• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dacia Lodgy 1.33 TCe

orzeszpole

Użytkownik
Marka samochodu
Dacia Lodgy
Budżet/ile litrów
200 zł / 6 L
Styl jazdy
Silnik
1.33 TCe
Data produkcji
2020
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Tak
Jakiego oleju wymaga instrukcja
5W30, RN17
Jaki olej masz obecnie
5W30 Castrol GTX RN17
Cześć,

samochód ma przebieg 7 tys. km, przy przebiegu 1500 km wymieniłem olej na 5W30 Castrol GTX z normą RN17 - czyli to samo czym było zalane w fabryce. Ogólnie niezbyt wiele olejów jest spełniających normę RN17 ale spośród tych które są chciałbym wybrać coś w miarę jak najlepszego, proszę o poradę:

Castrol GTX
Elf EVOLUTION FULL-TECH R
Elf EVOLUTION R-TECH ELITE
Eurol Elance
Ravenol RNV CleanSynto

+ chyba że są inne oleje spełniające normę RN17 o których nie wiem w budżecie do 200 zł / 6 L

 
Last edited:
Zostań przy fabrycznym, czyli Castrol.
Nie stosuj się tylko do interwałów wymian.
10, max 15 tys km i wymiana.
Z alternatyw, zastanów się nad eurolem.
 
We wszystkich moich samochodach zawsze wymieniam olej co 10 tys. km

Jaka jest w tym przypadku mniej więcej różnica między Motul, Eurol, a Castrol? Czy jeden z nich jest np. wyraźnie lepszy od pozostałych?
Jaka jest różnica między Castrol a Elf?
Ogólnie czyta się że Ravenol to wyższa półka, ale ma problem z powtarzalnością. Co można powiedzieć o tym konkretnym?

Czy po okresie gwarancji można dać sobie spokój z normą RN17 i poszukać czegoś lepszego w klasie 5W30?
Te oleje z RN17 nie chronią raczej przed LSPI, wg. tego co czytam to mają znacznie gorsze parametry, chociażby właśnie nie spełniają normy API SP, a nawet nie mają SN+ (!)

W konfiguratorze doboru na stronie Eurol w pierwszej kolejności zalecany jest do tego silnika olej 0W20, a następnie dopiero jako drugi wybór 5W30. Czy po zakończeniu gwarancji lepiej będzie zmienić tą klasę na 0W20?
Czym się różnią oleje 0W20 od 5W30? Który będzie lepszy w tym przypadku?

Doczytałem jeszcze że ten 0W20 ma normę RN17 FE, więc muszę sprawdzić w instrukcji jak to u mnie dokładnie wygląda, bo chyba ta norma nie zastępuje RN17 tylko to jest inna norma, ale to jeszcze muszę doczytać.

przepraszam za tyle pytań, ale chcę dokonać najlepszego wyboru.
 
Last edited:
Od tego jesteśmy żeby odpowiadać ;)

1) Wg mnie nie ma różnicy w jakości oleju między popularnymi firmami. W zasadzie wszystkie korzystają z gotowych receptur od paru największych firm. Różnice pojawiają się w szczegółach bo receptury mają jakiś tam margines i firmy czasami tego dodadzą, tego odejmą - więc chemicznie oleje 100% identyczne nie są. Są też różni producenci baz olejowych i mogą być różnice wynikające z tego od kogo jest kupiona baza (ewentualnie zrobiona samodzielnie).

Ale jakościowo oleje są praktycznie identyczne - wszystkie w końcu muszą spełnić wymagania i przejść testy dla tej samej normy.

2) Ravenol jest właśnie przykładem firmy która opracowuje własne receptury. Brak powtarzalności oznacza, że to co widzimy na analizie dzisiaj nie musi być prawdziwe jutro, ale jakościowo te oleje trzymają poziom - firma ma po prostu dowolność w formułowaniu olejów więc z tego korzysta. Jej oleje są dość dobre, niektóre bardzo dobre, te z niższych półek nie różnią się specjalnie od innych markowych olejów.

3) Przez całe życie samochodu powinno trzymać się wytycznych producenta jeżeli chodzi o środki smarne i ogólnie chemię. Istotna jest odpowiednia kultura techniczna czyli prawidłowe interwały wymian, wymiany filtrów i tak dalej.

4) Normy API są ogólne, nijak nie mają się do norm producentów. Te mają własne wymogi związane z konstrukcją silnika. Nie powinieneś patrzeć na jakość oleju z normą producenta przez to czy mają czy nie aprobaty ogólne. Ochrona przed LSPI to też nie jest początek i koniec olejów do silników z wtryskiem bezpośrednim. To zjawisko nie występuje wszędzie i zawsze powszechnie, część nowoczesnych silników po prostu takiej ochrony nie potrzebuje.

