• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Castrol 5W-30, 3 lata, 24 tys km, Renault 1.6 dCi

rob_roy

Użytkownik
Samochód
1.6 MultiJet
Ku przestrodze
Na pohybel Long Life!

Olej wymieniany przepisowo co 2 lata lub 30 tys km. Całkowity przebieg samochodu zaledwie trochę ponad 130 tys km - autentyczny, z tego większość w mieście.
Jak widać nie wlano C4, tylko C3, nalepka głosiła "Castrol" - ale nie było informacji jaki - może ktoś poznaje? ponad 300ppm molibdenu, boru w nowym mogło być 200-300 ppm.
Nie mam więcej informacji, jak już wspominałem wcześniej tutaj

1612211085755.png


Pozdrawiam,
 
30 tys. km to nie jest przebieg na miasto.... 200 motogodzin powinno być, a w trasie max 350. Jak znasz średnią prędkość z całego miesiąca to łatwo sobie wyliczyć interwał.
 
olej wytrzymał tylko silnik nie 🤔
 
Te silniki lubią wystawić korbę, być może to nie wina oleju.
 
A potem są pytania skąd castrol ma tak złą opinię.
Nalepka to za mało żeby ogłosić że to castrol.
Jak ktoś znajdzie castrol 5W30 z taką ilością Mo, to ja funduje analizę ICP 😁

Może to RN 17? Edge czy magnatec raczej bym wykluczył.
 
Last edited:
Sporym problemem jest wzrost lepkosci spowodowany utlenianem oleju, a to prowadzi do szlamu i lakieru. Mo z tego co pamietam moze rowniez pochodzic z pierscieni. Ale nie mamy wzorca.
 
No rzeczywiście. Pierścienie moga byc pokryte chromem lub molibdenem.

Mimo to nie obwiniał bym tu oleju, a sposób eksploatacji.
 
Wbrew pozorom nie wygląda to tragicznie. Olej rzecz jasna do wymiany, ale ciężko wyrokować nie znając stanu silnika. Sam przebieg niewiele mówi. Utlenienie wysoko, ale sadza i woda nie wyglądają tak źle. Sporo krzemu, raczej nie z dodatku skoro oznaczony (chyba że lab nie miał wzorca dla tego oleju). Filtr powietrza raczej już nie dał rady, tutaj może być odpowiedź na wysoką zawartość pierwiastków zużyciowych bo część metali zawsze pochodzi z powietrza w takim wypadku.

Raczej nie trzymałbym takiego interwału ;) ale olej zrobił co mógł i jeżeli cokolwiek można powiedzieć, to raczej to że Castrol jest dobrym olejem skoro mimo tego, że 5% oleju to zanieczyszczenia nadal ma rezerwę TBN. Mikrą bo mikrą ale ma.
 
Olej wymieniony od razu (Orlen MaxExpert C4), jak relacjonowałem. I zaraz będzie po raz kolejny. Z tej wymiany nie będzie próbki, za dużo śmieci zostanie z tego co wyżej.
Oczywiście problem to interwał z instrukcji i podpowiadacza na ekranie komputera (24 mies / 30 tys km) bez względu na warunki jazdy.
Użytkownik stosuje się do nich .. i efekt jak widać

W uzupełnieniu - obecnie jest zużycie oleju, 1 kropka / 1500 km czyli 1l/10 tys km.

Pozdrawiam,
 
Last edited:
24 miesiące to 2 lata, nie 3 jak w tytule ;)
 
Wymiana była przeciągnięta o rok
Tzn rok świeciła się wiadomość "wymień olej"

Pozdrawiam,
 
Tak działa nieuczciwa konkurencja.
 
Szkoda, że w tytule prawie jest: horror = castrol.

