• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia Duster 1.0Tce LPG 2021

R70

Użytkownik
Samochód
Dacia Duster II FL 1.0Eco-G euro6d, RENAULT Captur 1.2TCE EDC 120KM Euro5
Marka samochodu
Dacia Duster 1.0 Tce LPG PF
Budżet/ile litrów
300pln/4.1L
Styl jazdy
Silnik
1.0
Data produkcji
2021
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Pobór oleju na 1000 km
Nie zauważyłem
Jakiego oleju wymaga instrukcja
0w20 RN17fe, 5w30 RN17
Jaki olej masz obecnie
OEM -zalany fabrycznie
Sposób eksploatacji zdecydowanie spokojny. Większość na LPG.
Bardziej rozglądam się za 0w20 RN17FE.
Samochód jest objęty umową serwisową i kolejna zmiana będzie robiona w ramach umowy. Podejrzewam że zalany będzie wtedy Castrolem albo Elfem 5w30 RN17, ale jako że cena oleju w ASO jest z dokładnością do 20zł za 4L taka sama, więc być może będę mógł zaproponować kontynuację 0w20 RN17fe - Castrol albo ELF
 
Na razie jestem pomiedzy Castrol 0w20 rn17fe a Shell 0w20 rn17fe (pisze skrótami na telefonie). Ale może jeszcze coś innego mi strzel do łba - mam że 2tys km na decyzję
 
do tego szybsze nagrzewanie zimą (i przełączani sie na LPG), a poza tym mniejsze opory silnika więc mniejsze spalanie, przy dobrym zabezpieczeniu silnika.
Na to bym nie liczył.
 
Na szbsze nagrzewanie się i zmniejszenie spalania.
 
Być może mam błędne założenie odnośnie różnicy w czasie nagrzewania, ale dlaczego źle zakładam zmniejszenie spalania ? nie wiem czy zauważę to pod dystrybutorem, ale raczej więcej palić nie będzie tylko mniej.
Jak chcesz zalać cerateca czyli wprost wbrew zaleceniom producenta, to po co trzymać się olejów z RN17? Tak czy tak w razie fakapu silnika nie przyznasz się że w misce pływa coś niezgodnego z instrukcją. Jeśli ASO zrobi analizę oleju to przegrałeś a jeśli nie to wygrałeś.
Ale producent zaleca olej RN17, albo RN17fe - przecież różne oleje spełniające te normy mają różne pakiety dodatków - nie wszystkie są takie "czyste" jak GTX 5w30 rn17. Tak jak napisałem - dowiem się jakie jest stanowisko w ramach gwarancji. Do 1.2TCE w okresie gwarancji ASO wręcz zalecało całą gamę produktów FORTE - także dodatków do oleju. Do czyszczenia wtrysków w DCI stosowali i zalecali używać profilaktycznie preparaty LM.
MRV i CSS są mierzone w granicznych temperaturach dla oleju. W rzeczywistej eksploatacji w naszych warunkach nie mają znaczenia. Jak będziesz się zimą do Finlandii wybierał to wtedy takie rozważania :)
Ale można chyba założyć, że jeśli jakiś płyn ma niższy MRV, to w wyższych temperaturach (ale nada ujemnych) może lepiej się zachowywać niż ten z wyższym MRV ? Tak samo z SCC ?

GTX RN17fe 0w-20 ma relatywnie niski właśnie CCS = 4386, jak na SEA20 dość wysoką lepkość kinetyczną w 100stC = 8,1 czyli przy ew. rozrzedzeniu paliwem jest jakiś zapas ?, niską w 40stC = 38 czyli dobrze dla pracy w temp krótkich odcinków, niedogrzanego silnika ?, oraz dobry wskaźnik lepkości = 195 czyli rozumiem że powinien dość stabilnie utrzymywać lepkość w zależności od temperatury. Nic nie wiadomo o dodatkach, ale pewnie będzie podobnie jak w GTX 5w-30 rn17 - ubogo.
Czy dobrze analizuję ?
Cenowo jest akceptowalny i ewentualnie leją go także w ASO nawet na w ramach umowy (przynajmniej tak się dowiedziałem na razie)
 
Last edited:
aha - czyli zlecę najpełniejszą analizę próbki którą chcę zalać to dopiero będę wiedział co i jak :)
Ok. tym co nie widzę nie będę się martwił - i tak trudno mi ogarną to co widzę ;)
 
Last edited:
ale dlaczego źle zakładam zmniejszenie spalania ?
Była o tym dyskusja na forum. Więcej oszczędności na paliwie dadzą Ci odpowiednio napompowane opony.
 
Wg specyfikacji (innych danych brak) i z własnego doświadczenia z olejami różnych producentów co byście wybrali ?

1.RN-SPec (castrol - oem Renault) GTX 0w-20 RN17fe ACEA C5 (cena ok. 225zł-250zł za 5L)





Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445 mm²/s 8.1
Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293mPa.s (cP) 4386
Viscosity, Kinematic 40C ASTM D445 mm²/s 38
Viscosity Index ASTM D2270None 195
Pour PointASTM D5950 °C -45
Flash Point, PMCC ASTM D93°C 210
Ash, Sulphated ASTM D874 % wt 0.78


2. Shell HELIX ULTRA PROFESIONALL AR-L 0W-20 RN17fe, ACEA C5 (cena ok. 225zł za 5L)

Viscosity, Kinematic 100C ASTM D445mm²/s7.8
Viscosity, CCS -35C (0W) ASTM D5293 mPa.s (cP)
Viscosity, Kinematic 40CASTM D445 mm²/s 38
Viscosity Index ASTM D2270 None 175
Pour PointASTM D5950 °C -54
Flash Point,PMCC ASTM D93 °C 234


