• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodatki do ON - podnoszenie jakości paliwa

Wydaje mi się, że przy każdej dostawie paliwa stacja dostaje świadectwo jakości. Jeśli go nie ma to coś jest nie tak.
 
Wiem, że to temat o dodatkach a nie o paliwie. Jednak jakość paliwa ma bezpośredni wpływ na to jakich dodatków mamy zamiar używać. Wspominałem że korci mnie tour po rzeszowskich stacjach. Zaproponowałem żonie większe zakupy i objechałem przy okazji prawie wszystkie ogólnopolskie sieci (i nie tylko). Taka tabeleczka powstała:

StacjaDostawcaRodzajLCSmarnośćFAMEUwagi
LeclercLotosON52,32006,30ostatnia dostawa
AuchanOrlenON53,83200,00ostatnia dostawa
Circle KON52,3200bdostatnia dostawa
Circle KPremium53185bdluty - zimowe
OrlenOrlenON53,82670,00ostatnia dostawa
OrlenOrlenPremium553200,00ostatnia dostawa
Lotos 1LotosON54,11976,80nie zapisałem daty
Lotos 2LotosON51,42800,00marzec - zimowe
Lotos 2LotosPremium51,84480,00marzec - zimowe
BPOrlenON53,83200,00ostatnia dostawa
BPOrlenPremium53,83200,00ostatnia dostawa
ShellOn
ShellPremium

Jutro uzupełnię o Shella. Paliwa z marketów były o 15 groszy na litrze tańsze od reszty. Widać dużą zbieżność parametrów w zależności od partii i dostawcy paliwa. Jak dla mnie to na papierze ON z Auchan i Lecrec-a, tańsze o koszt potencjalnych dodatków najlepiej wypadają. Zawsze omijałem te stacje dużym łukiem...
@JohnJohn co do boostera, przedawkowałem go. Auto nie brzmiało jak traktor, bardziej w kierunku karabinu. Taki suchy klekot, bardzo nieprzyjemny. Dałem pełną dawkę AR6900-D i pełną dawkę Amosil cetane booster do ON z LC 53. Wyszło zdecydowanie za dużo dla silnika mojego auta. Musiałem dotankować aby to rozcieńczyć i teraz jest miodzio 😁
Tylko sie nie śmiejcie :D bo w tematach paliw jestem zielony naprawde. Nie rozumiem jednej rzeczy czytając dalej rozmowe. Wieksza smarnosc taka jak na lotosie premium (448) jest gorsza dla wtryskiwaczy niz np na zwykłym 197 czy 280 ?
 
Sensu raczej doszukiwałbym się w jego właściwościach niskotemperaturowych w okresie zimowym.
Przypuszczam, że kompozycja arktycznego paliwa pogarsza jego smarność. W lecie może mieć inne właściwości.
Gdybyśmy mieli w tabelce dodatkowy parametr w postaci temp. zablokowania filtra, można by skorelować ze sobą te prawidłowości.
 
Słuchajcie, ja bym się wtrzymał z tymi osądami dotyczącymi paliw, bo to musi mocno zależeć od danej dostawy, miejsca Polski, samej stacji i innych czynników. Najlepiej byłoby po prostu jak zainteresowane osoby poproszą o świadectwo na swoich stacjach i wtedy zdecydują co tankować (oczywiście dalej wstawiajcie tutaj świadectwa jakości bo temat jest ciekawy). @wova75 dzięki za poświęcony czas na szukanie świadectw. Natomiast muszę zwrócić uwagę ma pewien fakt, który mi się nie zgadza. Po pierwsze świadectwa trzeba czytać dosyć dokładnie, bo są w nich rozbieżności i drobne niekonsekwencje:

1) Lotos na moich świadectwach nigdy nie umieszczał liczby cetanowej (jedynie indeks cetanowy ~ 53-54+ w paliwie letnim) + smarność w paliwie letnim Dynamic oscylowała w okolicach 200uM, choćby się waliło i paliło + zawsze Bio w składzie (letnie). Arktyczny zawsze okolice 400um smarności i 0% Fame. - zanim pracownik znalazł aktualne świadectwo przejrzeliśmy wspólnie te od 2015 roku. Więc powtarzalność była i mam do nich zaufanie (jestem świadom nie najwyższego LC). Zwykły ON nie wiem, bo nie zwracałem na niego zbytnio uwagi. Czyli w zasadzie z kolegą @wova75 parametry się pokrywają, ale należy pamiętać że paliwo przejściowe też może mieć inne parametry. Ja bardziej skupiam się na typowo letnim/zimowym - a dlaczego to wyjaśnię przy orlenie.

