wszystko co jest na rynku.

Lepkość preferowana do wszystkich silników przy zakupie przez klienta to 0W-30.

Skoro instrukcja dopuszcza dobór wg API to ja bym wlał coś 0W-30 z normą API SN lub wyższą. Shell ECT 0W-30, Castrol Edge 0W-30, Mitasu MJ-103 - coś takiego.
 
Tyle, że konfigurator shell wogóle nie zwraca Shell ECT 0W-30 w wyniku wyszukiwania, nawet jako alternatywne, z kolei Catrol to LL-04
 
Bo Shell mocno okroił swoje produkty z norm BMW, kiedy zaczął współpracę z olejami OEM BMW. ECT C2/C3 0w30 byłby dobrym wyborem, można taniej go kupić w opakowaniu VAG Longlife III Fe.
 
Ale mają wymaganą normę API więc się nadają.
 
A Shell Helix Ultra ECT C5 0W20, który jest zwracany jako pierwszy w konfiguratorze shella. Będzie gorszy niż ECT C2/C3 0w30?
 
Jednak prawdopodobnie zdecyduje się na to co zaleca instrukcja i katalogi doboru olejów. Czyli coś co spełnia normę BMW LL-14 FE+
Zastanawiam się nad:
1. Millers XF PREMIUM C5 C6 0W20
2. Shell Helix Ultra ECT C5 0W20

Co lepsze? Czy coś innego?
 
Jestem bardzo zdziwiony koniecznością stosowania LL-14 FE+ w tym modelu. Akurat tak się składa, że posiadam 330i xdrive z europejską wersją silnika tj. B48 (LCI, 2017 r., bez filtra GPF). U mnie w instrukcji obsługi są wpisane:
BMW Longlife-01. BMW Longlife-01 FE. BMW Longlife-04. BMW Longlife-12 FE. BMW Longlife-14 FE+ (stosowane lepkości 0/5W-20/30/40). Po rozmowie dwoma niezależnymi serwisami BMW wychodzi, że motor B48 (podobnie jak 6 cylindrowy B58) najlepiej dogadywał się z OEM'owym 5W30 LL-04. Skomentujcie proszę te rozbieżności bo 0W20 w tym silniku brzmi trochę jak żart.
 
Po rozmowie dwoma niezależnymi serwisami BMW wychodzi, że motor B48 (podobnie jak 6 cylindrowy B58) najlepiej dogadywał się z OEM'owym 5W30 LL-04.
Co to znaczy "dogadywał się"?
W jaki sposób te serwisy to określiły, że się dogadywał?
Pyta, serio.
Skomentujcie proszę te rozbieżności bo 0W20 w tym silniku brzmi trochę jak żart.
J.W.
Dlaczego żart?
 
- konsumpcja oleju między wymianami,
- maksymalna temp. pracy oleju (przeprowadzone testy),
- awaryjność.

Rozmawiałem ostatnio z właścicielem jednego z niezależnych i uznanych serwisów BMW, który od lat serwisuje, remontuje i modyfikuje te auta. Na temat seryjnych silników pierwszej generacji Bxx czyli m.in. B48 (4 cylindry - 252 KM) i bliźniaczego B58 I gen. (6 cylindrów - 326 KM) wypowiedział się w ten sposób, że statystycznie najmniej awarii w tych silnikach pojawiało się przy stosowaniu (LL-04, które BMW zalecało gdy te auta wchodziły na rynek w 2016 r.) przy interwałach skróconych do ok. 10-15 tyś.km. Przy nowszym oleju 0W20 użytkownicy zgłaszali zauważalnie wyższą konsumpcję oleju, podobnie jak zwiększoną maks. temp. pracy samego oleju (pomiary na 5W30 do maks. temp. 107-108 st. C, pomiary dla 0W20 do maks. temp. 112-113 st. C).

Zakładając, że:
- producent dopuszcza oleje zgodnie z europejską instrukcją (instrukcja dla pojazdów z USA może być inna) od 0W20 do 5W40 norm od LL-01, przez LL-04, LL 12 (norma z 2002 r.) do Longlife-14 FE+
- auto nie posiada filtra GPF,
- parametry silnika są stosunkowo wyżyłowane,
- producent pojazdu dopuszcza poruszanie się autem nawet z prędkością do 252 km/h (elektroniczny ogranicznik prędkości).

to jakie korzyści dla samego silnika miałyby wynikać zastosowania OW20 względem np. 5W30 czy 5W40 normy LL-04 ?
Pytam serio o konkrety ? Dla mnie temperatura i możliwość zerwania filmu olejowego to podstawowe kwestie.

P.S. jeżeli u kolegi koczownik w silniku B46 jedynym zalecanym jest olejem LL14 FE+ 0W-20 - to oczywiście takie powinien stosować.
 
