• Wymagane jest merytoryczne uzasadnienie polecenia danego oleju. Posty nie zawierające takiego uzasadnienie mogą zostać usunięte.
  • Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Dodge Caliber 2.0 Pb, oleje 5W20

Macius

Użytkownik
Samochód
Dodge Caliber
Marka samochodu
Dodge Caliber
Budżet/ile litrów
4,3
Styl jazdy
Silnik
2.0 Pb + LPG
Data produkcji
2010
Filtr cząstek stałych (DPF/GPF)
  1. Nie
Jakiego oleju wymaga instrukcja
Mopar 5W20
Witam,
Jaki polecicie olej do Dodge Caliber 2.0 Beznyna + LPG? (czy to ma w ogole znaczenie, że jest LPG?)
W instrukcji obsługi auta napisane jest, że na być olej zgodny z normą Chryslera MS-6395 ACEA C3 i SAE 5W20 (jeśli nie dostępny to 5W30), do silnika wchodzi 4,3l oleju. Zalecany olej to Mopar 5W20.
Problem w tym, że takich olei jest wiele różnych firm i w różnych cenach.
Nie zależy mi na oszczędzaniu kasy na oleju silnikowym, zastanawiam sie tylko czy warto wydawać te ponad 200pln, czy przypadkiem nie płaci sie jedynie za markę, reklamy itp.
Z tego co zdążyłem sie dowiedzieć to olej powinien mieć jak najwyższy indeks lepkości, lepkość w 100st C i TBN i jak najniższe Lepkość przy -30 i NOACK.
Na zielono napisałem parametry, które podobno są zalecane do tego silnika ale nie wiem ile w tym prawdy.
Z jednej strony dobre parametry mają tanie oleje, np Specol, Eurol a z drugiej strony gorsze parametry od tych tanich mają droższe oleje np Selenia.

O co tu chodzi? Co wybrać alby to był dobry olej i nie przepłacać za marke, marketing i reklamy?
 

Attachments

  • Oleje porównanie.png
    Oleje porównanie.png
    101,2 KB · Odwiedzin: 228
Skoro ILSAC GF5 to tadam ;)
Ponad przeciętna parametrowo oliwa dla twojego samochodu ;)

 
Patrząc na parametry Orlen Platinum 5w20, który zaproponowałeś, to nie ma on jakichś wygórowanych parametrów w porównaniu do tych które zestawiłem w tabelce bo:
Indeks lepkości: 155
Lepkość w 100st: 8,4
CSS -30st: 3700
TBN: 8
Noack: nie podają.

Szczerze mówiąc, nie znam sie zbyt na olejach i wg mojej aktualnej wiedzy w porównaniu do innych z tabelki to taki ''średniak'' ale moge sie mylić. Cena ma dla mnie drugorzędne znaczenie.
 
W porównaniu do dostępnych analiz masz większy zapas TBN, VI, Więcej dodatków i ciutke wyższa lepkosc w stosunku do podstawowych 5w20 . I cena również bardzo atrakcyjna w porównaniu do tego co oferuje ;)
 
@Macius to są wartości usrednione, nikt tam Ci prawdy w 100% nie napisze . Są producenci którzy podają bardzo zbliżone parametry w porównaniu do analiz, s są też tacy którzy piszą mniej/więcej i masz podane całe widelki normy ;)

Podalem Ci link do analizy, zerknij sobie ;)
 
A czy np Eurol Evolence 5W20 nie będzie lepszy od Orlena Platinum?

Parametry Eurola:
Indeks lepkości: 163
Lepkość w 100st: 8,7
CSS -30st: 3431
TBN: 8,5
Noack: nie podają.

Parametr Orlen:
Indeks lepkości: 155
Lepkość w 100st: 8,4
CSS -30st: 3700
TBN: 8
Noack: nie podają.
Post automatically merged:

@Macius nie porównuj środków smarnych na tej podstawie.
to na jakiej podstawie porównywać? jakie parametry są najważniejsze aby silnik jak najmniej sie zużywał?
 
Eurol ma lepsze parametry z karty i to jest fakt. Trzeba jednak pamiętać, że parametry rzeczywiste mogą się różnic od tych deklarowanych. Nie powinny one jednak różnić się znacząco dlatego zawsze parametry z karty są istotna wskazówką.
 
No jak dla mnie te oleje to jest identyczna półka .. a patrzeć na karty w tych dwóch przypadkach gdzie Eurol ma lepsze cyferki o włos jest bez sensu . Na analizie Platinum wygląda zdecydowanie lepiej w stosunku do karty .
 
A zapytam Was jeszcze dlaczego Amsoil 5W20 jest prawie dwa razy droższy od Eurola 5W20?

Parametry Amsoil:
Indeks lepkości: 163
Lepkość w 100st: 8,7
CSS -30st: 4210
TBN: 12,6
Noack: 5,5

Parametry Eurola:
Indeks lepkości: 163
Lepkość w 100st: 8,7
CSS -30st: 3431
TBN: 8,5
Noack: nie podają.

Czy chodzi tylko o wyższy TBN? (co przy zasilaniu LPG nie ma większego znaczenia z tego co wyczytałem?)
 
Bo amsoil to olej oparty o bazy PAO, estry i chyba hc.
Eurol to najpewniej hc z ewentualną niewielka domieszką pao.
Olej bdb, ale "typowy".
Amsoil jest na tyle nietypowy, że nie posiada żadnych oficjalnych aprobat.
No i podróż ze stanów oczywiście też ma swój udział w cenie.
 
OK, rozumiem, że oleje oparte w wiekszej części na PAO i estrach będą droższe od tych opartych o HC ale co to w praktyce daje jeśli parametry mają bardzo podobne? Czy oleje oparte o lepsze bazy lepiej chronią silnik? Nie zależy mi na oszczędzaniu 100zł/na wymianie, na oleju, jedynie czy jest sens kupować te lepsze oleje na lepszych bazach?

@Macius, nie cytuj posta bezpośrednio pod nim



 
Last edited by a moderator:
Oleje na lepszych bazach z reguły mają lepsze parametry ale takie których w zwykłym dupowozie nie wykorzystasz. To np jak kupić super smartfon i używać tylko do rozmowy.
 
Nierozumiem Panowie Waszych odpowiedzi. Nie jestem specem od olejów, poczytałem troche o olejach żeby wiedzieć troche wiecej niż ''przeciętny Kowalski'', poczytałem o parametrach, zrobiłem tabelkę i nadal nie wiem, który olej bedzie najlepszy do mojego silnika. Ponad 100 czy ponad 200zł za olej jest dla mnie bez różnicy. Jeśli watro kupić olej za 200pln to kupie taki. Pytanie właśnie czy warto dokładać 100pln do oleju jesli to ma nic nie pomóc silnikowi.
 
Chodzi o to , że częściej właściciel ma większe wymagania niż silnik.

Z tabelki najlepszy będzie Amsoil SS. Tylko czy potrzebny aż taki drogi olej do tego silnika? Moim zdaniem nie.
Amsoil ma też serię OE czyli konkretnie 5W20 OEM. Oleje z tej serii mają oficjalny certyfikat API. Ja bym taki wybrał, a czy jest najlepszy? Pewnie nie ale zupełnie wystarczający.
 
Back
Top