Bardzo szkoda, bo teraz ktoś słyszący od "znafcy", że Castrol to chłam, wchodzi na forum i widzi coś takiego, wbijając sobie do głowy, że faktycznie Castrol to musi być najgorszy syf. Moim zdaniem, jak na wymianę przeciągniętą o rok, w silniku eksploatowanym stricte do jazdy miejskiej, to olej na prawdę dał radę.
 
Castrol robi bardzo dobre oleje. Dużo jeździłem na magnatecu i zawsze byłem zadowolony. O ile to co pływa w bańce to rzeczywiście to co powinno tam być, a z tym to bywa różnie. Jedyną istotną wadą jest wysoka cena za litr (np. Intercars), ale takie prawo lidera rynku (mam na myśli popularność marki). W tym przypadku zdecydowanie interwał. Zresztą to chyba logiczne, jeśli producent silnika uważa, że interwał jest stały niezależnie od stylu jazdy i warunków pracy to taką informację można uznać za co najmniej niewiarygodną. Nie znam tych silników, ale jeśli wiadomo, że jednostka nie należy do odpornych ma trudne warunki tym bardziej należy zwrócić uwagę na olej czy paliwo. Czystość paliwa i powietrza (!) też ma duży wpływ na szybkość degradowania się oleju.
 
Last edited:
Jeżeli producent oleju co najmniej nie rekomenduje:
- wymiany w "normalnym" interwale 1 rok / 15 tys km
- ani skrócenia interwału np o połowę w przypadku ciężkich warunków eksploatacji takich jak jazda miejska
to znaczy że godzi się na degradację oleju i silnika. Dlatego że jest specjalistą w dziedzinie olejów silnikowych i powinien taką wiedzę posiadać, czego nie można wymagać od użytkownika samochodu.

Edit: producent i lepkość - zgodnie z kartką pod maską. Także czas i przebieg.
Oczywiście w bańce mogło być wszystko, także przyprawione używką.
Lepkość (12.6) i poziomy Ca/P/Zn wskazują na olej C3. Gdyby było dolane coś przepracowanego, to te proporcje powinny być przesunięte w stronę full-saps.
Obecność Mo i B .. może ktoś wytypuje podejrzany produkt?

@admini - w sumie to można przesunąć do nowej kategorii "no name" z powodów jak przedmówcy pisali

Pozdrawiam,
 
Last edited:
Castrol robi bardzo dobre oleje. Dużo jeździłem na magnatecu i zawsze byłem zadowolony. O ile to co pływa w bańce to rzeczywiście to co powinno tam być, a z tym to bywa różnie. Jedyną istotną wadą jest wysoka cena za litr (np. Intercars), ale takie prawo lidera rynku (mam na myśli popularność marki). W tym przypadku zdecydowanie interwał. Zresztą to chyba logiczne, jeśli producent silnika uważa, że interwał jest stały niezależnie od stylu jazdy i warunków pracy to taką informację można uznać za co najmniej niewiarygodną. Nie znam tych silników, ale jeśli wiadomo, że jednostka nie należy do odpornych ma trudne warunki tym bardziej należy zwrócić uwagę na olej czy paliwo. Czystość paliwa i powietrza (!) też ma duży wpływ na szybkość degradowania się oleju.
Mi też Ford Formula F czyli Magnatec A1/A5 bardzo pasował.
Zrobili wzorcowy olej do Forda i Japończyków, a potem klony wyrosły :)

Pozdrawiam,
 
Nie ma sensu przenosić. Wg mnie analiza potwierdza, że olej sobie daje radę bez problemu. Jeżeli ktoś z tego wyciągnie inne wnioski, to przeniesienie tematu nic nie pomoże.
 
Próbuję dopasować tu jakiś castrol i nie mogę. Wykluczam Edge, te nie mają boru (poza Edge M ale ma Ca/Mg pod SN+) za to mają tytan. Być może będzie to Magnatec 5W30 C3. Nie mogę znaleźć żadnego voa/uoa, patrząc po pakietach w A5 i C2 to temu jest najbliżej.
 
Back
Top