• Ponieważ będę musiał zrekonfigurować serwery przez najbliższe parę dni możliwe są przerwy w funkcjonowaniu forum.
  • Cytatów używajcie tylko jeżeli jest to potrzebne! Jeżeli chcecie komuś odpisać używajcie @ z nazwą użytkownika.

Eurol Super Lite 5w40

cytrynowiec

Użytkownik
A więc doczekaliśmy się i wszyscy którzy głosowali za analizą poniższego oleju :). Tradycją się już staje wsparcie firmy Prager, która jest wyłącznym importerem w Polsce olejów tej holenderskiej firmy i ufundowała kolejną rozbudowaną analizę. Duże podziękowania :) Analizy zostały przeprowadzone w dwóch niezależnych i certyfikowanych laboratoriach w Polsce : Polaris i Polwax. Tym razem nie mając wątpliwości odnośnie składu bazowego nie było sensu robić widma IR. W zamian zostały wykonane dwa inne badania , a CCS / temp. zapłonu / temp. płynięcia importer udostępnił z badania robionego w marcu 2019 roku.
Podziękowania także dla @wlyszkow (Archoil PL) który pomógł w ogarnięciu logistyki.

Eurol Super Lite 5W-40


20191219_182823.jpg
20191219_182810.jpg



Aprobaty: Spełnia wymagania: Rekomendacje:

VW 502.00 API SN/CF Fiat 9.55535-Z2
MB-Approval 229.3 ACEA A3/B4 Fiat 9.55535-N2
Renault RN0710 PSA B71 2296 / PSA B71 2293 Fiat 9.55535-M2
Renault RN0700 Porsche A40 Fiat 9.55535-H2
VW 505.00 GM-LL-B-025
MB 229.1



euroltabela.jpg




1. Olej spełnia standardy SAE 5W40. Zakresy lepkości w 40C oraz 100C znajdują się w górnych rejestrach – ochrona na miejscu pierwszym.
2. Indeks lepkości wartość 171 – olej spełnia swoją rolę w szerokim zakresie temperatur.
3. Pakiet dodatków i jego poziomy jasno pokazują, że mamy do czynienia z recepturą oldschool ale i sprawdzoną. Wysokie poziomy ZDDP (cynk i fosfor) oraz wapnia (detergenty). Bor jako bezpopiołowy dyspergator choć może też wspomagać działanie antyzużyciowe. Jest także niespodzianka w postaci sporego poziomu molibdenu, który ma główne zadanie redukować tarcie.
4. TBN 10,5 – dobra wysoka wartość, jak widać poziom detergentów robi swoje.



Eurol super Lite 5w40 CCS.jpg



6.. Temp. zapłonu 230C – dobra i typowa wartość , olej jest termostabilny.
7. Temp. płynięcia - 43C dobry i typowy wynik dla oleju z bazami tego typu.
8. CCS - lepkość strukturalna - wynik 5750 – olej ma dobrą płynność w niskich temp. Ale tu jest błąd w opisie, zamiast -35C powinno być -30C.


Super Lite 5w40 Noack + 4K (1).jpg


Na koniec dwa specjalne badania:

9. Test 4 kulowy – wartość 0,53 - badanie, które powoduje wiele kontrowersji w ostatnim czasie. Stosunkowo nowe w naszych analizach. Biorąc pod uwagę porównawcze wyniki gdzie najlepsze oleje osiągają poziom 0,35 a na drugim końcu są wyniki 0,80/0,90 - olej plasuje się w środku stawki.
10. NOACK – 10.2 – typowa wartość dla olejów tej klasy (blisko normy MB 229.5 która określa ten parametr granicznie na 10)

Podsumowanie:

Eurol Super Lite – to olej starej dobrej szkoły, którego celem jest ochrona i widać to w lepkościach zakresowych oraz po poziomach dodatków anty zużyciowych (ZDDP). Wysoka lepkość to także większa odporność na rozcieńczanie paliwem. Wysoki poziom detergentów odpowiada za utrzymanie silnika w czystości i dłuższe niwelowanie skutków spalania (zakwaszenie – wzrost TAN). Temperatura zapłonu, CCS, NOACK oraz punkt płynięcia to wartości typowe dla olejów tej klasy (bazy HC) i wystarczające. Zaskoczeniem i nowością jest sporo molibdenu, który we wcześniejszych analizach nie występował. Test czterokulowy także lokuje ten olej także w środku stawki.

