• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

BMW K1300R

textar

Nowy użytkownik
Samochód
VW Amarok 3.0TDi V6 DDXE
Marka motocykla
BMW K1300R
Budżet/ile litrów
raczej nie ograniczony / 3,5 litra
Styl jazdy
Silnik
1300cm R4 chłodzony wodą
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5w40
Koledzy, doradźcie w sprawie doboru oleju do mojego nowego nabytku. Teoretycznie poprzedni właściciel nie pamięta jaka oliwa była lana, na pewno 5w40 i chyba motul 7100 lub 300V. Fabrycznym olejem i serwisowym zalecanym do tego silnika z uwagi na skrzynie i kosze sprzęgła był Castrol Power 1 Racing 5w40 4T. Teraz ASO leje swoje sygnowane BMW - podobno jest to Shell.
Mysle nad olejem ktory ma norme do tego silnika, czyli ww castrol, motorex top speed 5w40. Motul 7100 w opisie widnieje ze zalecany do bmw i tyle. Dodatkowo brałem pod uwagę żabojada Yacco mvx 1000 4T 5w40.

Co polecilibyście, a także czy jest sens robić płukankę dedykowaną do motocyklów ?
 
Z 5W40 pomyśl jeszcze o Penrite pao ester i Silkolene Pro 4 Plus, chemicznie podobne oleje i fajnie z AR9100 współpracują.
 
Witam, w swoim bolidzie Bmw f750 przerabiałem oryginalny olej Bmw 5w40 4t potem był Sikolene Pro 4t 5w40 następnie Yacco mvx 1000 4t 5w40. Aktualnie mam Valvoline Synpower 4T 5W40 i na tym oleju najmniej słychać łańcuch rozrządu, kosz sprzęgłowy. Biegi na każdym z wymienionych olejów zmieniało się bez problemu a luz był łatwo odnajdywalny. Do każdego oleju dodaje Ar9100 w ilości zalecanej. Valvoline cenowo wychodzi najtaniej a wrażenia po 2 tyś km bardzo na plus. Olej wymieniam co 6,5-7 tyś a nie co 10tyś jak zaleca instrukcja serwisowa.
 
Bo SynPower to dobre oleje, masz API SN i fajny pakiet na Magnezie i Borze. W sumie to kojarzy mi się z pakietami niższych serii olejów LM, tylko tam dla SN PLUS, są też niższe zawartości ZnDP, gdzie w Valvo, jak dobrze pamiętam są to zakresy >1200ppm dla Zn i P.

BMW dla K1300R zaleca 5W40 API SL, także żadnych cudów też nie wymagają.

Od siebie mogę polecić:
- Liqui Moly Street Race 5W40 - jedne z nielicznych, jak nie w ogóle jedyne oleje 4T z API SN PLUS.
- Fuchs Silkolene Pro4 5W40 - cenię sobie te oleje, ale z punktu widzenia "mechanika hobbysty" przestałem je stosować, od kiedy wprowadzili swoje nowe "eko" opakowania i nie mam do czego później zlać przepracowanego oleju 😅
- Castrol Power1 Racing 5W40
- Valvoline SynPower 4T 5W40 jako bardziej ekonomiczny wybór.
Jeżeli chodzi o Motula, 5100 i 7100 to chyba obecnie najbardziej przepłacone oleje na rynku.
 
Odnośnie samej pracy to przy Yacco biegi wchodziły dobrze ale jakoś twardo. Mowa o odczuciu zaraz po wymianie. Fuchs po około 5 tyś zaczął wykazywać gorszą zmianę biegów. Twardo czasami wchodziły, było takie jak by stuknięcie. Valvoline po 2tyś km na razie sprawia fajne wrażenie. Z tej trójki co napisałem najgorsze wrażenie miałem po Yacco, moja subiektywna opinia.
 
Jest jeszcze Agip/Eni i-ride Racing 4T 5w40.
 
