• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia duster 1.0tce + lpg 2020 krótkie odcinki

bartos6

Nowy użytkownik
Samochód
Dacia Duster 1.0 tce + lpg 2020
Marka samochodu
Dacia Duster
Budżet/ile litrów
150pln / 4L
Silnik
1.0tce + lpg
Data produkcji
2020
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
RN17 5w30
Jaki olej masz obecnie
Rn17 5w30
Nowy duster 5km przebiegu
Codziennie trasa 2x 6km do pracy
Chcę go dotrzeć przez 5tys na fabrycznym oleju, a potem co 10tys wymieniać olej profilaktycznie
Zdarzy mi się zdeptać silnik na autostradzie - i boję się, że cienki olej po jeździe na krótkim odcinku będzie podatny na łatwe zerwanie filmu olejowego
Jestem świadomy, że użytek oleju innego niż Rn17 to igranie z gwaracją (ale olej co 10tys wymienię we własnym zakresie - na przeglądach gwarancyjnym co 30tys będzie lany oryginał z aso)
Czy zastosowanie oleju 5w40 we własnym zakresie jest dopuszczalne/bezpieczne dla silnika?
 
@bartos6, jednak powielasz mity z lepkością.
Nie przekonasz się, że producenci jednak chyba co nieco więcej wiedzą o smarowaniu silnika, niż przeciętny forumowicz.
Mogłeś wlać 10w60, "było by lepsze smarowanie" ;)
 
@bartos6, a może by tak drogą kompromisu wziąć pod uwagę dedykowany przez Renault Sport olej Castrol Edge 0W40 R, spełniający normę RN17 RSA. Zimą zapewni dobrą płynność, a latem przyzwoitą ochronę.
 
@Zielony34, generalnie przy obecnych zimach może i ta płynność niema takiego znaczenia, ale posiadam samochody od ponad 35 lat i stosując wiele olejów przez te lata była spora różnica przy rozruchu przy minus 20-25 at.C pomiędzy olejami 0W30/40, a 5W/30/40. Faktem jednak jest, że są różne oleje o nieco innych charakterystykach, będących na pograniczu lepkości danego przedziału. A skoro @baros6, zalał olej 5W40 obawiając się utraty lepkości to mu tylko podpowiadam, że jest dostępny olej przy którym zerwanie filmu olejowego nawet przy ekstremalnym użytkowaniu mu nie grozi. Osobiście bym pozostał przy dedykowanym oleju 5W30 spełniającym normę RN17.
 
ale posiadam samochody od ponad 35 lat i stosując wiele olejów przez te lata była spora różnica przy rozruchu przy minus 20-25 at.C pomiędzy olejami 0W30/40, a 5W/30/40.
Wybacz, ale to nie jest żaden dowód i żaden argument. Ja miałem 0W40 i 5W40 na PAO, na HC, miałem 10W40 i różnicy w odpalaniu nie było żadnej. Następnym razem - zainteresuj się przed zimą układem elektrycznym.

Faktem jednak jest, że są różne oleje o nieco innych charakterystykach, będących na pograniczu lepkości danego przedziału.
A co ma do tego lepkość? Różnice w obrębie jednej lepkości SAE są pomijalne. Jeśli już chciałeś użyć jakiego argumentu, to mogłeś napisać o CCS. Faktem pozostaje jednak to, że w naszym klimacie nie ma ŻADNYCH różnic między 0, a 5.

A skoro @baros6, zalał olej 5W40 obawiając się utraty lepkości to mu tylko podpowiadam, że jest dostępny olej przy którym zerwanie filmu olejowego nawet przy ekstremalnym użytkowaniu mu nie grozi.
A teraz mu grozi? Skąd to wiesz? Jaki masz na to dowód?

Wybacz, ale brak Ci zupełnie podstawowej wiedzy i powinieneś uważniej czytać forum.
 
