• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodatek do oleju przekładniowego (zamiennik Torsen G055145A2, Sturaco FM 1992)

screamaster

Użytkownik
Samochód
Audi A6 C5 2.5TDI BAU
Witam, szukam dodatku do oleju przekładniowego 75w90 który powoduje że film smarny nie będzie zrywany.
Stosowałem MoS2 Liqui Moly ale nie ma różnicy
Dodatek chce dodać do 75w90 i wlac to do Torsena, dalej szukam zamiennika dla Sturaco FM 1992 który jest fabrycznie dodawany
 
Stosowałem MoS2 Liqui Moly ale nie ma różnicy
A jakiej różnicy się spodziewasz?

Swoją drogą, kiedyś na Bitogu bodajże czytałem, że Sturaco 7098 jest w jakichś Castrolach Transmax, tylko nie pamiętam o jaką lepkość konkretnie chodziło.
 
Last edited:
@Triumphator ogólnie Torsen w automacie jest do połowy zalany olejem (w skrzyni manualnej cały jest w oleju i tam zaleca się zwykły 75w90) i sprawa ma się tak że jak się zatrzymasz na ciepłym oleju w skrzyni to jest on dosc rzadki i spływa na dół dość szybko przez co film smarny nie jest utrzymywany i jeśli skręci się kołami na maksa i mocniej ruszy (praktycznie każde mocne ruszenie z skrzyżowania w bok) masz efekt tarki i wibracji bo film smarny nie jest utrzymywany dlatego stosuje się dodatek który powoduje że film smarny pozostaje na elementach metalowych w przypadku niepełnego smarowania. Vag kiedyś sprzedawał osobno ten dodatek ale już od lat go nie ma można tylko kupić oryginał za 550zł. Dlatego testuję dodatki do oleju i zastanawiam się jaki wlać. Skąd wiem że olej spływa? To proste gdy robi się kółka autem to ruszasz, występuje tarka ale po chwili gdy już się rozpędzisz troche olej się pojawia na wszystkich zębatkach i przestaje wibrować.
 
Już nie pamiętam przy jakiej to było okazji, ale ktoś kiedyś pisał, że dodatki estrowe wpływają na dłuższe utrzymywanie się filmu olejowego. Przyczyną miała być polarność cząsteczek.
 
Tak sobie pomyślałem, rozważałeś może Mannol Ceramo Ester? Dodatek oparty w ponad 90% na estrach, heksagonalnym azotku boru hBN i solidnej dawce ZDDP.
 
Torsen w ogóle działa dzięki tarciu i olej do torsena (podobnie jak do CVT) ma tarcie zwiększać, a chyba do czegoś zupełnie innego jest AR9100.
 
@MC Subi Właśnie wydaje mi się, że skoro ślimaki obracają się w momencie gdy jest duża różnica obrotów kół między przodem a tyłem wtedy należy obniżyć tarcie a nie je zwiększyć? Właśnie zastanawiałem się czy oleje LS są lepszym wyborem czy zwykłe? Teoretycznie żadnych elementów typu szpera czy płytki tam nie ma sam mechanizm. Dołączam Serwisówkę, ogólnie kiedyś był Castrol 75w90 który spełniał SAF-AG4 teraz już nie ma takiego oleju
Zrzut ekranu 2024-03-20 094735.png
 
Ale te ślimaki właśnie dzięki tarciu (z racji konstrukcji samej przekładni, przekoszeniu osi i napięciu wstępnemu) przenoszą moment. Jeśli jedno z kół (lub osi w mechaniźmie międzyosiowym) przyczepność traci - to drugie przekazuje nadal jakiś moment przez to właśnie tarcie między ślimacznicami torsena. Jeśli wlejesz jakiś hiper olej z porządnymi dodatkami EP - zrobisz z torsena zwykły mechanizm różnicowy. Nie ma już oryginalnych olejów? Na audi się nie znam, ale w innych wozach zawsze jest specjalny olej lub specjalne dodatki do wszelkich LSD, w tym torsena. W sumie olej jest najważniejszą częścią takiej przekładni i pod konkretny olej projektuje się nieosiowość i zacisk przekładni.
 
