@SACZI tu masz opisane właściwości olejów PAO, tarcia i parę innych ciekawych rzeczy:
https://gacol.pl/files/UserFiles/rozdzial 02.pdf
To, że oleje oparte na bazach PAO tworzą cieńszy film olejowy jest wiedzą podstawową, poruszaną na tym forum wielokrotnie,
@poziom1989 wrzucał mnóstwo ciekawych opracowań na temat lepszej odporności termicznej takich baz.
Tu masz natomiast zrzut ekranu z instrukcji auta, które kiedyś posiadałem (Volvo S60 2003 2.4 benz.) z rynku US:
Takie zalecenia kojarzę z wielu instrukcji, w tym Toyoty i Mercedesa, oczywiście starszych.
Nie wiem czego możesz nie rozumieć w stwierdzeniu, że oleje 0W40 są kompromisem - próbą pożenienia ognia z lodem. 0W to najniższa lepkość zimowa, W40 to nie najwyższa ale jedna z najgrubszych obecnie dostępnych na rynku w powszechnym zastosowaniu lepkości letnich, czy też wysokotemperaturowych. Olej który ma spełniać oba te zdania nie jest ani tak wybitny na zimno jak 0W30, czy 0W20, ani tak dobrze nie chroni w wysokich temperaturach jak 5W40 i 10W40. To samo się tyczy szerokiej lepkości 5W50, ona tak samo ma za zadanie łączyć skrajne właściwości, co odbywa się kosztem żywotności tych oliw, bo wiele parametrów podbija się dodatkami i modyfikatorami, które ulegają degradacji szybciej niż same bazy.
W olejach 0W40 najczęściej nie ma aż tylu modyfikatorów co w 5W50, bo lepkość 0W osiąga się tam przy dodatku baz grupy IV, niemniej nie znam przypadku w którym przejście z wysokojakościowego 0W40 na równie porządny 5W40 nie obniżyłoby konsumpcji oleju przy długotrwałej jeździe z wysokimi prędkościami.