• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia duster 1.0tce + lpg 2020 krótkie odcinki

bartos6

Nowy użytkownik
Samochód
Dacia Duster 1.0 tce + lpg 2020
Marka samochodu
Dacia Duster
Budżet/ile litrów
150pln / 4L
Silnik
1.0tce + lpg
Data produkcji
2020
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
RN17 5w30
Jaki olej masz obecnie
Rn17 5w30
Nowy duster 5km przebiegu
Codziennie trasa 2x 6km do pracy
Chcę go dotrzeć przez 5tys na fabrycznym oleju, a potem co 10tys wymieniać olej profilaktycznie
Zdarzy mi się zdeptać silnik na autostradzie - i boję się, że cienki olej po jeździe na krótkim odcinku będzie podatny na łatwe zerwanie filmu olejowego
Jestem świadomy, że użytek oleju innego niż Rn17 to igranie z gwaracją (ale olej co 10tys wymienię we własnym zakresie - na przeglądach gwarancyjnym co 30tys będzie lany oryginał z aso)
Czy zastosowanie oleju 5w40 we własnym zakresie jest dopuszczalne/bezpieczne dla silnika?
 
Proszę mnie poprawić, jeśli się mylę, ale czy film olejowy w takim 5w30 nie zacznie się zrywać dopiero po przekroczeniu jakieś wysokiej temperatury? Jeżeli tak to czy jest możliwe, że niektóre silniki, np. ten w ogóle nie dogrzewają oleju do takiej temperatury, żeby trzeba było zmieniać lepkość oleju na 5w40?
 
No nie mów, że Dusterem z litrowym silnikiem będziesz leciał 200km/h autostradą przez 200km i będzie ci się film olejowy przez to zrywał.
Mierz siły na zamiary. Nie rozumiem potrzeby stosowania innego oleju niż RN17 5w30.
 
Niedogrzany to prędzej będzie 5w40 . Skończy sie gwarancja to lać dalej 5w30 504/507 to wymagająca norma ;)
 
@bartos6, na gwarancji zostań przy oleju zalecanym przez producenta. Do wyboru masz dwa ELF-y: EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30 oraz
EVOLUTION R-TECH ELITE 5W-30. Co do lepkości to bym pozostał przy 5W30, zwłaszcza, że pokonujesz krótkie odległości.
 
Właśnie bardziej optymalne by było w tym przypadku mieć nieco większy zapas lepkości, bo widząc po analizach jest to istotny czynnik. W celu rekompensaty z ewentualnym rozrzedzeniem z paliwem.

I nie wiem ile razy można to powtarzać (?)

Pojazd podlega gwarancji, więc musi siłą rzeczy trzymać się sztywno zaleceń.
 
@poziom1989, ale ten zalecany ELF ma jak na 5W30 wysoką lepkość. Nie powinno być raczej problemów, a Renault nie przesadza z niska lepkością. VW, czy Toyota zalecają do podobnych silników 0W20.
 
To również zależy od samego silnika i bez analizy można przewidywać, dlatego napisalem "ewentualnego".
 
@poziom1989, to fakt, pełna analiza po 7-10 tyś km by dała jakieś wskazówki. Generalnie na te silniki, ale w wersjach 65 i 90 KM nie ma wielu narzekań. Całkiem nieźle się sprawują jak na 3 cylindry, ale wkładanie tego silnika do Dustera to moim zdaniem lekka przesada. To nie jest małe i lekkie auto, a opór powietrza też swoje robi. @bartos6 życzę, aby się w Twoim aucie ten silnik dobrze sprawował.
 
