• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Mobil ESP X3 0W-40

wszystko o produkatach Mobil

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Mobil 1 ESP X3 0W-40

Analiza ufundowana dzięki hojności: @Bartos , @Kaczorek79 , @bcdrm oraz anonimowych darczyńców. Serdecznie dziękujemy.

Olej do analizy udostępnił: @lantar8 . Dziękujemy!.

Klasa jakości:
  • API SN/SN Plus
  • ACEA C3

Aprobaty:
  • Porsche C40
  • GM dexos 2
  • MB: 229.31, 229.51, 229.52
  • VW 511.00
Spełnia wymagania:
  • Fiat 9.55535-S2

Strona oleju:


mobil1esp0w40x3-pierwiastki.jpg


Opis:
  • Olej spełnia wymogi lepkości dla SAE40, lepkość w 100 stopniach Celsiusza po środku zakresu (12,5 < 16,3 cSt)
  • Indeks lepkości 199, bardzo wysoki jak na oleje z normą ACEA C3. Olej zapewni stabilną lepkość w wyższych temperaturach
  • Pakiet dodatków dość bogaty i nastawiony na wysoką ochronę. Sporo boru uzupełnionego przez molibden. Praktyczny brak magnezu co jest ciekawe ze względu na poziom wapnia odpowiadający normie SN Plus. Prawdopodobnie rolę magnezu jako detergentu/dyspergatora przejął bor, stąd jego rzadko spotykana ilość.
  • TBN 8,6 - dość wysoki, mimo stosunkowo wysokiej liczny kwasowej (3,6) olej powinien mieć zapas do neutralizacji produktów spalania.
  • Wg informacji zawartych w karcie bezpieczeństwa główną składową bazy jest GTL z niewielką ilością PAO.

Podsumowanie: Jest to nowoczesny olej, spełniający najwyższe wymogi zarówno producentów (norma VW 511.00) jak i ogólne (ACEA C3 oraz API SN Plus). Może z powodzeniem być stosowany w objętych gwarancją samochodach koncernu VAG (jest wpisany na listę Erwin), Mercedes-Benz czy General Motors. Mimo nietypowej formulacji (brak magnezu) można go także z powodzeniem stosować w nowoczesnych silnika turbodoładowanych wymagających olejów z normami C3 lub SN, także narażonych na zjawisko LSPI.

Mrożenie:
mobil10w40mrozenie-1.jpegmobil10w40mrozenie-2.jpeg

Opakowanie:
mobil10w40opakowanie-1.jpeg.jpegmobil10w40opakowanie-1.jpeg
 
Last edited by a moderator:
Dzięki za analizę.

Moje pytanie, czy ten olej może być zamiennikiem w silniku turbo GDI gdzie producent zaleca fullSAPS? 229.5. Można go bezpiecznie stosować?
Będzie bezpieczny dla elementów rozrządu i pierścieni tłokowych?
Może trochę głupie pytanie bo olej sprawdza się w silnikach Corvette. No ale na forach ludzie wręcz przekonują że nie ma nic lepszego i bezpieczniejszego dla silnika niż oleje fullSAPS.
 
Można i wiele osób stosuje ten olej w Mercedesach AMG 2.0 T. Jak dla mnie, to taki Mobil FS z obniżonym popiołem.
Co ciekawe, Mobil informuje przy tym oleju, że nie można stosować do silników, które wymagają innych norm, niż te co spełnia esp x3.
 
Ten sam pakiet stosowany jest np. w EPS 5W-30. TBN moze podbijac AO (inhibitor utleniania) aminowy, widac pewne obszary na FT-IR 5W-30, duza intensywnosc tzn. N - H. O zwiazkach N pisalem tutaj dlatego tez wyzsze stezenie B. Oprocz tego fenolowego OA.
 
Też to kiedyś zauważyłem, dlatego robiłem sobie miksa z esp 5w30 i tym x3.
 
Nie wiem czy ten zapis nie odnosi się do norm Porsche. Aczkolwiek normy są podobne u wszystkich producentów.

Mobil 1 ESP X3 0W-40 może być stosowany tylko w pojazdach, do których jest rekomendowany. Produkt nie jest wstecznie kompatybilny z olejami do silników wymagających specyfikacji A40, C30 lub C20.***



*** Należy zawsze sprawdzać zalecane przez producenta klasy lepkości i specyfikacje w instrukcji obsługi pojazdu.
 
Last edited:
Pakiet tego oleju to nie tajemnica wiec badanie tak naprawdę pokazało nam lepkość , TAN/TBN oraz Indeks lepkości a to trochę za mało aby mieć szerszy obraz tego oleju.
 
Bardzo dobry olej, można było się tego spodziewać 🎩.
 
Jak dla mnie kolejne potwierdzenie jakości, kupię wypróbuję.
 
Lepkość robocza zgadza się z kartą co do joty. Indeks lepkości też prawie identyczny.

Mobil.PNG
 
Na pewno jeśli chodzi o dostępność i cenę. Odnośnie samego środka smarnego będą porównywalne, może inaczej napiszę, żaden z nich nie powinien odstawać od drugiego. Nie ma co tych dwóch olejów zestawiać w rankingu, bo nie o to chodzi.
 
@Speedmaniac41 tu raczej kwestia gustu. Jak np. ktos preferuje 100% PAO to wybierze Arala i jest swietny, bo malo kto potrafi przygotowac olej z PAO >50 % W, rowniez maja spore doswiadczenie, to w koncu BP. ExxonMobil podobnie maja odpowiednich ludzi, sami badaja, testuja i rozwijaja itd. oleje od nich sa po prostu genialne, skrupulatnie przetestowane. Dodaja do olejow swoje AN lub Esterex (POE).
 
Mobil fs to świetny olej, ale full saps do starszych silników z wtryskiem pośrednim. ESP X3 to olej mid saps do nowych turbodiesli i GDI, TGDI które mają GPF.
 
Ciekawi mnie jeszcze NOAC i hths ma ktoś takie dane ?
 
Back
Top