2) Orlen Verva - tutaj świadectwo z jednej z moich stacji wyglądało bardzo dziwnie i na pierwszy rzut oka można być rzec: VERVA nie jest VERVĄ. Otóż pierwsze parametry tj. chociażby Liczba cetanowa zostały spisane z orzeczenia laboratoryjengo(tak jest to zapisane w legendzie) tj LC = 53,2 i te parametry odnoszą się do zwykłego regularnego ON - nie premium i tutaj jest gwiazdka i odniesienie że właściciel paliwa (cokolwiek to znaczy) zaświadcza, że dodatek VERVA po zadozowaniu podnosi LC do min. 55. Rozumiecie? Dodatek podnosi z tej liczby bazowej, ale nie ma tego w świadectwie jakości czy jest to 55 czy 57. Zaznaczę, że LC ON regularnego dosyć wysokie 53 - wiele lat temu widywałem 51,5-52. Dalej smarność - niby uwzględniona 370, ale adnotacja jest taka, że "właściciel" deklaruje że smarność z dodatkiem VERVA jest nie większa niż 400um. I teraz nie wiadomo, bo można przyjąć że 370 to zwykły ON (znowu całkiem fajna wartość patrząc w stecz na to co było oferowane) i do tego dodatek Verva który podnosi smarność i nie jest to dokładnie ujęte w świadectwie. Co do BIOkomponentów - FAME. Nie ma ich w głównym świadectwie wykazanych, ale to nie znaczy, że ich nie ma. Jest adnotacja w legendzie o dodatku FAME max 7% (dokładne słowa to: zadozowano FAME) - zresztą na stronie terminalu w Koluszkach (baza paliw nr 1 - PERN) jest wyraźnie napisane: Od 2017 r. bioblending jest obowiązkowym sposobem na częściowe wykonanie Narodowego Celu Wskaźnikowego. W 2017 r. minimum 50% obowiązku należało realizować poprzez bioblending - oni muszą go dodawać + naprawdę nie spotkałem się z Orlenem bez BIO. Zawsze był żółty, zawsze w karcie również go widziałem z BIO. Także nie do końca wierzę w Brak BIO w auchan czy Orlen i to jeszcze w przejściowym (są głosy właścicieli że przy mrozach okrutnych zdażyło się że dopompowali-dowiezli-domieszali do zbiorników na stacji arktyczny, ale nigdy go nie oferwowali od razu czy w pełni).

Co do przejściowego na orlen - tankuję to premium parę dni temu i dostaję świadecto z tego samego dnia - słyszę że dziś była dostawa. A w nim w zasadzie parametry zimowe Orlen czyli bez rewelacji -8/-23 blokada filtra - niemal te same co w zimę. Także i smarność nie musi być jak w paliwe letnim (mogli na tym w zimę powiedzmy, że oszczędzać).

Także z mojej strony będę zbierał jeszcze więcej świadect i je analizował ale raczej letnich, bo te przejściowe są z dużym rozrzutem jak dla mnie.

Odwieczne pytanie moje było takie: czy Auchan/Tesco itd. mimo, że jest powiedzmy paliwem z Orlen ma w sobie dodatki czyszczące w poziomie zbliżonym do podstawowej Effecty czy jedynie spełnia normę PN EN. Która nie jest szczególnie wymagająca pod tym względem. Temat do zgłębienia, ale jak widać po LC czy smarności baza jest w zasadzie ta sama, co pozytywnie rokuje dalej.

