• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

ENEOS SUSTINA 0W50

CICHY

Użytkownik
Lokalizacja
Wrocław
Samochód
Nissan Almera (n15) GTI z 1999 roku, silnik SR20DE (nominalnie 143 KM) - czerwona - oraz Mazda RX-8 Revolution z 2004 roku, silnik Wankla 1,3 (nominalnie 232 KM) - też czerwona ;-)
Taki oto jest ten olej, taki ci on jest...
#-ENEOS-SUSTINA-0W50-NOWY-OLEJ-Z-192529-Sev0 (1)-page-001.jpg

1650348258337.png

1650348348659.png
 

Attachments

  • #-ENEOS-SUSTINA-0W50-NOWY-OLEJ-Z-192529-Sev0.pdf
    104,4 KB · Odwiedzin: 350
Last edited by a moderator:
Wstawilem analize w formie obrazka.

Opierajac sie o ICP wyglada ciekawie, mieszanina olejow bazowych z tego co wiem HC.
 
Kurczę, jeszcze analiza widma by się przydała...
Chyba zaraz zlecę jeszcze to badanko...
 
Nie ma sensu robić FTIR, tam nie ma raczej PAO, a jak jest to w niewielkich ilościach. Ten olej, podobnie jak reszta Sustin bazuje na jakimś bardzo nowoczesnym HC, chyba droższym w uzyskaniu od PAO które trafia do tańszych olejów tej marki, głównie serii Ultra.
 
A jednak chyba będzie...
 
Mój Ojciec w subaru 2.0XT DIT MY15, przez 4 lata jeździł na takiej Susti, pamiętam że na autostradzie temperatura pod średnimi obciążeniami nie chciała przekroczyć 94C. Dwie pierwsze wymiany były to 5W30 i na nich skakała temperatura pod 118-120C, nie pisząc już o upalaniu. Praca też się wyciszyła, zostało mi takiego oleju 5L, leży od 1,5 roku chyba go zaleje następnym razem do Autobusu w celach poznawczych bo i tak go mam, jakiegoś bałaganu chyba nie zrobi. 🙃.
 
Czy mogę prosić bardziej wtajemniczonych o interpretację składu na podstawie wyżej przedstawionego widma?
 
Ten FT-IR wyroznia sie z posrod innych, intensywnosc/wyglad niektorych dlugosci fal sa dosc nietypowe. Ten olej wyroznia sie stosunkowo duzym stezeniem AOs (inhibitorow utleniania) fenolowego i aminowego, swiadzy o tym kilka obszarow. Przede wszystkim wiazania N - H, typowy dla aminowego, mozna go zastosowac jako tzw. TBN-Booster, moze swobodnie podwyzszyc o 3 mg KOH/g. Rowniez detergenty np. Succinimide, jak i rowniez dyspergator bezpopiolowy, rowniez do niego moze byc dodany tzw. polarny PAM, dlatego widac pewna intensywnosc, ale moze to rowniez byc jakis wznacniacz bazujacy na grupie V. Klasycznie AW/EP oraz zwiazki N. Jest dosc duza intensywnosc wskazujaca na tzw. aromaty (C = C), lecz to pewnie z pakietu dodatkow (olej mineralny). Odnosnie mieszaniny olejow bazowych ciezko jednoznacznie stwierdzic, bo wielokrotnie powtarzam, ze ta metoda taka skuteczna nie jest. Jak juz wspomnialem wyglada dosc nietypowo, HC to typowy nie jest, ale i rowniez nie PAO, chociaz kilka obszarow swiadczy, ze moze byc mniejsze stezenie.

Nie korzystaja z jakis swoich baz olejowych ? Bo kojarze.
 
wg tego, co wiem, to jest autorska w 100% kompozycja Japończyków i bazuje na ich własnej bazie olejowej W-Base ( i tu nie wiem czy to grupa V czy jakaś upgradeowana III+) z dodatkiem czegoś, co określają mianem ZP i jest to pewnie kompleks dodatków przeciwzużyciowych etc.
 
Pod katem dodatkow AW/EP rzeczywiscie mozna dostrzec pewna roznice, stezenie Zn jest mniejsze. Podejrzewam, ze to zmodyfikowana wersja ZnDDP, klasycznie wyglada to tak:
1622245515186.png

Widac rowniez niskie stezenie S, oleje bazowe musza byc rowniez bardzo czyste lub nawet dorownywac PAO.
 
Znalazłem taki filmik i jest tam trochę o składzie i koncepcji działania tego oleju
 
pamiętam że na autostradzie temperatura pod średnimi obciążeniami nie chciała przekroczyć 94C. Dwie pierwsze wymiany były to 5W30 i na nich skakała temperatura pod 118-120C
Czyli co, bardziej lepki olej gorzej chłodzi silnik.
 
No jak? Przecież napisał, że na 5w30 miał 118-120 stopni, a na tej, co jest przedmiotem niniejszego tematu do 94 stopni...
no chyba, że intetpretujesz to tak, że niższa temp. oleju to gorsze odbieranie ciepła z metalu , ergo z silnika...
 
W tym oleju, jak pisałem jest autorska baza Eneosa, to jakieś mocno oczyszczony HC, opracowany pod kątem użytku wyczynowego.
 
Czyli co, bardziej lepki olej gorzej chłodzi silnik.
też się kiedyś zastanawiałem jak to na prawdę jest, ale jest za dużo czynników, rozmiar jednostki i sposób jazdy. W mieście na eko jeździe możliwe że szybszy obieg szybciej absorbuję ciepło z silnika na takim 5W30, ponieważ jednostka nie pracuję ponad swoje standardowe temperatury. Jeżeli jazda była by ostra i autostradowa, wówczas wydaje mi się że takie XW50 jest w stanie absorbować tej temperatury więcej.
 
Oleje o niskiej lepkości sprawniej odprowadzają ciepło, to również kwestia pojemności cieplnej.
 
Tak, ale (tu odpowiedź dla @luckyboy ) niższa temperatura oleju nie oznacza gorszego chłodzenia elementów silnika, czy gorszego odprowadzenia ciepła. Olej musi mieć swoją temperaturę roboczą, by spełniać odpowiednią rolę i nie zostawiać depozytów. Są pewne widełki i tak np pomiędzy 90, a 110 st będzie bardzo dobrze, ale temperatura oleju nie pochodzi tylko z tarcia elementów na łożyskach ślizgowych, a głównie z odprowadzenia ciepła z tłoków. Wiele silników ma natrysk oleju pod denko tłoka, a niemal wszystkie rozbryzgowo dostarczają olej w dolną część tulei cylindrowej. W każdym przypadku lepiej schłodzimy główne ogniska temperatury olejem, który ma 95 st, niż olejem, który ma 115 st.
 
Jest to dobry wynik 4-Ball czy kiepski? Może ktoś zinterpretować dla osób nie siedzących głęboko w temacie?
 
Last edited by a moderator:
Dobry, ale to niewiele znaczy. Test 4 Ball ma większe zastosowanie dla skrzyń biegów, niż silników spalinowych.
 
Back
Top