Last edited by a moderator:
to jakie korzyści dla samego silnika miałyby wynikać zastosowania OW20 względem np. 5W30 czy 5W40 normy LL-04 ?
Pytam serio o konkrety ?
Jest wiele zalet olejów niskolepkościowych, są i wady takich olejów.
Jak silnik nieprzystosowany, olej o niskiej lepkości i niskim HTHS go po prostu szybko zarżnie.
Jeżeli te silniki nie 0w20 wykazywały zwiększoną awaryjność (chociaż z relacji forumowych żadnym wnioskom ufać nie można), znaczy to, że producent takiego silnika nie przystosował do tego oleju.
Na forum jest wątek na ten temat:
trochę śmietnik, jak to na forum, ale pewne wypowiedzi są wartościowe.
- konsumpcja oleju między wymianami,
- maksymalna temp. pracy oleju (przeprowadzone testy),
- awaryjność.
to ten niezależny zakład wywnioskował?
Samochody nowe, czy głównie używki z nieznaną historią?

Przy nowszym oleju 0W20 użytkownicy zgłaszali zauważalnie wyższą konsumpcję oleju, podobnie jak zwiększoną maks. temp. pracy samego oleju (pomiary na 5W30 do maks. temp. 107-108 st. C, pomiary dla 0W20 do maks. temp. 112-113 st. C).
Różnica niewielka. Nie wiem, czy ma wpływ na działanie oleju.
Sam olej 0w20 vs 5w40 charakteryzuje się znacznie lepszym przepływem przez węzeł tarcia, a co za tym, węzeł jest lepiej chłodzony.
Nie wiem, czy temperatura oleju jest wadą.

- producent dopuszcza oleje zgodnie z europejską instrukcją (instrukcja dla pojazdów z USA może być inna) od 0W20 do 5W40 norm od LL-01, przez LL-04, LL 12 (norma z 2002 r.) do Longlife-14 FE+
Czyli możesz sobie lać dowolny olej, byle tylko była aprobata BMW = kasa za licencję idzie do producenta ...


Dla mnie temperatura i możliwość zerwania filmu olejowego to podstawowe kwestie.
Tego się na forum sprzed komputera nie stwierdzi.
 
W instrukcji USA jest LL-01FE i LL-14FE+ (z dopiskiem LL-14FE+ dla spacjalny wersji silnikowych i żeby się skontaktować z dilerem w celu odpowiedniego doboru).
Pytałem ASO gdzie auto było sprzedane i serwisowane. Odp:
"Year 2016 and 2017 and Newer Gasoline and Diesel Engine Oil Quick Reference Chart Gasoline Engines Oil Viscosity Part Number Container Description B46, B58, N20, N26 B48, B38, B36 0W-20, LL14FE+"
 
Zrobiłem liste kompatybilmnych olejów. Który z nich wybrać?

  1. TOTAL QUARTZ INEO XTRA DYNAMICS 0W-20
  2. SHELL HELIX ULTRA ECT C5 0W-20
  3. Millers XF Premium Engine Oil C5/C6 0w20
  4. ROWE HIGHTEC SYNT RS C5 SAE 0W-20
  5. Eurol Ultrance ECO 0W-20
  6. Valvoline SynPower MST C5 0W-20
  7. ELF EVOLUTION FULL-TECH APX 0W-20
 
Wybrałeś już jakiś olej? U mnie w N26 from usa nalepka i instrukcja mówi że 0w20. Jeden sezon przelatalem na motulu 5w40. Temperatury oleju były niższe silnik rozgrzany pracował ciszej jednak ja zimnym oleju było czuć że miał ciężej niż na shellu 0w30 ect c3 który teraz zalalem. W upały temperatura oleju dochodzi często do ok 120 st. C i bez butowania. Wystarczy odpuścić czy chwilę poczekać na parkingu przed zgaszeniem i szybko spada do ok 90. W sieci znalazłem gościa który składa bmw tam było akurat n20 do którego zalecał 5w50 ale dlaczego nie mówił i nie pisał.
 
A myślałeś może nad mobile 1 esp x3 0w40 ? Aprobaty BMW może i nie ma, posiada za to API SN+ i jest przystosowany do silników z gpf. Ogólnie dobre ma parametry. Sam kupiłem do swojego na próbę.
 

Attachments

  • 57A11C91-30AA-4211-BCED-1BB978F65F9B.jpeg
    57A11C91-30AA-4211-BCED-1BB978F65F9B.jpeg
    1,6 MB · Odwiedzin: 81
Mam 3 faworytów (kolejność przypadkowa), proszę o poradę, który kupić:
  1. Eurol Ultrance ECO 0W-20
  2. Valvoline SynPower MST C5 0W-20
  3. Neste Pro+ M 0w20
 
Back
Top