Na koniec chciałbym napisać, że wiedzę zawsze czerpałem z oficjalnych danych czy właśnie świadectw jakości, aż tu nagle w internecie zaczęły pojawiać się głosy prześmiewcze "podobno pracowników", chcociażby terminalu w Koluszkach, którzy uważają, że moje rozumowanie jest błędne tzn., że to co w świadectwie jakości jest fałszem. Chodziło konkretnie o liczbę LC czy smarność. Z mojego świadectwa wynika, że dodatek Verva podnosi oba parametry, natomiast oni twierdzą, że to baza paliwowa może być od danym LC i smaroności odpowiednio 55/200um i dodatek Verva jedynie zwiększa moc czyszczącą paliwa - jest to rozumowanie w pewien sposób logiczne, aczkolwiek przeczy świadectwom które wystawiają. W zasadzie nie jest mi to potrzebne do szczęścia wiedzieć w jaki sposób te parametry zostały uzyskane, ale to pokazuje że te parametry są mocno zmienne i nigdy nie możemy być pewni co wlewamy pod brandem np. Shell Vpower, czy ta smarność jest polepszona. Zapraszam do dyskusji. Być może moja wiedza jest zbyt mała, ale szczerze mówiąc pracownicy nie chcą podzielić się szerzej swoją wiedzą, a jedynie ucinają dyskusję na "nie masz racji". Pozdrawiam.
 
@alexaa Zdecydowanie widać, że paliwa te są w różnych specyfikacjach (zimowe, przejściowe) bo też świadectwa z różnych okresów. No i data świadectwa nie pokrywa się z datą wykonanych badań. Czasami różnica wynosiła miesiąc. Patrząc na te wyniki zdałem sobie sprawę, że to trochę bez sensu porównywanie tych paliw. No cóż, pech chciał, że akurat teraz naszła mnie na to ochota. Może nie idealnie ale jednak jakiś obraz na tu i teraz jest. Co do FAME, też tego nie rozumiem, ale część miała zero.
Generalnie największym przegranym w moich oczach jest Lotos. A zawsze był moim wyborem 1 lub 2. Zaznaczam, że zrobiłem służbowym samochodem setki tys km na ich paliwie (ON, LPG) i nigdy nie miałem żadnych zastrzeżeń. A kiedyś zimy były... Troszkę stracił Circle K, głownie przez te problemy z aktualnością świadectw... Trochę w brew mnie zyskał Orlen. Przyzwoite parametry paliwa podstawowego no i w sumie jedyne paliwo, które można nazwać jako premium.
Według mnie bezapelacyjnie zwyciężyły marketówki. Na papierze ON wygląda dobrze. Dla mnie paliwa z tych stacji wydają się być najlepszymi pod dodatki (parametry i cena). Do tego sznury samochodów czekających na zatankowanie.
Z jakiejkolwiek klasyfikacji uciekł Shell. Odwiedzę ich w poniedziałek, ale ogólny obraz jest kiepski. I nawet jak na papierze paliwo będzie super to i tak tam nie zatankuje. Pewnie to specyfika lokalnego rynku i lokalizacji stacji (kiedyś bardzo atrakcyjnej) bo stacja wygląda jak by była na środku pustyni. Nic się nie dzieje, kompletny brak klientów.
I taki to był przegląd, na szybko. Trzy parametry do oceny plus ogólne odczucia. Obiecuję, że w maju/czerwcu ponownie zrobię taki przejazd. Żonie się spodobało bo miała możliwość pobuszowania w kilku sklepach a ja dałem upust ciekawości :).
 
Last edited:
Wychodzi na to, że nasza wiedza n/t paliw i dodatków to głównie przypuszczenia, Laboranci koncernów się nie podzielą informacjami, a szeregowi pracownicy usłyszą jedno, dodadzą drugie, a przy piwku po pracy dopiszą trzecie. Tak jak w każdej branży.
Większą wiedzę pewnie będą mieć kierowcy cystern, którzy widzą czy ktoś im dolewa dodatek na naftobazie.
Jedyne czego dowiedziałem się przez przypadek to, że u Shella fuelsave diesel i v-power przyjeżdżają osobnymi dostawami i są osobno magazynowane. Zatankowałem to drugie z dwiema innymi osobami i staliśmy ponad pół godziny nie mogąc się rozliczyć, bo osoba z poprzedniej zmiany zapomniała przyjąć na stan v-powera z dostawy i system wskazywał na ilość paliwa poniżej możliwości jego wydawania. Ci co zatankowali regularnego diesla płacili bez problemu.
 