(Opis przygotował @cytrynowiec )
 
Jest i długo wyczekiwana analiza!
Porównując na szybko tę analizę z tą z 2015r na rosyjskim oil clubie wiele się nie zmieniło - a jak już tylko na plus, bo dodano molibden do oleju. Także widać, że Eurol trzyma (dobry) poziom :)!
Dzięki za zorganizowanie analizy oraz firmie PRAGER za jej ufunowanie!
 
Jestem zszokowany że jest tu Molibden ..
Olej wygląda naprawdę bardzo dobrze :)
Taki grubasek z niego :) Dopakowany fest, nie żałuję że zalałem :D
 
Po raz kolejny Eurol pokazuje,że nie przypadkowo jest producentem olejów i wie jak to robić.
Ta firma to pewniak,także firma Prager po raz kolejny nie zawiodła. :)
 
Last edited:
Ja od siebie dorzucę, że zgodnie z normą (słówko klucz od wczoraj) powtarzalność wyników testu czterokulkowego dla tego samego laboratorium na tej samej maszynie to 0,12mm czyli ten wynik powinno się czytać jak 0,41-0,65 :)

Olej wygląda ciekawie, dla starszych konstrukcji jest bardzo spoko a producent daje pewność stabilności więc warto brać go pod rozwagę przy dieslach czy silnikach MPI.
 
Wszystko jest ok. i olej zdecydowanie się broni. Wyniki są zgodne z moimi oczekiwaniami. Gdyby kosztował on 150,00 zł za litrów to bym napisał dobry olej ale szału nie ma. Tyle tylko, ze po forumowej zniżce kosztuje on niecałe 85,00 zł za 5 litrów i w tej cenie trudno znaleźć coś lepszego i trudno oczekiwac lepszych wyników. Wiele dużo droższych olejów może temu Eurolowi pozazdrościć.
Sam olej to produkt przede wszystkim do starszych konstrukcji oparty na tradycyjnej sprawdzonej recepturze. Z tego co wiem to zastosowane bazy to zdecydowanie wyższa półka HC o dużej czystości a temp. płynięcia, lepkośc strukturalna i noack są na całkiem niezłym poziomie. Szkoda, że Eurol Super Lite Arctic na PAO-estowej bazie jest dostępny wyłącznie w Rosji bo w dobrej cenie mógłby być to hit.
 
Last edited by a moderator:
A jakbyscie porównali Eurola SuperLite 5W40 do Helix 5W40 ? Który byłby lepszy do starszego silnika BMW ?
 
Tutaj jest typowo dyskusja na temat Eurola, a nie który jest lepszy itp. Aby precyzyjniej określić który olej będzie odpowiedniejszy posiadamy odpowiednie działy odnośnie doboru.
 
Last edited by a moderator:
Ciekawe ile siarki by wyszło, na ruskim badaniu 1.4.
W nazwie powinien mieć Super Fat, nie lite ;) . Fajny.
 
0.440* siarki, a popiół 1.40.
 
Wygląda dobrze, mam zamiar go zalać do siebie tyle że w lepkości 5w30. Wydaje mi się że pakiet dodatków powinien być zbliżony, różnica tylko w lepkości.
 
Fabryka Eurola odniosła się do zapytania odnośnie udziału molibdenu w tym oleju. Info zostało przekazane do importera:

Indeed, a while ago, Eurol Super Lite 5W-40 was upgraded to ACEA 2016 additive package, which contains Molybdenum (as shown below).

Product
Technology
Additive package
With Molybdenum
Molybdenum

Min
Molybdenum Target
Molybdenum

Max
Eurol Super Lite 5W-40
ACEA 2016
Full SAPS/modern
yes
96 ppm
113 ppm
130 ppm








Daty zmiany nie podano, ale można przyjąć że od daty z butelki z powyższej analizy każde następne mają ten upgrade.
 
Hmm a to nie efekt pojawienia sie MB 229.3 ?
Mam olej z lipca 2019 i jest bez normy mesia oraz z 2017 litrówke (acea 2010) gdzie nie ma nawet rekomendacji Fiata
 
Pójdzie do Mercedesa, ale całkiem inny model i silnik (2.7 CDI bez DPF)
 
Żeby nie tworzyć nowego tematu zapytam tutaj - zamówiłem u kolegi Tomka Super Lite w bańce 4L, ale nie potrafię się doszukać na niej daty produkcji. Jestem ślepy, czy nie na każdej po prostu jest?
 
Na każdej musi być, ale jeżeli była drukowana to mogła się zetrzeć. Zrób zdjęcia z przodu i z tyłu butelki i wrzuć w pełnej rozdzielczości to poszukamy :)
 
Back
Top