• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Czy wymieniać filtr oleju częściej?

  • Thread starter Deleted member 543575
  • Start date
@Kevin88 no to mam zapas oleju do swifta na 5 lat... jeszcze rok na castrolu i potem mam jeszcze na 2 wymiany 😆
 
Po co w takim razie plukanki skoro jazda na zbyt świeżym oleju to jazda po gołym metalu?
odczekajmy chwilę i forum zatoczy wieeelkie koło i będzie odradzanie płukanek, bo ruszy nagar i się silnik rozszczelni.
🌚
 
Przecież z miejsc tarcia nie usuwa się oleju podczas wymiany, chodzi o miejsca typu panewki, tłoki, pompa oleju itp.z takich miejsc olej nie wypłynie. Dodatkowo film olejowy zostaje i też nie spływa, myślę że teorię o zbyt częstej wymianie oleju i jej szkodzie dla silnika można sobie odpuścić.
 
Każdy olej zostawia warstwę ochronną coś tak jak dodatek. Chodzi o to żeby jej nie usuwać bo potrzeba przejechać chyba kilkaset kilometrów żeby ja na nowo utworzyć. Zwróciłem na to uwagę przy polecaniu płukanek do nowych silników ale nie wiedziałem, że zbyt częsta zmiana oleju też może ją usuwać.
 
Każdy olej zostawia warstwę ochronną coś tak jak dodatek. Chodzi o to żeby jej nie usuwać bo potrzeba przejechać chyba kilkaset kilometrów żeby ja na nowo utworzyć.
Taką warstwa ochronna potrzebna jest w miejscach tarcia, a z stamtąd jej się nie usunie, bo olej tam pozostanie. Co prawda szybko zostanie zastąpiony nowym lecz w/w warstwa nadal powinna tam być.
 
Poszukam badań i opiszę coś dokładniej, ale z grubsza chodzi o aktywację i osadzanie się dodatków z oleju. Zbyt częsta wymiana sprawia, że jeździ się na "gołym" metalu bo dodatki nie mają czasu zareagować odpowiednio z elementami w silniku.
Tzw rubbing zddp na czystym metalu węzła tarcia trwa do 2h na ogół, zależy także od typu zddp (primary/secondary/mixed).

Podczas rubbingu dochodzi do częściowej emisji związków fosforu szkodliwych dla katalizatorów ale to był szczególnie problem lata temu kiedy zddp było bardzo wiele i mniej kontrolowanej jakości, obecnie oleje powinny przechodzić test 'phosphorus retention' dla obniżenia tego szkodliwego działania na katy jak i środowisko.
 
Ok ale niech ktoś powie jakie ma to znaczenie w tych węzłach tarcia, skoro olej z tych węzłów nie jest spuszczany, o tym zjawisku można chyba mówić tylko przy nowym silniku, lub po kapitalnym remoncie. Tu pojawia się pytanie jak płukanki działają na film olejowy? Zwłaszcza te silniejsze np. tec lub oilem, czy nie usuwają jego podczas płukania? 🤔
 
@wlyszkow czyli co, jak przeszedłem z A5/B5 na C2 to lepiej? Mniej ZDDP a dużo Mo?
 
Nie wiem czy był podobny temat. Sam stosuję od jakiegoś czasu taką metodę, wymieniam filtr oleju częściej gdzieś w połowie interwału lub częściej, koszt niewielki bo raptem kilkanaście zł, dostęp dobry bo silnik Honda 2.2 I-CDTI.

Potem na logikę, chciałem się upewnić czy warto i czy ma to sens (moim zdaniem warto) i znalazłem w sieci taki artykuł i test


Zapraszam do dyskusji i wymiany doświadczeń.
Można to sprawdzić w analizie. Podeślij mi próbkę 50ml sprzed wymiany filtra a potem po 500km od założenia nowego filtra. Kiedyś mój kolega tak robił w dieslu z DPF i dawało to chyba niższe poziomy sadzy w oleju i nawet trochę niższe poziomy metali zużyciowych.
Jeśli dostęp jest łatwy a filtr niedrogi to nie zaszkodzi. Badania masz ode mnie gratis. Jeśli nawet w benzynie z LPG autor zauważył różnicę to w dieslu z DPF tym bardziej powinna być mierzalna.
 
Ok ale niech ktoś powie jakie ma to znaczenie w tych węzłach tarcia, skoro olej z tych węzłów nie jest spuszczany, o tym zjawisku można chyba mówić tylko przy nowym silniku, lub po kapitalnym remoncie. Tu pojawia się pytanie jak płukanki działają na film olejowy? Zwłaszcza te silniejsze np. tec lub oilem, czy nie usuwają jego podczas płukania?
Płukanki aktywnie myjące a nie tylko obniżające lepkość celem ułatwienia wymiany oleju myją wszystko i wszędzie gdzie dopłyną i dlatego powinny zawierać składnik smarny.
 