Dzięki za odpowiedzi - i za nakierowanie - na dużo rzeczy już sobie odpowiedziałem

Do zadania pytania skierował mnie fakt, że wymieniłem kiedyś olej
z 5w30 na 5w40
w b207/z20net 2.0 turbo opel/saab
obydwa oleje były świeże - zrobiłem do 5tyś km na każdym z nich
Silnik po zmianie lepkości po żwawej jeździe przestał mieć taki twardy "chód" gdy był gorący
Stąd moja obawa, że jednak lepiej mieć ten zapas lepkości

To, że przeciętna temperatura oleju oscyluje roboczo w okoliach 100*C, nie znaczy, że punktowo taki olej nie ma np. 140*C
Lepkośc to jakaś krzywa na wykresie - i według mnie te wykresy w obecnych silnikach są przesuwane w kierunku ekologii
- brakuje tego zapasu na właśnie punktowe występowanie wyższej temperatury

Do tego dochodzi rozrzedzenie / spadek parametrów oleju w czasie
oraz filmy na youtube potwierdzające przypadki, gdy silniki masowo padają na zbyt cienkich olejach

Skoro mogę się zabezpieczyć - dlaczego tego nie zrobić?
 
Do tego dochodzi rozrzedzenie / spadek parametrów oleju w czasie
oraz filmy na youtube potwierdzające przypadki, gdy silniki masowo padają na zbyt cienkich olejach
Z chęcią zobaczę takie filmiki z YT, które w 100% potwierdzają, że awaria wystąpiła przez olej a nie przez błąd konstrukcji danego silnika. Potwierdzenie powinno być udowodnione jakimś dowodem (np. analizą).
 
Ten silnik ma wtrysk pośredni, czym ma się olej rozrzedzic ? Gazem ? 😆
Zlanym po ściankach cylindra niespalonym paliwem oraz wodą

Wiem, że to może zabrzmieć śmiesznie, ale dla mnie 1.0 TCE to silnik "sportowy" 😅
Ma 100koni z litra
Jakby miał 2 litry to by miał 200koni - to już zmienia perspektywę

Poniższy wątek na forum również nawiązuje do moich wątpliwości:
KLIK
 
Nie przesadzajmy... 5w30 RN17 to nie żaden "cienias" dla tego silnika:
1) różnica w lepkości 5w30 RN17 od przeciętnego 5w40 to już tylko 15%. Przynajmniej z kart tak wynika.
2) ten silnik to nowa konstrukcja, a nie 10w40 upgrade do 0w20 ze względu na normy zużycia paliwa
3) to jest mały silnik, po 4 zawory na cyl, 2 wałki, dużo lekkich części, obroty mu nie zaszkodzą

Pozdrawiam,
 
Codziennie trasa 2x 6km do pracy
czym ma się olej rozrzedzic ? Gazem ?

krótkie dystanse w obecnej temperaturze. Chyba, że jest to jakoś wymuszone fabrycznie, żeby przełączał się jak najszybciej na LPG po zimnym starcie, nie wiem jak to tam jest rozwiązane.

Zlanym po ściankach cylindra niespalonym paliwem oraz wodą

Przy LPG to zjawisko jest faktycznie mniejsze. Natomiast kwestia tego, jak szybko przechodzi na LPG. Co do wody, to owszem.

No nie mów, że Dusterem z litrowym silnikiem będziesz leciał 200km/h autostradą przez 200km

Nie wiem, czy to nawet tyle poleci, jak 1.6 K4M 105KM osiągał chyba max 170 w tej budzie.

Silnik po zmianie lepkości po żwawej jeździe przestał mieć taki twardy "chód" gdy był gorący
Stąd moja obawa, że jednak lepiej mieć ten zapas lepkości

akustyka nie jest żadnym wyznacznikiem jakości oleju.

oraz filmy na youtube potwierdzające przypadki, gdy silniki masowo padają na zbyt cienkich olejach

Na przykład jakie filmiki? Potwierdzone info po badaniu rozebranego silnika, który był użytkowany w rozsądnych interwałach olejowych? Czy filmiki-insynuacje i domysły? Na YT się zarabia, chwytliwe tytuły są częściej klikane, pamiętaj.

Pozostań na RN17 5W30, nie widzę sensu kombinowania, tym bardziej, że samochód na gwarancji. Druga sprawa - jakie masz podane lepkości w manualu?
 
Back
Top