Eurol Super Lite 5w40

cytrynowiec

Użytkownik
Samochód
Octavia III TSI CZDA
A więc doczekaliśmy się i wszyscy którzy głosowali za analizą poniższego oleju :). Tradycją się już staje wsparcie firmy Prager, która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów tej holenderskiej firmy i ufundowała kolejną rozbudowaną analizę. Duże podziękowania :) Analizy zostały przeprowadzone w dwóch niezależnych i certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax. Tym razem nie mając wątpliwości odnośnie składu bazowego nie było sensu robić widma IR. W zamian zostały wykonane dwa inne badania , a CCS / temp. zapłonu / temp. płynięcia importer udostępnił z badania robionego w marcu 2019 roku.
Podziękowania także dla @wlyszkow (Archoil PL) który pomógł w ogarnięciu logistyki.

Eurol Super Lite 5W-40


20191219_182823.jpg
20191219_182810.jpg



Aprobaty: Spełnia wymagania: Rekomendacje:

VW 502.00 API SN/CF Fiat 9.55535-Z2
MB-Approval 229.3 ACEA A3/B4 Fiat 9.55535-N2
Renault RN0710 PSA B71 2296 / PSA B71 2293 Fiat 9.55535-M2
Renault RN0700 Porsche A40 Fiat 9.55535-H2
VW 505.00 GM-LL-B-025
MB 229.1



euroltabela.jpg




1. Olej spełnia standardy SAE 5W40. Zakresy lepkości w 40C oraz 100C znajdują się w górnych rejestrach – ochrona na miejscu pierwszym.
2. Indeks lepkości wartość 171 – olej spełnia swoją rolę w szerokim zakresie temperatur.
3. Pakiet dodatków i jego poziomy jasno pokazują, że mamy do czynienia z recepturą oldschool ale i sprawdzoną. Wysokie poziomy ZDDP (cynk i fosfor) oraz wapnia (detergenty). Bor jako bezpopiołowy dyspergator choć może też wspomagać działanie antyzużyciowe. Jest także niespodzianka w postaci sporego poziomu molibdenu, który ma główne zadanie redukować tarcie.
4. TBN 10,5 – dobra wysoka wartość, jak widać poziom detergentów robi swoje.



Eurol super Lite 5w40 CCS.jpg



6.. Temp. zapłonu 230C – dobra i typowa wartość , olej jest termostabilny.
7. Temp. płynięcia - 43C dobry i typowy wynik dla oleju z bazami tego typu.
8. CCS - lepkość strukturalna - wynik 5750 – olej ma dobrą płynność w niskich temp. Ale tu jest błąd w opisie, zamiast -35C powinno być -30C.


Super Lite 5w40 Noack + 4K (1).jpg


Na koniec dwa specjalne badania:

9. Test 4 kulowy – wartość 0,53 - badanie, które powoduje wiele kontrowersji w ostatnim czasie. Stosunkowo nowe w naszych analizach. Biorąc pod uwagę porównawcze wyniki gdzie najlepsze oleje osiągają poziom 0,35 a na drugim końcu są wyniki 0,80/0,90 - olej plasuje się w środku stawki.
10. NOACK – 10.2 – typowa wartość dla olejów tej klasy (blisko normy MB 229.5 która określa ten parametr granicznie na 10)

Podsumowanie:

Eurol Super Lite – to olej starej dobrej szkoły, którego celem jest ochrona i widać to w lepkościach zakresowych oraz po poziomach dodatków anty zużyciowych (ZDDP). Wysoka lepkość to także większa odporność na rozcieńczanie paliwem. Wysoki poziom detergentów odpowiada za utrzymanie silnika w czystości i dłuższe niwelowanie skutków spalania (zakwaszenie – wzrost TAN). Temperatura zapłonu, CCS, NOACK oraz punkt płynięcia to wartości typowe dla olejów tej klasy (bazy HC) i wystarczające. Zaskoczeniem i nowością jest sporo molibdenu, który we wcześniejszych analizach nie występował. Test czterokulowy także lokuje ten olej także w środku stawki.

(Opis przygotował @cytrynowiec )
 

Jachu

Użytkownik
Samochód
Fiat Stilo 1.9 JTD 115KM
Jest i długo wyczekiwana analiza!
Porównując na szybko tę analizę z tą z 2015r na rosyjskim oil clubie wiele się nie zmieniło - a jak już tylko na plus, bo dodano molibden do oleju. Także widać, że Eurol trzyma (dobry) poziom :)!
Dzięki za zorganizowanie analizy oraz firmie PRAGER za jej ufunowanie!
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI
Jestem zszokowany że jest tu Molibden ..
Olej wygląda naprawdę bardzo dobrze :)
Taki grubasek z niego :) Dopakowany fest, nie żałuję że zalałem :D
 

Robert1

Użytkownik
Samochód
VW Polo 1.4 TDI PD
Po raz kolejny Eurol pokazuje,że nie przypadkowo jest producentem olejów i wie jak to robić.
Ta firma to pewniak,także firma Prager po raz kolejny nie zawiodła. :)
 