Poza tym norma RN17 jest opracowana przez Renault i wychodzi poza wymogi norm ogólnych, zawiera odpowiednie procedury i wymogi dotyczące ochrony silników z wtryskiem bezpośrednim.

5) 0W-20 i 5W-30 różnią się głównie lepkością w temperaturze roboczej. 0W-20 jest "rzadszy" (mniej lepki) w wysokich temperaturach. Takie oleje wymagają silników które są do nich przystosowane, więc jeżeli producent nie dopuszcza stosowania 0W-20 w twoim silniku to nie powinieneś takiego oleju zalewać.

6) RN17 i RN17FE to inne normy.
 
Dzięki za wyczerpującą odpowiedź. W takim razie zostaję przy 5W30 i RN17, zastanowię się tylko nad marką oleju.

Ciekawy jestem tego oleju Eurol, nigdy go nie używałem, nie znam też nikogo takiego, nawet nie widziałem tego oleju nigdy w żadnym sklepie na półce, tak samo jak olei firmy Specol, które znalazłem z normą RN17:
Specol Spec Premium C2/C3
Specol Spec Premium C3

który z nich będzie lepszy i czy w ogóle warto brać pod uwagę markę Specol? Jest to najtańszy olej z normą RN17 jaki udało mi się znaleźć ok. 100 zł / 6L, natomiast Eurol ok. 170 zł / 6L.

Poniżej 200 zł jest jeszcze tylko Castrol i Elf, ale ich raczej nie biorę pod uwagę.

Tak więc Specol czy Eurol?
 
Last edited:
Specol to mały, polski producent.
Nie mają aprobat na wszystkie oleje, a póki co, samochód jeszcze linią produkcyjną pachnie - gwarancja.
Na Twoim miejscu, przynajmniej przez pierwszy rok, trzymałbym się oleju serwisowego.
Później już możesz przyjeżdżać ze swoim olejem.
Dlaczego tylko pierwszy rok?
Bo jak mają wyjść niedoróby produkcyjne, to właśnie na początku eksploatacji, więc nie kuś losu.
Czasem mogą się uprzeć, że to od "złego oleju silnikowego" padła Ci np. skrzynia.
Później z reguły powinno być już bezawaryjnie.
 
Last edited by a moderator:
ok, czyli najbliższą wymianę nie kombinując ponowię Castrolem tak jak książka pisze, a za rok zdecyduje się na coś lepszego. Ponawiam jednak pytanie czy ten konkretny Specol jest w porządku? Czy lepiej będzie wziąć Eurola?
 
Zdecydowanie do końca okresu gwarancji lej to, co zaleca producent. Później można się zastanowić, chociaż te oleje z normą RN17 będą do siebie z grubsza podobne, bo będą na podobnych pakietach i bazach. Tutaj nie będzie szerokiego pola wyboru.

Pozostań na Castrolu, który to stal się nadworną olejarką Renault, zastępując Elfa.
 
Tak chyba zrobię jak radzicie, do końca gwarancji Castrol aby nie kusić losu, a później znowu zrobię rekonesans olejowy, może się sytuacja na rynku olejowym zmieni, w razie czego ponowię ten wątek, dzięki!
 
Specol to mały, polski producent.
Nie mają aprobat na wszystkie oleje, a póki co, samochód jeszcze linią produkcyjną pachnie - gwarancja.
Na Twoim miejscu, przynajmniej przez pierwszy rok, trzymałbym się oleju serwisowego.
Później już możesz przyjeżdżać ze swoim olejem.
Dlaczego tylko pierwszy rok?
Bo jak mają wyjść niedoróby produkcyjne, to właśnie na początku eksploatacji, więc nie kuś losu.
Czasem mogą się uprzeć, że to od "złego oleju silnikowego" padła Ci np. skrzynia.
Później z reguły powinno być już bezawaryjnie.
W nowych samochodach którymi jeździłem usterki mechaniczne silnika/skrzyni biegów wychodziły najszybciej po przebiegu 60.000km. Osobiście przejeżdżam na rok ~12.000km czyli na gwarancję producenta nigdy nie zalapałbym się.
 
U mnie usterka objawiła się w 1szym roku a silnik poszedł w diably po 3 latach i 36 tys km... więc kazdemu polecę na gwarancji tylko oleje z oficjalnymi aprobatami i pilnowanie paragonów / rachunków. Chyba ze lane przez serwis.

Pozdrawiam,
 
Last edited by a moderator:
Back
Top