Last edited:
Co do odpalania na mrozie to powiem że jak ok 8lat temu miałem Colta 1.3 zalany był cały tok 10w40 i w srogie zimy odpalał od strzała a alladyn znikał z deski zaraz po przekręceniu kluczyka, a silnik chodził normalnie. Co do zerwania filmu to też nigdy nie było problemu, silnik 1.3 autostrada i 150km/h przez 70km.
W tamtym roku lancerem 1.6 przez 80km w lato ile fabryka dała na specol 5w40 i temperatura cieczy bez zmian. Przy zmianie oleju nie było oznak przytarcia, Więc nie wiem co więcej mogę zrobić aby zerwać film przy normalnym użytkowaniu auta🤔 Jedyne co mi przychodzi do głowy to zrobienie na oleju ze 20000 km i potem mu but na autostradzie pod czerwone pole przez 100km
 
5w30 Elf Full tech R jest prawie jak cienka xw40 . Ma TBN koło 10 . Wiec do jazdy miejskiej powinno być Ok
Masz gwarancje i o ile wiem ten silnik nie ma DPFu wiec nie kombinuj z lepkosciami . Co najwyżej wymieniaj max co 10 tys i będzie spoko
 

Attachments

  • ELF EVOLUTION FULL-TECH R 5W-30.pdf
    266,7 KB · Odwiedzin: 132
  • ELF_RN TECH-ELITE RN17.pdf
    336,2 KB · Odwiedzin: 170
  • CASSTROL GTX RN17.pdf
    42,2 KB · Odwiedzin: 100
@bartos6, jednak powielasz mity z lepkością.
Nie przekonasz się, że producenci jednak chyba co nieco więcej wiedzą o smarowaniu silnika, niż przeciętny forumowicz.
Mogłeś wlać 10w60, "było by lepsze smarowanie" ;)
Nie chodzi mi o popadanie w skrajności - a zwiększenie ochrony "o ząbek"
Co sądzisz w takim razie na temat tego filmu wraz z analizą oleju?
FILM - KLIKNIJ
 
.Co sądzisz w takim razie na temat tego filmu wraz z analizą oleju?
FILM - KLIKNIJ
3 cylindrowy silniczek z LPG i:
Nowy duster 5km przebiegu
Codziennie trasa 2x 6km do pracy
...
jazda zapewne w korku miejskim...

Lej 5w30, zmieniaj co max 10 tys km, a prędzej Ci się ta daćka znudzi, albo ruda blachę przegryzie, niż silnik na tym oleju zajedziesz.
(pomijam przypadek jakiegoś ewidentnego uszkodzenia silnika).
 
Pomijając spory 5w30 rn17 vs 5w40 to oficjalny partner Dacii Elf w swojej dobieraczce, jeśli wybierzesz wersję bez GPF zaleca 5w40 SXR/NF.

Dziwna sprawa.
 
Elf już nie jest oficjalnym partnerem ani Dacii, ani Renault ;) teraz ta rolę dumnie pełni Castrol :p

a w temacie mogę powiedzieć że mam Lodgy 1.3 TCe i wlewam do niej właśnie Castrola 5w30 RN 17. Teoretycznie można też zgodnie z instrukcją wlać 0w20 albo 0w40, ale takie oleje które dodatkowo spełniają jeszcze normy RN ... kosztują znacznie znacznie więcej i z ich dostępnością też jest gorzej..
Autor niech leje 5w30 RN17, jak ma ochotę to z jakąś witaminką i na pewno krzywda się silnikowi nie stanie z tego powodu, grunt to rozsądny interwał, tj. max 10 tys. km.
 
Mieszają strasznie, jeszcze nie dawno był podział Renault/Castrol, Dacia/Elf. Podejrzewam, że z racji roku produkcji kolega może mieć (jeszcze) w instrukcji rekomendację Elf, w każdym razie sprawdziłem jeszcze w kilku innych dobieraczkach i np Shell bez GPF zaleca 0w40. Wg mnie jest to jakaś sugestia co można lać po gwarancji jeśli ktoś nie jest przekonany do 5w30 rn17.
 
Back
Top