@wlyszkow 5W40 nie widziałem, na BITOG-u jest 10W40, gdzieś rzuciła mi się też 10W50. Patrząc po różnych analizach olejów 4T, konkretne serie praktycznie zawsze jadą na takim samym pakiecie bez względu na lepkość, także stąd moje wnioski, acz nie twierdzę, że mogą być błędne.
result.jpg
 
Ja akurat SAE50 przeważnie leję, ale zapytam znajomej, czy coś jej tam nie zostało w butelce, bo nie więcej jak 3 tygodnie temu wymieniałem jej oliwę na SynPowera 5W40
 
@wuwok to odzywaj się do @wlyszkow bo ja nie ogarnę, znajomej mąż, jak przy każdej wymianie, resztę spożytkował do łańcuchów w rowerach 🙂
 
Odezwę się pod koniec tyg. Mam ważny egzamin i brak głowy do innych rzeczy.
 
Fuchs po około 5 tyś zaczął wykazywać gorszą zmianę biegów. Twardo czasami wchodziły, było takie jak by stuknięcie. V
Ciekawe, ktoś tu pisał odnośnie Fuchs-a że też ten olej jakby się zdegradował i miał właśnie problemy z biegami. To by była nie odosobniona opinia. Chyba Triumphator to pisał gdzieś.
 
@hurriway tak, również o tym pisałem. Było to na Silkolene Pro 10W40. Wycieczka w Beskid Niski bodajże, stosunkowo spokojna trasa, temperatury coś na wzór tego, co mam teraz na wschodzie, czyli 30°C i w górę. Już nie pamiętam ile ja tam najechałem tamtego dnia, ale fakt, w pewnym momencie skrzynia zaczęła pracować twardo i nieprzyjemnie, sprzęgło zaczęło też hałasować i grzechotać, jakby pracowało chwilami na sucho. Pierwszy raz się z czymś takim spotkałem, przerwa na trasie na kawę załatwiła problem, dalej co każde zgrzytnięcie przy zmianie biegów, zjeżdżałem na pierwszą lepszą miejscówkę na 30-40 min "studzenia" i jakoś to przeżyliśmy.
Tylko, Triumph ma dosłownie piec, temp. pracy to bodajże 97°C, 110°C to też nic nadzwyczajnego.
Silkolene stosowałem w wielu motocyklach, w tym torowych, lałem go od Bandita 400, po Kawasaki ZX-12R i uważam go mimo wszystko nadal za jeden z najlepszych olejów moto, po prostu z Triumphem się nie dogadał, albo trafiłem na jakąś podjebkę.
Teraz przy najbliższej wymianie miałem chęć się rzucić i zalać Sprinta Silkolene Pro 10W50,
 
Co ciekawe czytałem na forum suzuki, ze ktoś po zalaniu też miał problemy z biegami ale po rozgrzaniu nie potrafił ich znaleźć na światłach. Więc nie określił czy mu się zapinać nie chciały czy jakiś gamoń (po prostu), czy co innego pomniejszał. Ten Fuchs też mnie ciekawi bo cena jest jadalna. Są gdzieś jego analizy który potwierdzałby ze to jest PAO i estry jak deklaruje producent? Od siebie mogę dorzucić, że motul 5100 to była porażka totalna. Znikła niesamowicie przy trochę ostrzejszej jeździe. Problem dotyczył banditra 1200 i dr 650 które posiadam. Po przejściu na synpower problem znikającego oleju się skończył. I ogólnie nie było z nim większych problemów. Ale skusiła mnie teraz baza GTL od shella i to że odrzucają molibden. Motula 7100 też próbowałem ale nie pamiętam żeby się jakoś wyróżniał lepiej od synpowera (z wyjątkiem ceny), tez nie znikał w każdym razie. Ale jeśłi chodzi o Motula to dałem sobie siana. Chciałbym żeby były to ciekawsze oleje niż tylko nazwa - choć zacząłem to kupować tak z 16 lat temu, gdzie to dopiero zaczynało robić furorę i pewnie dalej by robiło gdyby nie to forum i analizy.
 
Last edited by a moderator:
@hurriway na niemieckim oilclubie jest analiza Silkolene Pro 10W50. Pakiet dosyć standardowy, dopakowany borem. Widmo wg. opisu wskazuję na Estry i PAO.
 
Back
Top