3. ELF EVOLUTION FULL-TECH R FE 0W-20 ACEA C5 RN17fe (cena ok. 240zł za 5L)

Viscosity, Kinematic 100CASTM D445mm²/s8.3
Viscosity, CCS -35C (0W)ASTM D5293 mPa.s (cP)
Viscosity, Kinematic 40CASTM D445mm²/s43.4
Viscosity IndexASTM D2270None 169
Pour Point ASTM D5950°C
Flash PointPMCC ASTM D93°C232
T.B.N.ASTM D2896mgKOH/g 10,2
 
Last edited:
Jeszcze są:

4. Motul RN17FE (~220pln)
Viscosity grade SAE J 300 0W-20
Density at 20°C (68°F) ASTM D1298 0.838
Viscosity at 40°C (104°F) ASTM D445 39.5 mm²/s
Viscosity at 100°C (212°F) ASTM D445 8.2 mm²/s
HTHS viscosity at 150°C (302°F) ASTM D4741 2.7 mPa.s
Viscosity Index ASTM D2270 189.0
Flash point ASTM D92 230.0 °C / 446.0 °F
Pour point ASTM D97 -48.0 °C / -54.0 °F
Sulfated Ash ASTM D874 0.80 % weight
TBN ASTM D2896 8.7 mg KOH/g

5. Ravenol RN17FE (no idea)
Gęstość przy 20 oC kg/m³ 841 EN ISO 12185
Lepkość przy 40 oC mm2/s 38,8 DIN 51 562
przy 100 oC mm2/s 8,3 DIN 51 562
Wskaźnik lepkości VI 199 DIN ISO 2909
Lepkość strukturalna CCS przy -30 oC mPa*s 4800 ASTM D5293
Pompowalność niskotemperaturowa (MRV) przy -30 oC 17.300 ASTM D4684
Temperatura płynięcia oC -48 DIN ISO 3016
Temperatura zapłonu (COC) oC 232 DIN ISO 2592
TBN (całkowita liczba zasadowa) mg KOH/g 8,7 ASTM D2896
Test Noack (odparowalność) % M/M 10,9 ASTM D5800
Popiół siarczanowy % wag. 0,79 DIN 51575

6. Yacco RN17FE (dużo)
Ciężar właściwy w 20° C kg/m3 838
Lepkość w 40° C mm2/s 40
Lepkość w 100° C mm2/s 8,2
Indeks lepkości 186
Temperatura zapłonu ° C 227
Temperatura krzepnięcia ° C – 45
Lepkość dynamiczna w - 35° C mPa.s 4500
H.T.H.S. mPa.s 2,7
Poziom SAPS %masy 0,8
T.B.N. mgKOH/g 8,4

Wybieram bramkę numer 2.
 
Shell, bezproblemowe kupno online, gwarancja powtarzalności produkcji i jak dla mnie to po prostu b. dobre oleje.
 
znalazłem ciekawy link: analiza olejów 0W-20 VW 508 00 / 509 00
Norma nie ta o której szukałem - ale całość może być pomocna.
Shell którego biorę pod uwagę ma bardzo niski w tej klasie HTHS - tylko 2.3, na tle konkurencji słaby index lepkości i najsłabsze w zestawieniu parametry niskotemperaturowe: CCS i MRV.
Najbardziej do mnie przemawia Ravenol - ale nie wiem czy moja "analiza" jest przy moim poziomie wiedzy sensowna ;)
Do tego ma sensowną cenę. Motul też bardzo ładnie.
 
Last edited:
HTHS - tylko 2.3
Graniczny poziom HTHS jest coś poniżej 2.0, więc nie ma czym się za bardzo przejmować.

słaby index lepkości
A po co Ci "mocny" indeks?

Najbardziej do mnie przemawia Ravenol - ale nie wiem czy moja "analiza" jest przy moim poziomie wiedzy sensowna ;)
Do tego ma sensowną cenę. Motul też bardzo ładnie.
Wielokrotnie pisaliśmy, że porównywanie danych uśrednionych z kart, czy nawet z analiz ma średni sens.
 
W tym badaniu shell wypadł źle. 2.6 to minimum dla SAE 20.
Porównywać czy nie porównywać o to jest pytanie. Chyba lepiej sobie porównywać niż wybierać względem estetyki opakowania. Inna sprawa , że przechodząc z 5W30 C3 na 0W20 to akurat CCS i MRV można sobie odpuścić bo i tak będą lepsze
 
wybierać względem estetyki
Jeśli takim kryterium się kierujesz, to twoja sprawa. Jeśli twierdzisz, że Shell może nie dać sobie rady, to możesz przedstawić na to jakieś przykłady.
 
Znawcą nie jestem, nie będę ale czytam forum.
Przestrzegam jednak przed obniżaniem HTHS znacznie bo krzywa tarcia i spalania potrafi rosnąć przy zbyt niskiej HTHS dla danego silnika tak samo jak dla zbyt wysokiej HTHS.

0.3 od 2.6 to jest ponad 11% w dół i tak to się liczy
 
Sam udostepnilem badania pod katem zuzycia pierscieni i HTHS <2,5 mPas rosnie stopniowo, ale to bylo bez FMs. Im nizszy HTHS, tym wiecej punktow tarcia granicznego, ale z reguly najwiecej tych punktow mozna potwierdzic przy ca. 1,8 mPas, to takie absolutne minimum ale odpowiedni mix FMs skutecznie "zdejmuja" te tarcie. Dlatego taki SAE 0W-16 dla wiekszosci silnikow spalinowych zapewni jeszcze odpowiedni poziom ochrony, ale uniwersalnie wedlug mnie to ca. 2,6 mPas - ca. 3 mPas. Wyzej juz nie ma zysku, a silnik ma ciezej.
 
Back
Top