Aktualizacja o Shell, dostawa z wczoraj. Tak jak w przypadku BP parametry paliwa premium takie same jak podstawowego. W dokumentacji dostawy tyko info, że jest coś dodane do paliwa podstawowego. Nie bardzo wiadomo jakie parametry ma paliwo po dodatkach...

StacjaDostawcaRodzajLCSmarnośćFAMEUwagi
LeclercLotosON52,32006,30ostatnia dostawa
AuchanOrlenON53,83200,00ostatnia dostawa
Circle KON52,3200bdostatnia dostawa
Circle KPremium53185bdluty
OrlenOrlenON53,82670,00ostatnia dostawa
OrlenOrlenPremium553200,00ostatnia dostawa
Lotos 1LotosON54,11976,80nie zapisałem daty
Lotos 2LotosON51,42800,00marzec
Lotos 2LotosPremium51,84480,00marzec
BPOrlenON53,83200,00ostatnia dostawa
BPOrlenPremium53,83200,00ostatnia dostawa
ShellLotosOn531606,80ostatnia dostawa
ShellLotosPremium531606,80ostatnia dostawa
 
@Alex
Nie wiem z czego ten śmiech, ale według danych które są w tabelce to shell ma najwyższą smarnosc paliwa, lepszą nawet od paliw Premium.
 
Jaka ladna smarnosc na shellu
Warto w ogóle zauważyć, że paliwa z dodatkiem FAME mają dużo lepszą smarność, niż paliwa B0.

@Alex
Nie wiem z czego ten śmiech, ale według danych które są w tabelce to shell ma najwyższą smarnosc paliwa, lepszą nawet od paliw Premium.
Tutaj też dosłownie stronę - dwie wcześniej był ten temat poruszany, że paliwa premium że względu na dodatki podnoszące LC mają gorszą smarność, niż paliwa podstawowe.
 
Mają rafinerie dobrze z bio bo dobry smar kosztuje...
 
@Michalos12 popraw mnie jeśli się mylę ale wydawało mi się że Twoja wypowiedź to był sarkazm. Shell ma w podanej tabeli smarność na poziomie 160, co jeśli dobrze interpretuję ten parametr im jest wyższa, tym lepiej, a 160 jest jednym z najniższych wyników w całej tabeli. Tak jak @wlyszkow zauważył, jest to zapewne efekt dopakowania dodatkami, mającymi inne funkcje niż poprawianie smarności, która jako pojedynczy parametr cierpi.
 
co jeśli dobrze interpretuję ten parametr im jest wyższa, tym lepiej, a 160 jest jednym z najniższych wyników w całej tabeli.
Nie, to jest wartość podawana w ppm, czyli w tym przypadku, liczba cząstek pierwiastków zużyciowych, na milion cząstek paliwa.
 
Jak dla mnie to nie ważne czy 7%FAME, smarność jest trochę niezależnym - końcowym parametrem, bo nierzadko widywałem parę lat temu Orlen zwykły z bio ze smarnością 400-440uM. To, że shell tutaj ma smarność przyzwoitą - fajnie, ale już u mnie może być inna i w kolejnej dostawie również. Tylko dobrze by było właśnie też zrobić takie porównanie za jakiś czas na paliwie letnim, bo teraz mamy chyba lekki misz-masz paliw zimowych i przejściowych z bio i bez, pisałem wyżej że u mnie Orlen cały czas "zimowy" przyjeżdża: -23 blokada.
 
Dziś na Shell:

Smarność 388

LC 52

Takie same karty dla vpower i zwyklej. Do vpower dodaja swoje dodatki później więc nie wiadomo co dokładnie tankujemy.
 
Back
Top