@wlyszkow czyli co, jak przeszedłem z A5/B5 na C2 to lepiej? Mniej ZDDP a dużo Mo?
Zależy od konkretnych olejów, czasami mają podobne dawki P/Zn tylko saps/TBN inny z pozostałych składników ale na ogół C2 są mniej szkodliwe dla katów i środowiska i mają nowsze wersje zddp.
 
@wlyszkow czyli stosując odpowiednie płukanki nie ma co się martwić o usunięcie związków zddp z węzłów tarcia gdyż są one chronione przez dodatki zawarte w tych płukankach? A jak sprawa wygląda z częstą wymiana oleje bez płukanki? W nowym oleju też są przecież substancje smarne, więc częstą wymiana nie powinna mieć negatywnego skutku skoro związki zddp nie zostały usunięte z węzłów tarcia przez wymianę, a nowe związki zddp aktywują się po 2 godzinach tak jak pisałeś wcześniej.
Nadmienić trzeba że w olejach za ochronę metalu odpowiadają nie tylko związki zddp lecz też Mo i bór które też tworzą tam ,,warstwę,, ochronną.
 
Tak zarówno AR2820 jak i Oilsyn Power Flush (proporcjonalnie więcej jak i dodatków czyszczących) i oczywiście Oilsyn Power Cleaner LL także.
 
@wlyszkow czyli stosując odpowiednie płukanki nie ma co się martwić o usunięcie związków zddp z węzłów tarcia gdyż są one chronione przez dodatki zawarte w tych płukankach? A jak sprawa wygląda z częstą wymiana oleje bez płukanki? W nowym oleju też są przecież substancje smarne, więc częstą wymiana nie powinna mieć negatywnego skutku skoro związki zddp nie zostały usunięte z węzłów tarcia przez wymianę, a nowe związki zddp aktywują się po 2 godzinach tak jak pisałeś wcześniej.
Nadmienić trzeba że w olejach za ochronę metalu odpowiadają nie tylko związki zddp lecz też Mo i bór które też tworzą tam ,,warstwę,, ochronną.
Nowy olej, świeże dyspergatory, detergenty, inhibitory korozji jak i zddp w nim zawarte będą częściowo wymieniać poprzednie pokłady. Trochę fosforu w tym procesie się uwalnia więc nie ma sensu zbyt często wymieniać oleju silnikowego, oczywiście nie dotyczy to motorsportu.
Co do molibdenu to najlepiej on działa jednak na zddp choćby w niskiej dawce. Związków boru jest sporo rodzajów i nie wszystkie działają przeciwzużyciowo, zwłaszcza <100ppm B.
 
Można to sprawdzić w analizie. Podeślij mi próbkę 50ml sprzed wymiany filtra a potem po 500km od założenia nowego filtra. Kiedyś mój kolega tak robił w dieslu z DPF i dawało to chyba niższe poziomy sadzy w oleju i nawet trochę niższe poziomy metali zużyciowych.
Jeśli dostęp jest łatwy a filtr niedrogi to nie zaszkodzi. Badania masz ode mnie gratis. Jeśli nawet w benzynie z LPG autor zauważył różnicę to w dieslu z DPF tym bardziej powinna być mierzalna.
W sumie to teraz nie bardzo mam jak. Filtr już wymieniłem kilka tyś km temu gdzieś w połowie interwału olejowego. Następna wymiana niebawem to będzie podczas płukania i zmiany oleju (więc bez sensu pobierać bo filtr i olej skażony płukanką). Płukana na starym filtrze, odessanie oleju, następnie nowy filtr, zalany tani olej quallitum i płukanka Archoil. Dopiero po tym właściwy olej i nowy filtr i znów gdzieś w połowie interwału zmiana filtra. Chyba, że któryś z kolegów mógłby zrobić teraz taki zabieg, jak jest w połowie interwału i podesłać próbki.
 
@wlyszkow zapewne jest jak piszesz, lecz zakładając że taki sam silnik zrobi 500000km i w jednym olej będzie wymieniany 100 razy czyli co 5000km , a w drugim 50 razy czyli co 10000km to różnica między tymi silnikami po 500000km bedzie znacząca? Ja myślę że marginalna i nie mająca wpływu na dalszą eksploatację, mowa oczywiście tylko o tworzeniu nowej ,,warstwy ochronnej,, na metalu.
Zwrócić należy uwagę na fakt że częstsza wymiana oleju to też mniej np lakieru i większą czystość silnika i to może być już na plus częstej wymiany.
 
Legalny olej nie powinien brudzić przez kilka tys km, brudzi dopiero zdegradowany a to zależy od oleju/dodatków, jego odporności na utlenianie, temp pracy, ilości paliwa w nim oraz produktów spalania, rozmiaru miski itd Generalnie przy trudnych warunkach pracy skrócenie interwału o połowę to dobry ruch w aucie cywilnym ale czy jeszcze bardziej to już nie wiem.
 
Back
Top