Last edited:

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Ja od siebie dorzucę, że zgodnie z normą (słówko klucz od wczoraj) powtarzalność wyników testu czterokulkowego dla tego samego laboratorium na tej samej maszynie to 0,12mm czyli ten wynik powinno się czytać jak 0,41-0,65 :)

Olej wygląda ciekawie, dla starszych konstrukcji jest bardzo spoko a producent daje pewność stabilności więc warto brać go pod rozwagę przy dieslach czy silnikach MPI.
 

tomek evo

Handlowiec
Samochód
-Skoda Superb
Wszystko jest ok. i olej zdecydowanie się broni. Wyniki są zgodne z moimi oczekiwaniami. Gdyby kosztował on 150,00 zł za litrów to bym napisał dobry olej ale szału nie ma. Tyle tylko, ze po forumowej zniżce kosztuje on niecałe 85,00 zł za 5 litrów i w tej cenie trudno znaleźć coś lepszego i trudno oczekiwac lepszych wyników. Wiele dużo droższych olejów może temu Eurolowi pozazdrościć.
Sam olej to produkt przede wszystkim do starszych konstrukcji oparty na tradycyjnej sprawdzonej recepturze. Z tego co wiem to zastosowane bazy to zdecydowanie wyższa półka HC o dużej czystości a temp. płynięcia, lepkośc strukturalna i noack są na całkiem niezłym poziomie. Szkoda, że Eurol Super Lite Arctic na PAO-estowej bazie jest dostępny wyłącznie w Rosji bo w dobrej cenie mógłby być to hit.
 
Last edited by a moderator:

bachor666

Użytkownik
A jakbyscie porównali Eurola SuperLite 5W40 do Helix 5W40 ? Który byłby lepszy do starszego silnika BMW ?
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Samochód
Mazda 3 MZR 2.3 DISI TURBO
Tutaj jest typowo dyskusja na temat Eurola, a nie który jest lepszy itp. Aby precyzyjniej określić który olej będzie odpowiedniejszy posiadamy odpowiednie działy odnośnie doboru.
 
Last edited:

Gdybyk

Użytkownik
Samochód
Peugeot 807 2.0 Pb EW10A AL4
Ciekawe ile siarki by wyszło, na ruskim badaniu 1.4.
W nazwie powinien mieć Super Fat, nie lite ;) . Fajny.
 

Gdybyk

Użytkownik
Samochód
Peugeot 807 2.0 Pb EW10A AL4
0.440* siarki, a popiół 1.40.
 

Piter090

Użytkownik
Lokalizacja
Moszczenica
Samochód
Mazda 626 GF 2.0 FS
Wygląda dobrze, mam zamiar go zalać do siebie tyle że w lepkości 5w30. Wydaje mi się że pakiet dodatków powinien być zbliżony, różnica tylko w lepkości.
 

cytrynowiec

Użytkownik
Samochód
Octavia III TSI CZDA
Fabryka Eurola odniosła się do zapytania odnośnie udziału molibdenu w tym oleju. Info zostało przekazane do importera:

Indeed, a while ago, Eurol Super Lite 5W-40 was upgraded to ACEA 2016 additive package, which contains Molybdenum (as shown below).

Product
Technology
Additive package
With Molybdenum
Molybdenum

Min
Molybdenum Target
Molybdenum

Max
Eurol Super Lite 5W-40
ACEA 2016
Full SAPS/modern
yes
96 ppm
113 ppm
130 ppm







Daty zmiany nie podano, ale można przyjąć że od daty z butelki z powyższej analizy każde następne mają ten upgrade.
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI
Hmm a to nie efekt pojawienia sie MB 229.3 ?
Mam olej z lipca 2019 i jest bez normy mesia oraz z 2017 litrówke (acea 2010) gdzie nie ma nawet rekomendacji Fiata
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI

Zbyszko

Użytkownik
Samochód
Mercedes Benz W251
Pójdzie do Mercedesa, ale całkiem inny model i silnik (2.7 CDI bez DPF)
 

poziom1989

Moderator
Lokalizacja
Niemcy
Samochód
Mazda 3 MZR 2.3 DISI TURBO
@Zbyszko utwórz wątek w odpowiednim dziale w celu uzyskania szczegółów.
 

DjStar

Użytkownik
Samochód
-
Żeby nie tworzyć nowego tematu zapytam tutaj - zamówiłem u kolegi Tomka Super Lite w bańce 4L, ale nie potrafię się doszukać na niej daty produkcji. Jestem ślepy, czy nie na każdej po prostu jest?
 

jerseyAdmin

Administrator
Samochód
Kia Ceed CD 1.4 T-GDI
Na każdej musi być, ale jeżeli była drukowana to mogła się zetrzeć. Zrób zdjęcia z przodu i z tyłu butelki i wrzuć w pełnej rozdzielczości to poszukamy :)
 

Binas96

Użytkownik
Lokalizacja
Łódzkie
Samochód
Renault Espace III 3.0v6 / Fiat Seicento 1.1 MPI
Powinna byc z tyłu na wysokości korka
 
Top