• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dobór oleju cz.1 - ABC dla początkujących

To bardziej zależy od wiskozatorów, niż od klasy lepkości.
 
W innym temacie pisałeś (wskazałeś jasno na lepkość):
"- jeździsz po mieście, a więc pewnie na niedogrzanym silniku - SAE30
- masz DPF'a, a przez niego silnik często lubi dolewać paliwa do oliwy - SAE40
- jeździsz po mieście, a więc obecność paliwa w oleju -SAE40
- jeździsz w trasie, a więc silnik jest mocno obciążany -SAE40"

Wiec mam na myśli ten kontekst. Jeżdżę po mieście mam dpf więc wybiorę SAE40.
Pytanie czy 0W40 będzie tak samo odporne jak 5W40?

Wysłane z mojego SM-G981B przy użyciu Tapatalka
 
Daj ten temat, bo nie pamiętam.


EDIT
Odporność oleju na rozcieńczenie ja rozumiem w taki sposób, że dolewając do dwóch olejów taką samą procentową ilość paliwa, mierzymy spadek lepkości względem jej wartości wyjściowej.
Jeżeli jeden olej straci lepkość o 15%, a drugi u 20%, ten pierwszy jest bardziej odporny na rozcieńczenie paliwem.
Przykład:
2 oleje o lepkości 14mm2s w 100C
Olej A po rozcieńczeniu- 14*0,8=11.2
Olej B po rozcieńczeniu- 14*0,85=11.9.
Olej B wykazuje większą odporność na rozcieńczenie paliwem.
 
Last edited by a moderator:
Ten temat:
 
Na którymś z amerykańskich forów olejowych, być może było to Bob is the oil guy, kilka miesięcy temu natknąłem się na wątek, w którym ktoś na pytanie czy jak podane jest w instrukcji 5W to czy może stosować 0W, wkleił odp gościa z działu technicznego Amsoil'a, że On osobiście (facet z Amsoila), gdyby jego instrukcja podawała 5W, to w okresie zimowym za każdym razem stosowałby 0W.
 
Tak uzasadnił. Lepszy, szybszy przepływ w mroźne dni przy rozruchu. To samo twierdzi Pennzoil, tylko Pennzoil pisze, że w każdych warunkach szybciej dociera tam gdzie musi, dodatkowo twierdzi, że szybciej rozgrzewa silnik i zapewnia lepszą ekonomię.
Bez tytułu.jpg
 
Last edited by a moderator:
to samo potwierdza Mobil:

mobil.JPG



w związku z tym ja też teraz zalałem do swojego Forda olej 0w20 gdzie instrukcja obsługi mówi tylko o lepkości 5w20. Nie zauważyłem żadnego negatywnego skutku, natomiast pozytywny zdecydowanie tak - szybszy i gładszy start silnika, kontrolka ciśnienia oleju gaśnie jeszcze podczas uruchamiania silnika jako pierwsza ze wszystkich kontrolek.
 
To nie chodzi tylko o rozruch, który oczywiście jest ważny, gdyż właśnie podczas odpalania na mrozie mamy największe straty smarowania, ale też o poczatkową jazdę w zimowych warunkach. Wczoraj poobserwowałem temperaturę oleju jadąc rano do pracy bez korków. Na zewnątrz -9 st, po 4 km i 5 minutach jazdy z jednym krótkim postojem na światłach, olej miał 0 st, płyn 28 st. Po 10 km i 9 minutach jazdy olej miał 25 st, płyn 70 st, zgasiłem i poszedłem do sklepu na kilka minut, po odpaleniu olej już miał 20 st, płyn 55 st. Podjechałem pod pracę kolejne 4 km i olej osiągnął max 50 st, a płyn 75 st. Niby nie mało, bo 14 km i prawie 15 minut jazdy, a do temperatury roboczej jeszcze daleko, w zasadzie olej dopiero w połowie zagrzany. Będzie -15, to będzie jeszcze gorzej, a takie 5-10 st mrozu mamy przez kilka, czy kilkanaście tygodni w roku.
 
Sporo zależy od oleju. Jedno 5W drugiemu nierówne, miałem już 5W które szalało w Kijance w zeszłym roku przy -10, w tym mam inne (Totala) które działało bez problemów w -20. Nie miałbym osobiście większych problemów z 5W nawet w mroźną zimę jeżeli nie byłoby ryzyka przekroczenia granicznej temperatury dla 5W. Szukałbym tylko oleju o jak najlepszych parametrach.

Zwłaszcza przy częsty zatrzymywaniu się i ruszaniu jak opisał @Kaczorek79 wyżej, bo zazwyczaj oleje o niskiej lepkości szybciej oddają ciepło więc 5W może być nawet pożądany.
 
W pewnym stopniu sam olej, jego baza i ilość wiskozatora ma znaczenie, ale też sposób eksploatacji i konkretny silnik robi swoje. Ja obecnie mam zalany M1 esp 5w30, jest dość świeży ok. 3 kkm, jeden skrajny przykład, gdzie jeżdżenie wokół komina nie jest w stanie doprowadzić oleju do temperatury roboczej, a z drugiej strony tydzień temu jadąc autostradą 140 km/h podczas mrozu -8, olej utrzymywał 107 stopni.
 
@Kaczorek79 jaki samochód? u mnie moje BMW po 6km woda raptem 70 stopni, już myślałem, że coś nie tak z termostatem
 
Golf 1.4 tsi.
P.S. Przekręć telefon, to będziesz widział podpis pod awatarem.
 
Jak rozumieć parametr NOACK, jeżeli jest 10% to co 10% oleju może odparować? W jakim czasie/przebiegu?
 
Test NOACK wykonuje się podgrzewając olej do temperatury 250 st w czasie 60 minut. Ile % odparuje, taki mamy wynik.
 
Back
Top