• W ciągu najbliższego tygodnia na forum będę dokonywał generalnych porządków i przemeblowania. Tematy mogą znikać, być łączone albo przenoszone. Częśc będzie zamknięta i zarchiwizowana, żeby odciążyć bazy danych od przetwarzania dużych tematów. Przepraszamy za utrudnienia :)
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dlaczego stosujemy oleje o niskich lepkościach ?

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4\Honda CBF600S
Dlaczego niektórzy producenci do mocno wysilonych silników zalecają SAE40? Renault RS
Co do Renault i RS to bodajże do 2014r silniki o oznaczeniu 2.0Tce to było F4RT, które było montowane już w 2001r w Lagunie II. Znam przypadek, który jeździł 8 lat na 5W30, nic kompletnie się nie stało, pomimo adnotacji w manualu, aby nie stosować lepkości poniżej 40.
 
Last edited by a moderator:

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
1658045062653.png

Tylko szkoda, ze taki 0W-8 ma przy 0°C ca 195 cSt :>
 

Zielony34

Użytkownik
Samochód
Renault Laguna II PH II 2.0 F4R 714 135KM + LPG Zenit Blue Box rev.4\Honda CBF600S
Tego typu strony zarabiają na kliknięciach, więc muszą dawać "krzykliwe" tytuły, aby przyciągnąć czytelników. To, że z merytoryką i sensem nie ma to nic wspólnego, to już druga kwestia. Podstawa, żeby hajs się zgadzał.
 

screamaster

Użytkownik
Samochód
Audi A6 C5 2.5TDI BAU
Pompy o zmiennym wydatku redukują nadmiar ciśnienia oleju, który niczemu dobremu nie służy, pogarsza smarowanie, chłodzenie, przyspiesza degradację oleju.
Z doświadczenia wiem że taki typ pompy nie jest zbyt dobry, zobacz audi a6 c7 3.0tdi po 2014r, wiesz ile widziałem silników zatartych przez taki rodzaj pompy? Olej na wolnych obrotach nie dociera do silnika przez co zacierają się na panewki w tym konkretnie przypadku, otowrzenie zaworu programowo na stałe eliminuje ten problem, najlepiej dla silnika gdy pompa podaje pełne ciśnienia jaki jest w stanie wygenerować dla danych obrotów i ewentualny nadmiar jest wypuszczany przez zaworki zwrotne (to też zależy jaki silnik)
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Pompa nie generuje cisnienia, a jezeli wystepuja tego typu problemy techniczne to ewidentnie wina VAG-a.
 

Dziad

Użytkownik
Samochód
Panda II 1.1 55km (Specol Gold 5W40) / Duster 1.6SCE Shell Helix Ultra 5W40
Soot thickening to sadza/osady?
 

wlyszkow

Specjalista
Lokalizacja
Warszawa
Strona www
www.archoil.pl
Samochód
2.0 Turbo GDI z GPF
Ciekawostka taka, że ten negatywny efekt wzrostu lepkości na skutek sadzy w oleju jest proporcjonalny do ilości zddp, im więcej zddp tym gorzej.
 

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Weź tak nie pisz bo się ludziom styki zewrą że ich ukochane SAPSy mogą mieć negatywny efekt.

Chyba, że zwalą na ekologię.
 

soszo

Użytkownik
Samochód
Kilka pierdziawek
W olejach azjatyckich jest dużo MoDTC nawet 900ppm i indeksy lepkości +210. Nazwijmy to w europejskich nie ma tyle dodatków metalicznych i VI też dużo mniejsze. Jest ktoś w stanie określić która "filozofia" jest lepsza?
 
Last edited:

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
@Dulin7 nic go nie ugryzło, tylko taka prawda. To również dotyczy olejów o niższej lepkości. Ludzie nie akceptują faktów, że taki np. 0W-20 jest lepszy pod kątem reologicznym i trybologicznym od takiego 5W-40 A3/B4. Gdyż zbyt bardzo odbiegają od ich głęboko zakorzenionych przekonań.
 

SACZI

Moderator
Samochód
Astra K
W olejach azjatyckich jest dużo MoDTC nawet 900ppm i indeksy lepkości +210. Nazwijmy to w europejskich nie ma tyle dodatków metalicznych i VI też dużo mniejsze. Jest ktoś w stanie określić która "filozofia" jest lepsza?
Nie przeżywaj tak, bo coś Ci pęknie ... ;)

PS
Wysoki VI to dużo VM, a to niestety może generować depozyty.
Z drugiej strony po cyferkach nie można wnioskować w jaki sposób olej został "zrobiony".
Z trzeciej zaś strony, niższa KV40, to lepsza płynność podczas rozruchu.

Za dużo jak dla mnie przy tych upałach ...
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
@SACZI To zalezy od zastosowanego VM, ale tutaj nie bedzie go duzo. Bo to w koncu SAE20, chyba, zebys zrobil go przy uzyciu bazy olejowej 2 cSt, wtedy bys musial dodac wiecej VM aby uzyskac pozadana lepkosc koncowa. Pod katem depotyzow mamy dwa testy ASTM D6335 oraz ASTM D7097. Ale to prawda VM i FMs moga sie przyczyc do depozytow w rejonie pierscieni. Najwazniejszy jest mix AOs i dyspegatorow
 

wlyszkow

Specjalista
Lokalizacja
Warszawa
Strona www
www.archoil.pl
Samochód
2.0 Turbo GDI z GPF
W olejach azjatyckich jest dużo MoDTC nawet 900ppm i indeksy lepkości +210. Nazwijmy to w europejskich nie ma tyle dodatków metalicznych i VI też dużo mniejsze. Jest ktoś w stanie określić która "filozofia" jest lepsza?
To jest koncepcja głównie dla redukcji spalania, dobra do silników NA pracujących na wyższych rpm. Coraz więcej jest już tam olejów o niższych poziomach moly
 

SACZI

Moderator
Samochód
Astra K
Się rzekło i się zrobiło - 0w20 zawitało w silniku.
W lipcu zrobiłem nieplanowane dodatkowe 3 tys km i stuknelo mi 15 tys na amsoilu 5w30 ASL.
W ubiegły czwartek zmieniłem oliwę.
Do dzisiaj mam już 1000km na niezalecanym przez Opla 0w20.
Z punktu widzenia kierowcy, chyba świadomego, nie jestem w stanie zauważyć ŻADNEJ różnicy w pracy silnika.
Wg torque pro ciśnienia i temperatury oleju są takie same jak na 5w30.
Może, gdyby był to okres zimowy, silnik przy -20C miałby lżej i może byłoby to zauważalne w "tarabanieniu" vacum-pompy i pompy paliwa wysokiego ciśnienia.
Póki co, jeżdżę i przede wszystkim mam spokojną głowę.
 
Top