• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Castrol Edge 0W-40 R

wszystko o produkatach Castrol

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Castrol Edge 0W-40 R

Analiza ufundowana dzięki hojności użytkowników: @MarcinM-Lbn , @Krawiec.diy , @Gdybyk , @soszo , @Uriziel , @jerseyAdmin , @tomikin . Serdecznie dziękujemy.

Aprobaty:
  • Renault RN17 RSA
Strona oleju:


castroledge-0w40-r-pierwiastki.jpg

castroledge-0w40-r-ir1.jpg

castroledge-0w40-r-ir2.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi dla SAE40 (12,5-<16,3 cSt), jest na górnej granicy lepkości
  • Indeks lepkości 184. Dość wysoki, biorąc pod uwagę wysoką lepkość w 100 stopniach olej można zaliczyć do "grubasków" lepkościowych
  • Pakiet dodatków oparty o metale strategiczne: molibden i bor, wzbogacony o tytan - czyli flagową technologię Castrola. Praktycznie brak magnezu, fosfor i cynk na standardowym poziomie. Niewielkie ilości sodu i potasu świadczą o możliwej obecności przeciwutleniaczy opartych o te związki
  • TBN 8,1 - standardowy poziom
  • Wg widma FTIR olej oparty o bazy PAO
Podsumowanie: Olej przeznaczony jest wyłącznie dla silników wymagających normy RN17 RSA czyli usportowionych silników koncernu Renault. Wysoka lepkość w 100 stopniach oraz dość nietypowy pakiet z tytanem w roli główniej świadczą, że Castrol formułował olej z myślą o jeździe wyczynowej bez kompromisów dla bardziej cywilnych zastosowań. Z całą pewnością jest on godny polecenia posiadaczom choćby takich samochodów jak Alpine czy wersji RS cywilnych samochodów koncernu.

Ze względu na parametry raczej nie polecamy zastosowania jako zamiennika dla olejów RN17 - silniki francuskich koncernów typowo projektowane są pod oleje niskolepkościowe. Wyjątkiem może być zalanie na czas jazdy torowej, jeżeli ktoś zabiera zwykłe Renault na tor.

Po 24 godzinach w zamrażalniku:
20210428_181447(1).jpg20210430_152731.jpg

Opakowanie:
20210428_075332(2).jpg20210428_075417(1).jpg
 
Wrzucam dla porównania analizę próbki nowego i przepracowanego (6500km, 3 wyjazdy na tor) z innego labolatorium.

1. Czy można stwierdzić, że mój olej był jeszcze w akceptowalnej kondycji? TBN 5.9 vs nowy 8.8, utlenianie 12 vs nowy, nitrowanie 7 vs 7 nowy.

2. Skąd taka różnica w zawartości molibdenu w nowym oleju i zużytym? Błąd pomiaru? Do analizy wysłałem ten sam olej tj. zużyty i nowy był z tego samego opakowania.

3. Skąd u mnie tyle magnezu i brak boru? Inna partia, zmieniona formulacja?
 

Attachments

  • castrol0w40rn17rsa.jpg
    castrol0w40rn17rsa.jpg
    578,7 KB · Odwiedzin: 329
Zastanawiająca historia z tym brakiem magnezu. W analizie z Venturo jest ponad 1000ppm Mg. Po za tym w pozostałych dwóch olejach RN17 RSA jest magnez na poziomie ok 700ppm.

Tak sobie popatrzyłem w różne analizy i zestawiając pakiet detergentów Ca 1800 + Mg 1000 to TBN powinien być jakiś "kosmiczny" 13+. Pewnie nie można tak na wprost wyciągać wniosków ale tym razem obstawiam za poprawną analizę z Polaris.
@poziom1989 jakbyś mógł to dopytaj castrol jaki pakiet detergentów stosują.
 
Last edited:
No i pięknie się zgadza. Czyli Venturo wytrzasnęło sobie magnez z tyłka ;)
 
Czy ktoś mądrzejszy mógłby się wypowiedzieć (na podstawie danych z analizy i/lub katalogowych) czy ten olej spełniałby normy ACEA C3? Lub C2?

Wysłane z mojego Mi11 przy użyciu Tapatalka
 
C2 na pewno nie bo to oleje lekkobieżne.
Co do C3 to poziom SAPS tego Castrola mieści się w normie (<0,8%) nie wiem jednak jak z innymi parametrami.
 
Zastanawiam się czy to są te same 2 oleje - jeden sprzedawany przez ASO a drugi na wolnym rynku? Czy jednak czymś się różnią?
Castrol_RN17.png
castrol-edge-0w40-rn17-rsa-engine-oil-5l-0_1.png
 
Opakowaniem ?? I cena ??
Zobacz ile kosztuje Castrol GTX RN17 a ten sam olej tylko w szatach Renault już 2x więcej .
 
U dobrego i znanego sprzedawcy na znanym portalu aukcyjnym butelki 5L mają różnicę 3zł na litrze. Także różnica żadna.
 
Ktoś jest w stanie wytłumaczyć laikowi dlaczego ten olej to 0W40? Patrząc na inne 0W40 to ten ma lepkość w 40 stopniach ogromną. W zasadzie każdy jeden 5W40 ma niższą. Ogólnie są jakieś widełki, które normują jaką lepkość w 40 i 100 stopniach ma mieć olej wielosezonowy typu 5W40, 0W40 i inne?
 
@karol0910 lepkość kinematyczna w 40stC służy tylko do określenia indeksu lepkości. Nie jest ona określona żadnym wymogiem. Olej w klasie 0W musi spełniać określone wymogi niskotemperaturowe tj CCS w -35st i MRV w -40stC. Dla każdej klasy zimowej temperatury tych parametrów są inne zgodne z zamieszczoną tabelą SAE J300

20240205_005443.jpg

 
Last edited:
Teraz wszystko jasne. Dziękuję za wyłożenie jak chłop krowie na rowie.
 
Back
Top