@MC Subi Jest to temat który nie daje spokoju vaginiarzom, że nie ma zamiennika na rynku dla oleju oryginalnego za 550zł xD, dlatego chce eksperymentować bo może uda się coś dobrać tak, że będzie działać, i odnosząc się do twoich słów to z moich obserwacji wynika, że tarcia jest za dużo (ewidentne tarcie które czuć podczas obiązenia przy skęcaniu przy niskiej prędkości) na ruskich forach od lat dyskusje ale tam się nie przejmują tylko leją 75w140 LS i teoretycznie działa, ja aktualnie zalałem taki olej, ale problem w tym że póki olej jest stosunkowo chłodny to przekładnia chodzi wspaniale, ale gdy już mocno go nagrzeję to objawy wracają (przeczytaj jeszcze raz co napisałem wcześniej w objawach) próbowałem też Ravenol AWD-TOR ale to już całkowicie jakaś porażka, chyba na starym oleju po 300tyś było lepiej
 
wynika, że tarcia jest za dużo
Te mechanizmy są piekielnie wrażliwe na luz łożysk i nawet lekkie zużycie łożyska lub montaż wersji ze złym luzem daje taki objaw, jakby torsen faktycznie łapał, na skręcie takie poszarpywanie. Żeby było jasne - torsen zawsze ciągnie i zawsze opony w takich wozach zużywają się szybciej.
oleju oryginalnego za 550zł xD
A no właśnie :) Chevron Supreme LS 80W90 działa pięknie w japońskich torsenach,
 
@MC Subi To nie wina zużycia mechanizmu, ludzie mają gorsze objawy wycie itd, wlewają oryginał i jest idealnie, na wszystkich forach o tym mówią ruskich i w polsce, z resztą nawet jak u siebie wleje oryginał już przepracowany (oleju nie wyrzucałem) to działa lepiej niż nowe oleje które próbowałem, Sturaco to jakiś silny dodatek przeciwzużyciowy który osadza się na elementach ciernych w momencie niepełnego smarowania powodując, że tarcie nie występuje tak aby mechanizm w jakiś sposób tarł sam w sobie
 
póki olej jest stosunkowo chłodny to przekładnia chodzi wspaniale, ale gdy już mocno go nagrzeję to objawy wracają
No to właśnie może spróbować 75W90 albo 80W90 LS? Specol jest tani jak barszcz.
Albo jest Amsoil severe gear 75W110 GL-5, piszą że też do szper czyli jakby LS
 
W sumie piszemy o tym samym, ale może precyzyjniej:
- Sturaco FM 1992 KS to był modyfikator tarcie
- pomijając te wszystkie internetowe pierdy - miał jedną jedyną funkcję - miał zbliżyć współczynniki tarcia statycznego i dynamicznego do siebie (a nie zmniejszać tarcie)
- tarcie statyczne jest wtedy, gdy powierzchnie nie przesuwają się wobec siebie; przykładowo w czasie hamowania do czasu poślizgu - tarcie jest statyczne, po zerwaniu przyczepności - jest dynamiczne, współczynnik tarcia maleje i skuteczność hamowania; czyli olej ma zwiększać tarcie dynamiczne (więc działa dokładnie odwrotnie, niż oleje do zwykłych skrzyń)
- rozwiązań LS i LSD jest masa (wiskotyczne, płytkowe, elektroniczne, zmienne dociski sprzęgieł) i nie każdy pasuje do torsena
- nie widzę innej drogi, jak kupno tego oryginału z ASO, albo zamiennika z ZF (producenta torsena), merca lub innego samochodu z tym samym torsenem
 
@MC Subi To najłatwiejsza droga ale chyba nie ma wyboru, ogólnie w Rosji ZF ma ten olej oznaczony jako ZF 0671090144 ale nie da się go kupić u nas nigdzie

1000004186.jpg
 
Last edited:
O, a tak z ciekawości gdzie w ciężarówkach?
 
W reduktorach czy w dyfrach?
 
Back
Top